$
תעשייה ופיננסים

מה מחפשת ענקית המשקאות פפסיקו ביצרנית מכשירי הסודה מרהט

רכישת סודהסטרים מצטרפת לשורת רכישות של החברה בשנים האחרונות, כמו של יצרנית חטיפי הבריאות בר-פודס - במטרה לאמץ תדמית בריאה יותר. פפסיקו אף ניסתה להפסיק להשתמש בממתיק אספרטיים, אך נתקלה בקשיים שגרמו לה להנמיך משמעותית את תחזית המכירות

רן אברמסון 12:1420.08.18
הרכישה של פפסיקו את סודהסטרים מצטרפת לשורה של רכישות שעשתה החברה בשנים האחרונות כדי לגוון את פעילותה, בדגש על התרחקות מהמשקאות הממותקים ומעבר למוצרים בעלי תדמית בריאה יותר.

 

כך למשל, רק במאי השנה רכשה פפסיקו את יצרנית חטיפי הבריאות בר-פודס האמריקאית. אף שהחברות לא פירסמו את סכום העסקה, ברויטרס ציטטו מקורות שטענו כי מדובר היה בלא יותר מ-200 מיליון דולר. החטיפים של בר-פודס נמכרים ברשתות מזון כמו הול פודס מרקט ובסניפי סטארבקס. ב-2016 רכשה פפסיקו את יצרנית משקאות הבריאות האמריקאית קביטה (Kevita), בעסקה ששווייה לפי ההערכות היה כחצי מיליארד דולר.

 

 

 

 

 

השינוי האסטרטגי של פפסיקו לא הגיע רק בצורת מיזוגים ורכישות, אלא גם מתוך החברה. ב-2015 היא הודיעה כי היא מפסיקה את השימוש בממתיק המלאכותי אספרטיים בחלק מהמשקאות הדיאטטיים שלה, ותחליף אותו בממתיק מבוסס סוכרלוז. אבל, המהלך הזה נחל כישלון חרוץ, ולקוחות התלוננו על שינוי לרעה בטעם המשקאות. פפסיקו נסוגה ולאחר 10 חודשים בלבד שבה להשתמש באספרטיים.

 

 

מנכ"ל פפסיקו הנכנס רמון לגוארטה ומנכ"ל סודהסטרים דניאל בירנבאום מנכ"ל פפסיקו הנכנס רמון לגוארטה ומנכ"ל סודהסטרים דניאל בירנבאום צילום: Eran Lamm

 

ההתמודדות עם קשיים בשינוי האסטרטגי הביאו את פפסיקו להנמיך משמעותית את תחזיות המכירות שלה. ב-2010 הודיעה החברה כי היא מתכוונת לשלש את ההכנסות מקטגוריית המוצרים הבריאים שלה עד ל-30 מיליארד דולר ב-2020. ב-2017 היא הודתה כי המכירות בקטגוריה צמחו מתחילת העשור רק ב-75%, עד ל-17.5 מיליארד דולר.

 

העסקה עם סודהסטרים היא אולי האחרונה שתבצע פפסי תחת ניהולה של המנכ"לית אינדרה נואי, שהודיעה מוקדם יותר החודש על פרישה מתפקידה לאחר 12 שנה. נואי תסיים את תפקידה באופן רשמי באוקטובר, חתימת העסקה בתקופת העברת ההגאים למחליפה רמון לגווארטה מרמזת כי המדיניות שהכתיבה נואי צפויה להימשך תחת לגווארטה.

 

אינדרה נואי, מנכ"לית פפסיקו הפורשת. זיהתה את המגמה כבר ב-2006 אינדרה נואי, מנכ"לית פפסיקו הפורשת. זיהתה את המגמה כבר ב-2006 צילום: בלומברג

 

כבר עם מינויה לעמוד בראש פפסיקו ב-2006, זיהתה נואי את המגמות בשווקים והחליטה ללכת בכל הכוח על שינוי תדמית החברה כמשווקת של מזונות לא בריאים. היא החליטה להקטין את אריזות החטיפים רוויי השומן והנתרן, וקדימה את יצירתם של גרסאות בעלות תדמית בריאה יותר למוצרי הדגל של החברה, כמו המשקה נטול הסוכר פפסי מקס. בשנה שעברה הגיעו חלקם של מכירות המוצרים בקטגוריות שפפסיקו הגדירה כ"עדיף יותר" ו"בריא יותר" (Better-for-you ו-Good-for-you) ל-50% מכלל מכירות מוצרי החברה. לשם השוואה, עם כניסתה לתפקיד לפני תריסר שנים עמד חלקם של המוצרים הללו במכירות על 38%.

 

גם יריבתה המיתולוגית של פפסיקו, קוקה קולה, מנסה להעמיק את דריסת הרגל שלה בקטגוריית המוצרים הבריאים, ולשפר את תדמיתה. רק בשבוע שעבר היא הודיעה על השקעה אסטרטגית ביצרנית משקאות הבריאות באדי-ארמור, שאחד המשקיעים הראשונים בה היה כוכב הכדורסל קובי בריאנט, שגם יושב בדירקטוריון החברה.

 

חתימה על ההסכם - כבר בתחילת 2019

לפי ההסכם שנחתם בין השתיים, תרכוש פפסיקו את כל הון המניות של סודהסטרים במחיר של 144 דולר למניה בעסקת מזומן - מחיר המשקף פרמיה של 32% על המחיר הממוצע המשוקלל של מניית סודהטרים ב-30 הימים האחרונים. המחיר בעסקה גבוה ב-11% משווי מניית סודהסטרים בנעילה של יום שישי בנאסד"ק, שעמד על 129.85 דולר. פפסיקו תממן את העסקה באמצעות המזומנים שבקופתה. לפי גורם המקורב לעסקה, פפסיקו התחייבה להותיר את פעילות הייצור בישראל לתקופת מינימום של 15 שנים.

הרכישה אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות וכפופה להצבעת בעלי המניות של סודהסטרים, לאישורים רגולטוריים מסוימים ולתנאים מקובלים אחרים. השלמת העסקה צפויה עד לינואר 2019.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x