הקטנוע החשמלי הסיני שפיצח את מכת הגניבות
לקטנועים החכמים של חברת Niu יש עיצוב עתידני, סוללה קלה שאפשר לפרק ולקחת הביתה והכי חשוב מערכת הגנה נגד גניבות. המחיר שלהם יקר בהרבה משל שאר הקטנועים בשוק אבל הסינים מוכנים לשלם
לרוב חברי בבייג‘ינג יש סיפורים על איך איבדו את הקטנוע כשחנו מתחת לבית או יצאו לקניות במרכז העיר. לכל אחד מהם יש עצה לחלק. "אתה צריך לקנות את הטוסטוס הכי ישן ומכוער שתוכל למצוא, כזה שאף אחד לא ירצה לגנוב אותו. בשום פנים ואופן אל תקנה משהו חדש", אומר לי חבר אחד. חבר אחר הסביר לי שגם אם אקנה קטנוע חדש, כדאי שאכער אותו בעזרת חול ומסקינטייפ, כך שיאבד מהאטרקטיביות.
הפחד מגניבות הוא אחד מהגורמים העיקריים לפופולריות העולה של חברת קטנועים חכמים חדשה יחסית בשם ניו (Niu), שכבשה את השוק הסיני בסערה בשנים האחרונות.
בניגוד למרבית הקטנועים החשמליים בשוק שמגיעים עם סוללה במשקל עשרות קילוגרמים שקשה או בלתי אפשרי לפרק ולשאת החוצה, הקטנועים של ניו מצוידים בסוללת ליתיום-יון במשקל 10 ק"ג גרם או פחות, שניתן לקחת הביתה בערב ולהקטין את הסיכוי לגניבה. בנוסף, הקטנוע של ניו מצויד ב-GP-S וסנסורים שמאפשרים לעקוב אחרי המיקום שלו בזמן אמת, לקבל התראה על גורמים לא מורשים שמנסים להזיז אותו, ואפילו לבדוק את מצב הסוללה מרחוק.
הכל התחיל במימון המונים
חברת הקטנועים החשמליים ניו הוקמה על ידי יוצאי חברות טכנולוגיה סיניות כמו שיאומי, וואווי וענקית מנועי החיפוש באידו. ניו יצאה לדרך באמצעות שניים
מהקמפיינים המוצלחים ביותר בהיסטוריה של גיוסי מימון ההמונים.
ב-2015 גייסה החברה 11 מיליון דולר בתוך 15 ימים כדי להוציא לשוק את סדרת N שלה. לאחר מכן גייסה החברה עוד 13 מיליון דולר בקמפיין מימון המונים להשקה סדרת M של קטנועים קטנים וקלים יותר. בהמשך גייסה החברה עוד 60 מיליון דולר מקרנות גדולות כמו סקויה ו-IDG.
בערים סיניות ענקיות כדוגמת בייג‘ינג, אפילו הסופרמקט השכונתי או תחנת הסאבווי יכולים להיות רחוקים. הקטנועים של ניו נועדו לפתור את מה שבחברה זיהו כ"בעיית 6 הקילומטרים", זהו האזור בו נעים תושבי הערים הסיניות באופן יומיומי. ניו הצהירה כי תכננה את הקטנועים כדי לאפשר לתושבים לנוע ביעילות מקסימלית במרחב הזה. עד היום מכרה החברה 350 אלף קטנועים, רובם הגדול בסין. זה עדיין טיפה בים של כ-100 מיליון קטנועים ואופניים חשמליים בסין אבל הבאז סביב החברה רק הולך וגדל.
במידה רבה ניו פונה לקהל הצרכני הסיני החדש, שמוכן לשלם יותר על מוצרי פרימיום. לפי סקר גדול שערכה חברת הייעוץ מקינזי, יותר ויותר סינים רוצים לשדרג
ולקנות את המוצר הטוב ביותר בקטגוריה. נכון ל- 2015 הצהירו 49% מהצרכנים הסינים שיקנו את מוצר האלקטרוניקה הטוב ביותר שיוכלו להרשות לעצמם, לעומת
43% ב-2011. 48% שאמרו כי יקנו את הבגדים הטובים ביותר שיוכלו, לעומת 28% בלבד ב-2011.
ניו מייחדת ומבדלת את עצמה בזכות העיצוב העתידני הייחודי, החיבור לאפליקציה ותכונות מגניבות נוספות כמו תאורת LED שנדלקת אוטומטית בהתאם למצב האור מסביב.
במקביל לסין ניו פועלת בחודשים האחרונים להתרחב גם לערים אירופיות צפופות כמו פריז, אמסטרדם ומדריד. באמסטרדם פתחה החברה בשנה שעברה את חנות המותג הראשונה שלה באירופה. ניו מכרה 4,600 קטנועים באירופה ב-2017 והיעד של החברה הוא לפחות להכפיל את המספר עד 2020.
בגלל הביג דאטה
בגלל המחיר ניו אינה רק חברת קטנועים אלא גם חברת ביג דאטה. החברה אוספת כל פיסת מידע על לקוחותיה, כולל מיקומם בכל רגע נתון. נכון לאפריל השנה הקטנועים של ניו כבר גמעו כ-4- מיליארד ק“מ, כך שמדובר בהרבה מאוד דאטה שניו מאחסנת בענן. לדברי החברה, מטרת המידע היא לשפר את המוצרים שלה, אבל למי שדואג לפרטיותו כנראה כדאי לבחור במוצר אחר.
גם אני החלטתי לקנות קטנוע רגיל בסופו של דבר. הייתי שמח לומר כי היתה זו ההתנהגות העקרונית שלי לכך שתנועותי יתועדו שגרמה לי לוותר על ניו, אבל האמת
היא שהמחיר הוא זה שהכריע. בעוד קטנוע חשמלי רגיל עולה כ-4,000-3,000 יואן (2,240-1,680 שקל), הקטנועים של ניו יקרים בהרבה.
הסדרה הזולה ביותר של ניו, סדרה U, שמזכירה יותר אופניים חשמליים מקטנוע, נמכרת ב-5,000-3,000 יואן (2,800-1,680 שקל), אך מי שמחפש משהו מהיר
ומסיבי יותר כמו סדרה M ו-N יצטרך להוציא אפילו יותר, 9,000 יואן ( 5,000 שקל), יותר מכפול ממוצרים אחרים. הסינים אולי מוכנים להוציא על פרימיום אבל אני לטוב ולרע ישראלי.