"ילדי הדב" מטילים אימה על נוסעי הרכבות בסין
מיליוני הסינים החוזרים בימים אלו הביתה כדי לחגוג את חופשת ראש השנה נתקלים במטרד בדמות ילדים פרועים ורעשניים. המצב כל כך חמור עד שגולשי האינטרנט בסין קראו להקמת קרונות נפרדים לילדים
במטוסים, ברכבות, ברכבים, באופנועים ואפילו ברגל, בימים אלו כמעט כל סין נמצאת בתנועה. התקופה הנוכחית נקראת בסין ”צ‘וניון" (Chunyun), עונת הנסיעות הגדולה סביב ערב ראש השנה הסיני שיחול ביום שני הקרוב.
- מוושינגטון, דרך רומא ועד ירושלים - ההאטה הכלכלית כבר כאן
- סין: עברת את גיל 30 וטרם התחתנת? קבלי ימי חופש לדייטים
- סין תאיץ את הכלכלה דרך סבסוד מכוניות ומכשירי חשמל ירוקים
ראש השנה הוא החג החשוב ביותר בלוח השנה הסיני, בו בני המשפחה מתאחדים לארוחה ובילוי משותף. בראש השנה הסיני מקבלים העובדים בסין חופשה מרוכזת בת שבוע, הנקראת ”שבוע הזהב“, שעבור חלקם היא ההזדמנות היחידה במהלך השנה להיפגש עם המשפחה.
תקופת צ‘וניון זכתה לכינוי ”ההגירה האנושית הגדולה ביותר עלי אדמות“. במהלך 40 ימי הצ‘וניון שהחלו ב-21 בינואר ומסתיימים ב-1 במרץ, אז אמורים לחזור הנוסעים האחרונים, צפויות להתבצע 3 מיליארד נסיעות ברחבי סין באמצעי התחבורה השונים.
לפי התחזיות הרשמיות, ההאטה בצמיחה הכלכלית שחווה סין בתקופה הנוכחית לא אמורה להשפיע על עונת הנסיעות שתמשיך לשבור שיאים חדשים. במהלך ימי צ‘וניון צפויים 73 מיליון נוסעים במטוסים, עלייה של 12% בהשוואה לשנה קודמת.
מספר הנסיעות ברכבת צפוי לעמוד על 413 מיליון לאורך התקופה, עלייה של 8.3% לעומת אשתקד. במחוז גואנגדונג בדרום סין, אזור מפעלי הייצור הגדולים של סין, צפויים כ-400 אלף פועלים לעשות את דרכם באופנועים, גומאים מאות ואלפי קילומטרים חזרה לחופשה בבית.
הכל באשמת מדיניות הילד האחד
מהרבה בחינות החזרה הביתה הפכה לנוחה יותר עבור הסינים, כאשר רשת הרכבות המהירות במדינה התרחבה באופן ניכר בשנים האחרונות. נכון לסוף 2018 היו בסין 29 אלף קילומטר של מסילות רכבת מהירות המאפשרות נסיעה במהירות 250 קמ“ש, כשני שליש ממסילות הרכבת המהירות בעולם.
ב-2017 למשל הושק קו רכבת מהירה חדש בין בייג‘ינג לקונמינג בדרום-מערב המדינה, שקיצר את זמן הנסיעה מ-33 שעות ל-12 בלבד. הרכבות המהירות מאפשרות נסיעה חלקה יותר. בסדרת סרטונים שהפיצו גולשים באינטרנט הסיני רואים איך ניתן לייצב בקבוק מים הפוך וסיגריה המונחת אנכית מבלי שאלו יפלו מטלטולי הרכבת.
לצד הנוחות, עונת הנסיעות הסינית הגדולה מציפה גם בעיות. בשבועיים האחרונים התמלאו הרשתות החברתיות הסיניות בתלונות על התנהגותם של ילדים פרועים בקרונות הרכבת. ילדים אלו מכונים בסין ”ילדי הדב“. הגולשים הסינים התלוננו כי ילדי הדב רצים במעברים, צועקים בקול רם ובאופן כללי גורמים כאב ראש לכל הנוסעים סביבם.
”למה בכל פעם שאני נוסעת ברכבת ההסתברות שמישהו יבעט בכיסא שלי מאחור כל כך גבוהה?“, כתבה גולשת מרוגזת אחת. היו גם מי שצירפו תמונות מפלילות, כמו של ילד הגונב לגימה מהמשקה של הנוסע היושב מאחוריו בזמן שהאחרון מנמנם.
ילדי הדב, הממזרים הקטנים שהפכו כבר לאחד מאויבי הציבור בסין, עולים לכותרות פעם אחר פעם בשנים האחרונות בהקשרים שליליים. ב-2011 היתה זו תמונה מפורסמת שצילם עובר אורח ברחוב בבייג‘ינג, בה נראה ילד חונק את אימו לאחר שסירבה לקנות לו צעצוע שרצה. ב-2016 ילד בן ארבע הרס פסל מ-10,000 חלקי לגו שעה לאחר שבנייתו הושלמה. שנה לאחר מכן, ב-2017, גרם ילד שובב בן שש לתיגרה בין אביו לנוסע אחר בטיסה מסין ללוס אנג‘לס.
באפריל שעבר הופץ ברשתות החברתיות בסין סרטון קשה בו נראה צעיר בן 21 מפיל לרצפה ובועט בילד בן 7 במהלך נסיעה באוטובוס. הצעיר המכה נידון ל-15 ימי מאסר אך זכה ללא מעט מעריצים ברשת שהצביעו על ההתנהגות החצופה של הילד לפני התקרית. ”אם ההורים לא יודעים לחנך אותו, החברה תעשה זאת במקום“, כתב אחד הגולשים הסינים. בסקר שנערך אשתקד בסין טענו 82% מהמשיבים כי יש יותר מידי ילדי דב במדינה.
ההסבר המסורתי שניתן לתופעה הוא "תסמונת הקיסרים הקטנים“, הנובעת ממדיניות הילד האחד שהונהגה בסין מסוף שנות ה-70 ועד ל-2015. הקיסרים הקטנים הם ילדים יחידים מפונקים, המקבלים תשומת לב מופרזת שהופכת אותם לאנוכיים וחסרי גבולות. התנהגותם הפרועה של ילדים יחידים נתקלת בסלחנות ובחוסר ענישה, מה שמעודד אותם להמשיך להטריד את הסובבים.
לצד הפינוק, יש בסין גם מי שמציעים הסברים אלטרנטיביים לתופעה, כמו העובדה שילדים רבים במדינה גדלים אצל הסבים והסבתות בזמן שההורים עובדים הרחק מהבית. הסבים והסבתות מחדירים בילדים נימוסים גסים שהתאימו אולי לימים של לפני חצי מאה אבל לא לעידן הנוכחי.
הסינים מסתכלים בקנאה על ילדי השכנים המחונכים מיפן ויש מי שטוען כי ההבדלים בהתנהגות נובעים מסדר העדיפויות השונה של ההורים. בעוד ביפן שמים דגש על חינוך לערכים והנחלת מוסר לילדים, בסין הדגש ההורי הוא על הצלחה אקדמית לפני הכל. הדיון על ילדי הדב הוא חלק מדיון רחב יותר בחברה הסינית על הסטנדרטים הנמוכים של נימוסים.
החלק הקדמי למשפחות והאחורי למבוגרים
במסגרת גל התלונות נגד התנהגות ילדי הדב, יצאו הגולשים הסינים בקריאה לחברת הרכבות להקצות קרונות מיוחדים לילדים. בעוד קרונות רכבת לנשים בלבד, שפועלים במדינות רבות בעולם, נועדו להגן על הנשים עצמן מהטרדות שונות, במקרה של קרונות לילדים המטרה היא להגן על שאר הנוסעים מרעש בלתי נסבל. כשנשאל על כך בראיון חואנג שין, מנהל מחלקת הנוסעים בחברת הרכבות הסינית, הוא החמיא לגולשים על היצירתיות. ”זה רעיון מעניין“, הוסיף חואנג, במה שהכניס עוד עניין לדיון החם בנושא.
מאז עלה הרעיון, פוסטים ומאמרים הנוגעים להקמת קרון מיוחד לילדים קיבלו כבר מעל 30 מיליון צפיות בסינה וויבו, הגרסה הסינית לטוויטר. גופי תקשורת שונים בסין, כולל עיתון המפלגה הקומוניסטית השולטת People's Daily, הפנו שאלה לגולשים: האם אתם תומכים בהקמת קרון רכבת מיוחד לילדים. הרוב הגדול של המשיבים הביע תמיכה נלהבת.
”אפשר לחלק את הרכבת לחלק קדמי ואחורי, הקדמי למשפחות והאחורי למבוגרים. זה יהיה טוב לכולם“, כתב גולש אחד וגרף 2,750 לייקים. מגיב אחר הציע להרחיב את הרעיון עוד יותר וליצור גם אולמות קולנוע נפרדים לילדים. מאידך היו גם מי שהעלו הסתייגויות. ”אני מרחמת על הדיילים שיצטרכו לעבוד בקרון הזה“, כתבה אחת הגולשות.
ברשת הטלוויזיה הלאומית הסינית CCTV ניצלו את העיתוי כדי לפרסם 32 כללים חינוכיים שהורים צריכים להנחיל לילדיהם כדי שלא יהפכו לילדי דב. הילדים צריכים להגיד ”בבקשה“ ו"תודה“, לא לקטוע מבוגרים שמדברים אלא במקרה חירום, לא להעיר הערות על המראה החיצוני של אחרים ולא לבכות או לצעוק במקומות ציבוריים.
”האם הילדים של היום יכולים לנהוג בכבוד?“, שאל מגיב אחד שלא התרשם מהרעיון. ”הרי גם בקרב מבוגרים בני 40 המצב לא טוב“.