תעשיית הרכב הגרמנית: "אנחנו הקורבן הבא"
טראמפ משתלח במותגי רכב גרמניים מאז נבחר לנשיאות, אבל האיום להטיל מכסים של 20% על כלי רכב מהאיחוד האירופי הוא עליית מדרגה שמלחיצה גם את פועלי הייצור בשטוטגרט. בכיר במשרד הסחר: "זו תהיה דקירה בלב"
מאז תחילת הכהונה שלו מאיים הנשיא דונלד טראמפ להטיל מכסים על יצרניות כלי רכב זרות על מנת למנוע ממכוניות יוקרה גרמניות "להציף" את ערי ארה"ב. בסוף השבוע האחרון הוא חזר על האיום הזה, אך הפעם הצמיד לו תג מחיר - מכסים בגובה 20% שהוא שוקל להשית על יבוא כלי רכב מהאיחוד האירופי.
- האיחוד האירופי מגיב לטראמפ: מטיל מכסים על מוצרים אמריקאיים ב-2.8 מיליארד יורו
- טראמפ לא מרפה: מתכוון להטיל מכס על מוצרים סיניים נוספים בשווי 200 מיליארד דולר
- רשמית: טראמפ הטיל מכסים על מוצרים מסין ב-50 מיליארד דולר; סין: נטיל מיד מכסים באותו היקף
"כשאתה מטייל בשדרה החמישית, לכל אחד חונה מרצדס־בנץ מול הבית", אמר טראמפ בראיון ליומון הגרמני "בילד" לפני השבעתו לנשיאות בינואר האחרון. "כמה מכוניות שברולט אתה רואה בגרמניה? לא הרבה, אולי אפס. זה רחוב חד־סטרי".
"נהיה חייבים להגיב"
האיום של טראמפ הגיע חודש לאחר שהממשל הפדרלי פתח בחקירה לגבי האיום האפשרי שמציב יבוא כלי רכב על הביטחון הלאומי. "אם הם יחליטו להעלות את מסי היבוא, לא תהיה לנו ברירה, שוב, אלא להגיב", אמר סגן נשיא הנציבות האירופית יורקי קטאינן בראיון ליומון הצרפתי "לה מונד". "אנחנו לא רוצים לנהל מלחמה בטוויטר. עלינו להפסיק את ההסלמה הזאת".
בשטוטגרט, לב לבה של תעשיית כלי הרכב הגרמנית מאז המאה ה־19, המפרנסת שם כמעט אחד מכל חמישה עובדים, מתחילה לחלחל עתה ההכרה שאולי הפעם הוא רציני. "לפני שנה וחצי לא הייתי מאמין לזה", אמר ל"וושינגטון פוסט" אואה מיינהארט, המייצג את עובדי התעשייה באיגוד העובדים. עתה כשטראמפ מימש איומים אחרים שנדמו כמרחיקי לכת, ובכלל זה המכסים על סחורות סיניות, מיינהארט מזהיר את עמיתיו כי ייתכן בהחלט שהם יהיו "הקורבן הבא" של הנשיא האמריקאי.
אחרי שהטיל מכסים על פלדה ואלומיניום המיובאים מהאיחוד האירופי, והאיחוד האירופי הטיל ביום שישי מכסי נגד על סחורות אמריקאיות כולל וויסקי ואופנועים, עכשיו הגיע תורן של המכוניות האירופיות. מחקרים מראים כי גרמניה היא זו שעתידה לשלם את המחיר הכבד ביותר מבין היצרניות ותיקלע להפסדים בהיקף של מיליארדי יורו. על פי מחקר שערך מכון Ifo לכלכלה בינלאומית, שבסיסו במינכן, המכסים צפויים למחוק כ־6 מיליארד דולר מכלכלת גרמניה, שהם כמעט 0.2% מהתמ"ג. "מכסים יעלו ליצרניות הרכב הגרמניות בנתח שוק. אין ספק בכך", אמר גבריאל פלברמאייר, מנהל המכון.
בשבוע שעבר הזהירה ענקית כלי הרכב הגרמנית דיימלר מפני פגיעה ברווחיה ברקע המתיחות מול ארה"ב, הראשונה מבין היצרניות שמסרו הודעה כזאת.
האיומים של טראמפ מתווספים לקשיים נוספים שחווה בשנים האחרונות תעשיית הרכב הגרמנית, בראש ובראשונה שערוריית זיוף נתוני פליטות הזיהום בחברת פולקסווגן שגררה פגיעה תדמיתית קשה. גם הפרידה הקרובה של בריטניה מהאיחוד האירופי צפויה לפגוע ביבוא כלי רכב מגרמניה, בעיקר בשל העלייה הצפויה במכסים בגין ביטול הסכמי סחר חופשי בין המדינות.
"אנחנו עוקבים מקרוב אחרי המחלוקת בארה"ב", מסרה חברת פורשה. "שליש מהמכירות שלנו הן בצפון אמריקה, ומשום שאין לנו שם מפעלים, עלינו להתייחס למצב הזה בכובד ראש".
מפעלים אירופיים בארה"ב
יצרניות גרמניות אחרות, כולל ב.מ.וו, פולקסווגן ודיימלר שבבעלותה מרצדס, הגדילו באופן משמעותי את יכולות הייצור שלהן בארה"ב בעשור האחרון ונחשבות לפיכך לפגיעות פחות למכסים. המפעלים האמריקאיים של החברות הללו מעסיקים יותר מ־110 אלף עובדים ובשנה שעברה יצאו משעריהם יותר מ־800 אלף כלי רכב, כך לפי איגוד תעשיית כלי הרכב הגרמני. זאת לעומת 500 אלף כלי רכב שיצאה גרמניה לארה"ב.
אך חשיפת יצרניות הרכב לאיומים של טראמפ אינה נגמרת שם. כ־500 אלף מכוניות יוצאו לארה"ב ממפעלים גרמניים במדינות אחרות, כמו מקסיקו. פירושו של דבר, כי התפרקות הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), איום נוסף של הנשיא האמריקאי, עלולה להחריף את הנזקים באופן משמעותי.
בראיון לתאגיד השידור הגרמני ARD אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי ייתכן בהחלט שהמכסים הללו יתממשו, וכי אם זה יקרה, אירופה תגיב במטבע דומה. "אי אפשר לנצל אותנו שוב ושוב", הדגישה.
אך למרות הטון הקשוח של הקנצלרית, בשטוטגרט גובר החשש מפני התפרצות מלחמת סחר עם השותפה הכלכלית המשמעותית ביותר באזור. "כל יורו שני מגיע לכאן מבחוץ", אמר טסילו זיוויץ, בכיר במשרד הסחר של שטוטגרט. "פגיעה בתעשיית הרכב היא כמו דקירה בלב שלנו".