$
בשולי החדשות

ככה עושים את זה נכון - בהולנד הממשלה משלמת לתושבים כדי שירכבו על אופניים

הממשלה ההולנדית תשקיע 390 מיליון דולר בתשתיות אופניים כדי שבתוך שלוש שנים עוד 200 אלף אנשים יבחרו להגיע לעבודה ברכיבה. ואיזה תמריצים יקבלו העובדים?

שירות כלכליסט 21:2929.12.18
הולנד פוצחת בתוכנית לעידוד התושבים לרכב אף יותר על אופניים. המדינה, שכבר נחשבת לאחת הידידותיות ביותר לרוכבי האופניים, דבר הבא לידי ביטוי בכך שיש בה 23 מיליון אופניים ורק 17 מיליון תושבים, מעוניינת להוסיף עוד רוכבים לכבישים ולשם כך היא מוכנה אפילו לשלם להם.

 

הממשלה ההולנדית הודיעה לאחרונה כי בכוונתה להשקיע 390 מיליון דולר בתשתיות אופניים וזאת כדי שבתוך שלוש שנים עוד 200 אלף אנשים יבחרו להגיע לעבודה ברכיבה על אופניים.

 

רוכבי אופניים באמסטרדם רוכבי אופניים באמסטרדם צילום: בלומברג

 

על פי התוכנית שחשף משרד התשתיות וניהול המים, ייבנו 15 נתיבי אופניים חדשים, שייצרו ביחד "מחלפי אופניים", כלומר כבישים ראשיים המיועדים לאופניים בלבד. כמו כן, יוקמו 25 אלף מקומות חנייה לאופניים ומעל 60 מרכזים לאחסון האופניים ישודרגו. "השאיפה שלי היא להבטיח שאנשים יוכלו להגיע בקלות לעבודה, ללימודים או לביקורים אצל המשפחה וחברים", הצהירה סטינג'י ואן ולדהובן, השרה האחראית על הפרויקט. כבישי האופניים יחברו בין השאר בין אמסטרדם ואמסטלפיין הנמצאת דרומית לה. כביש נוסף יחבר בין עיירת האוניברסיטה חרונינגן ואסן במחוז דרנתה הנחשב לאזור האופניים של הולנד. הבנייה תחל בשלוש השנים הקרובות.

 

מרכיב נוסף בפרויקט נוגע לתמריצים לעודד עובדים לנסוע באופניים. בממשלה קוראים לחברות להעניק לעובדים החזרים בגובה של עד 22 סנט לכל קילומטר שהם רוכבים לעבודה. לפי ואן ולדהובן, זה באינטרס של המעסיקים לעודד את העובדים לעבור לאופניים, שכן "עובדים שרוכבים הם בכושר טוב יותר ובעלי סבירות פחותה להיעדר בשל מחלות. בנוסף, השימוש באופניים מאפשר לרוב לחברות לחסוך במקומות חנייה". לפיכך, הממשלה קוראת לחברות לספק מתקנים טובים לרוכבים כמו מקלחות במשרד. "האופניים עוזרים לשפר את איכות החיים והבריאות", הוסיפה. "רכיבה על אופניים מפחיתה פקקים ומעניקה לאנשים שנאלצים בכל זאת לנסוע במכוניות, יותר מרחב".

 

יותר אופניים מתושבים יותר אופניים מתושבים צילום: יונתן קסלר

 

עם זאת, המדיניות ההולנדית המעודדת רכיבה על אופניים החלה רק בשלהי שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, לפני כן הייתה העדפה ברורה לסלילת כבישים למכוניות והרכיבה על אופניים הייתה בשפל. לדבריה של מרדית' גלייזר, חוקרת במכון הרכיבה אורבן באוניברסיטת אמסטרדם, השינוי נבע מ"סופה מושלמת של אירועים", ביניהם משבר הנפט של שנות ה-70, הקמתן של תנועות חברתיות שמחו על הרס שכונות לטובת סלילת מחלפים והצפיפות בערים שעודדה נסיעות קצרות יותר. לפי גלייזר, השינוי הזה הוביל לכך שכיום "הולנד היא אחת המדינות הבודדות שמתייחסת ברצינות לרכיבה על אופניים כצורת תחבורה".

 

משפחה ברכיבה משותפת משפחה ברכיבה משותפת צילום: flickr

 

 

בכל מקרה, אפילו לפני התחלת התוכנית החדשה, אופניים הם כבר כלי תחבורה פופולארי במדינה. על פי דו"ח שפרסם המכון ההולנדי למדיניות תחבורה, מעל רבע מכל הנסיעות של תושבי הולנד ב-2016 נערכו באמצעות אופניים. עם זאת, רק 25% מהנסיעות הללו היו קשורות לעבודה, כש-37% היו רכיבות לצרכי פנאי, והשאר כדרך להגעה ללימודים, לקניות ולפעילויות אחרות. לפי ואן ולדהובן, יותר ממחצית מההולנדים מתגוררים במרחק של פחות מ-15 ק"מ ממקום העבודה שלהם, כשלפחות חצי מהנסיעות במכונית לעבודה הן למרחק של פחות מ-7.5 ק"מ, מרחק שלדבריה, אפשר "בקלות לעשות באופניים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x