$
פייננשל טיימס
גג עמוד פייננשל טיימס חדש לבן

FT

איום לענקיות האשראי: חברות התעופה ישיקו שירות תשלומים

חברות התעופה משלמות לחברות האשראי עמלה של עד 3% לעסקה. דויטשה בנק ואיגוד חברות התעופה יתחרו בהן עם מערכת שתהפוך לפעילה עוד השנה. המיזם התאפשר בזכות תקנה חדשה של האיחוד האירופי לעידוד חדשנות בפינטק

אולף שטורבק, פייננשל טיימס 08:3108.05.18

איגוד חברות התעופה הבינלאומי (IATA) יחד עם דויטשה בנק, ישיקו מערכת תשלומים דיגיטלית לכרטיסי טיסה.

 

 

 

המערכת צפויה לחסוך לחברות התעופה מיליארדי יורו בשנה בעמלות שהן משלמות לחברות האשראי, שיהיו הנפגעות העיקריות מהמהלך. המערכת החדשה, שעוד אין לה שם, תהפוך לפעילה עד סוף 2018. גרמניה תהיה השוק הראשון שאליו היא תיכנס. "אנו מפתחים פתרון תשלומים חליפי לכרטיסי אשראי, שישמש את תעשיית התעופה", הסביר חאבייר אורחס, ראש מחלקת הבנקאות האירופית ב־IATA. האיגוד מעריך שעלות עיבוד התשלומים של חברות התעופה מגיעה ל־8 מיליארד יורו בשנה שהולכים לחברות האשראי. מדובר בעמלה של בין 1% ל־3% שחברות התעופה משלמות לחברות האשראי על כל מכירת כרטיס טיסה.

 

מטוס של לופטהנזה. תהיה שותפה למהלך מטוס של לופטהנזה. תהיה שותפה למהלך צילום: Thirty Thousand

 

לעומת זאת, המערכת שפיתחו IATA ודויטשה בנק צפויה לגבות עמלה קבועה ש"לא תעלה על כמה סנטים", ציין אורחס.

 

הקמתה של המערכת החדשה התאפשרה בזכות תקנה רגולטורית חדשה של האיחוד האירופי, שמחייבת בנקים לחלוק אוטומטית את פרטי החשבון של הלקוחות עם גורם צד שלישי שמשרת את הלקוח. הרעיון שמאחורי התקנה האירופית החדשה הוא קידום תחרות וחדשנות בתעשיית הפיננסים מצד חברות טכנולוגיה וגופים אחרים שאינם בנקאיים.

 

הלקוחות שישתמשו במערכת התשלומים החדשה יידרשו להקליד את מספר חשבון הבנק שלהם בעת רכישת כרטיס הטיסה. דויטשה בנק יבדוק האם מצב חשבון הלקוח מאפשר לו את רכישת הכרטיס, ויעביר את הכסף מחשבון הבנק של הלקוח לחברת התעופה שבה הוא יטוס.

 

 

 

"מרבית הבנקים רואים את התקנה החדשה כאיום, ופתחו את הגישה למידע שלהם בחוסר רצון מופגן", אומר שארוק מויניאן, ראש מחלקת מוצרי תשלום גלובלית בדויטשה בנק. מויניאן הסביר שבבנק הגדול בגרמניה החליטו לנקוט גישה שונה. "עבורנו זו הזדמנות לשינוי. שאלנו את עצמנו, למה שלא ננהג כמו חברת טכנולוגיה?".

תחום פתרונות התשלום הדיגיטליים, שנחשב במשך שנים כמשעמם ולא אטרקטיבי בהשוואה לאפיקי פעילות בנקאיים אחרים, הפך לאחד מהתחומים החמים בבנקאות, בעיקר הודות לשולי הרווח הרחבים ויציבות ההכנסות. "בעשור האחרון, ספקי מערכות התשלום הפכו לנישה הכי מצליחה במגזר הפיננסי", אמר ריינהרד הל, שותף בפירמת הייעוץ מקינזי.

 

המנכ"ל החדש של דויטשה בנק כריסטיאן זווינג שואף לחזק את פעילות התשלומים הגלובלית של הבנק - שהוא הסולק הגדול ביותר בעסקאות במטבע היורו. חטיבת הסליקה של דויטשה בנק אחראית ליותר מרבע מהכנסותיו.

 

הקמת מערכת תשלומים חדשה היא לא משימה פשוטה. כל שירות תשלומים חדש צריך להתגבר על בעיית ביצה ותרנגולת: הנכונות של סוחרים להצטרף למערכת תלויה בנכונות הלקוחות להשתמש בה, ולהפך. דויטשה בנק ו־IATA סבורים שיתגברו על המכשול אם יצליחו לשכנע את חברות התעופה האירופיות הגדולות לאמץ את המערכת החדשה. "אנחנו נמצאים כרגע בשיחות עם כמה חברות מובילות", אמר אורחס מ־IATA, שהדגיש כי החברות מגלות "תיאבון רב".

 

התוכנית היא לפתות לקוחות להצטרף למערכת עם הטבות דוגמת נקודות נוסע מתמיד או הנחה במחיר. חברת התעופה הגדולה בגרמניה, לופטהנזה, מסרה שהיא תומכת בכל יוזמה בסקטור התשלומים שמעודדת תחרות. "אנחנו מאמינים שהתחרות בתשלומים וסליקה היא גורם מהותי בהנמכת עלויות ושיפור השירות ללקוח", מסרה החברה בהצהרה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x