$
כלכלה ומדיניות

ארה"ב וקנדה הגיעו להסכם סחר חדש

24 שנה אחרי שנחתם הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), שהוגדר על ידי טראמפ כ"גרוע מסוגו בהיסטוריה", קנדה הצטרפה למקסיקו וחתמה על הסכם אזורי חדש. מומחה לדיני סחר: "הבעיה הגדולה תהיה להעביר אותו בקונגרס"

שירות כלכליסט 08:3901.10.18

שבועות ספורים אחרי שארה"ב ומקסיקו חתמו על הסכם סחר אזורי חדש שאיים להדיר את קנדה, הצטרפה גם השכנה מצפון.

 

 

 

ההסכמות הושגו 30 דקות לפני פקיעת שעת היעד שהציב ממשל טראמפ - יום ראשון בחצות. זאת כדי לאפשר את חתימתו של נשיא מקסיקו אנריקו פניה נייטו על ההסכם שאמור להחליף את הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), לפני סיום כהונתו ב־1 בדצמבר. ההסכם החדש, שמשמר את פורמט שלוש המדינות שהיה קיים בנוסחה המקורית, צפוי להיחתם בתוך 60 יום - על כך דיווח ה"וושינגטון פוסט".

 

 

גורמים בממשל הפדרלי מסרו כי ההסכם מגשים את אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של טראמפ: ארגון מחדש של הסכם סחר שהיה לדבריו אחד מהגרועים בהיסטוריה.

 

גורמים מטעם ארה"ב וקנדה עבדו מסביב לשעון כדי שלא להחמיץ את הדדליין. עתה, NAFTA המקורי שנחתם לפני 24 שנה ייגרס לטובת ההסכם החדש, שמכסה אזור סחר בשווי שנתי של 1.1 טריליון דולר. ההסכם כבר לא יכונה NAFTA, אלא הוטבל על ידי טראמפ כהסכם ארה"ב־מקסיקו־קנדה, או בראשי תיבות, USMCA.

 

 

ג'סטין טרודו ודונלד טראמפ ג'סטין טרודו ודונלד טראמפ צילום: SAUL LOEB

 

טרודו לא רצה להתפשר

 

ההסכם מגיע בתום תקופה סוערת ביחסי ארה"ב וקנדה, שהן היסטורית, בנות ברית בנושאי ביטחון וסחר. הברית הזו עמדה למבחן בשל סגנונו הבוטה של טראמפ והתעקשותו של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בנושאים שהיו מהותיים עבורו, כמו הגנה על שוק החלב הקנדי.

 

עם פרסום דבר ההסכם, התחזקו המטבעות של קנדה ומקסיקו, כאשר הדולר הקנדי רשם את העלייה החזקה ביותר מאז מאי לעומת הדולר האמריקאי ואילו הפסו התחזק בכמעט 1%.

 

ההסכם החדש, על פי גורמים רשמיים בממשל הפדרלי, מהווה "טיוטה עבור הסכמי סחר עתידיים שיגבש ממשל טראמפ" שמטרתם לשפר את שכר העובדים ולחזק את הכלכלה האמריקאית.

 

 

עם זאת, עתה צפוי מאבק בקונגרס על אישורו, במיוחד אם הדמוקרטים יזכו ברוב בבחירות האמצע שיתקיימו בחודש הבא. "אנחנו נכנסים לחודש אוקטובר עם הסכם סחר צפון־אמריקאי משולש", אמר דן אושו, מומחה לדיני סחר בפירמת דיקינסון רייט. "זה החלק הפשוט. הבעיה הגדולה תהיה להעביר את ההסכם בקונגרס ב־2019 כמו גם לקבל את אישרור הקונגרס המקסיקני החדש ואת האשרור הקנדי במהלך שנת בחירות פדראלית".

 

הסכם NAFTA המקורי, שנכנס לתוקף ב־1994 בתמיכת הנשיא ביל קלינטון וקודמו ג'ורג' בוש, שממשלו קיים את המו"מ, היה שנוי במחלוקת מיומו הראשון, כאשר מבקריו הזהירו בעיקר מפני העברת משרות למקסיקו. השגת הסכם חלופי תוגדר ניצחון מהותי עבור טראמפ ונציג הסחר שלו רוברט לייתייזר, המוגדר "נפשו התאומה" בנושא זה. טראמפ חזר וקבל על כך שההסכם המקורי עלה לארה"ב במיליוני משרות יצור והביא לגירעונות סחר כרוניים מול השכנה מדרום.

 

דונלד טראמפ דונלד טראמפ צילום: גטי אימג'ס

 

במסגרת ההסכם החדש, אומרים גורמים רשמיים בממשל הפדרלי, תעשיית הרכב צפויה ליהנות מחזרה של "ייצור בהיקף מיליארדי דולרים" לארה"ב. זאת נוסף על תנאים משופרים בשוק החלב הקנדי ובדיקת ההסכם מדי שש שנים כדי לשמור על רלוונטיות. ההסכם גם אוכף הגנות חדשות על קניין רוחני במסחר מקוון, כולל הגנה על פטנטים של תרופות ביולוגיות. "כל מה שאנחנו עושים כאן מטרתו להביא להכנסות גבוהות יותר, שכר גבוה יותר ורמת חיים גבוהה יותר עבור האמריקאים", אמר גורם בכיר בממשל האמריקאי.

 

על פי גורמים רשמיים, השאיפה היתה לאפשר את חתימת ההסכם לפני פרישת נשיא מקסיקו פניה נייטו וכניסתו לתפקיד של הנשיא הנבחר, איש השמאל אנדרס מנואל לופס אוברדור. עם זאת, לופס אוברדור אמר ביום שישי כי הוא לא ינסה לפתוח מחדש את המו"מ, מה שמייתר למעשה את מגבלת המזמן שקבעה ארה"ב.

 

על פי פיל לוי, כלכלן בבית הלבן בימי ממשל ג'ורג' וו. בוש, "השאיפה האמיתית היא להשיג הסכם שאפשר לנפנף בו בקמפיין בחירות האמצע".

 

ההסכם החדש, שהדיונים עליו החלו באוגוסט 2017, תוך החמצת מספר תאריכי יעד לחתימה, משמר למעשה את החטיבה הכלכלית האזורית שמאפשרת ליצרניות בצפון אמריקה, במיוחד בתעשיית המכוניות, להתחרות עם יריבות גלובליות. קנדה ומקסיקו מדורגות ראשונה ושנייה בשוקי הייצוא של חברות הרכב האמריקאיות.

 

שימוש בספקים מקומיים

 

ההסכם מציע הגנות מסוימות לקנדה ולמקסיקו מפני האיומים של ממשל טראמפ להשית מכסים על מכוניות מיובאות מטעמים של ביטחון לאומי. כך, למשל, יצוא מכוניות קנדיות בהיקף של עד 2.6 מיליון יחידות יהיה מוגן מפני מכסים אמריקאיים על מכוניות זרות. גם מקסיקו זכתה במכסה כזו, זאת למרות שאף אחת מהמדינות אינה מייצאת כמות כזו של מכוניות לארה"ב.

 

מטרה מרכזית בהסכם החדש היא לעודד חברות אמריקאיות להשתמש בספקים מקומיים. ההסכם יחייב כי 75% מרכב הפטור ממס באזור הסחר ייוצרו בצפון אמריקה, זאת לעומת 62.5% כיום. ההסכם גם יחייב שימוש נרחב יותר בחומרי גלם מקומיים, כמו פלדה. עוד על פי ההסכם, פועלי ייצור ישתכרו 16 דולר לשעה לכל הפחות, מה שייטיב עם ארה"ב וקנדה על חשבון כוח העבודה הזול במקסיקו.

 

"USMCA יתן לפועלים, לחקלאים ולעסקים שלנו הסכם איכותי שיוביל לשווקים פתוחים יותר, סחר הוגן יותר וצמיחה כלכלית איתנה באזור שלנו", כך בהודעתם המשותפת של לייתייזר ושרת החוץ הקנדית כריסטיה פרילנד. "ההסכם יחזק את מעמד הביניים וייצר משרות טובות עם תשלום הוגן והזדמנויות חדשות עבור כמעט חצי מיליארד אנשים שצפון אמריקה היא ביתם", סיכמו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x