המאבק על מיסוי קניות באינטרנט יגיע מחר לביהמ"ש העליון בארה"ב
בית המשפט ידון בשאלה האם יש לגבות מסים מכלל הקמעונאים המוכרים ברשת במטרה לאזן את התחרות מול חנויות שאינן מפעילות אתרי מסחר מקוון, וזאת במסגרת תיק נגד חברת הענק Wayfair
אמנם וול מארט ואמזון, שתי ענקיות הקמעונאות, כבר גובות מס על כל מכירותיהן ב-45 מדינות, אך קמעונאים קטנים רבים עדיין לא גובים מס מכירה אלא אם יש להם נוכחות פיזית במדינה בו הקונה גר, ומסתמכים על קביעה בת 26 שנה של בית המשפט העליון שקשורה למכירות קטלוגיות. רבות מהמכירות באתרי וול מארט ואמזון מתבצעות למעשה ע"י קמעונאים קטנים שמשתמשים באתרים הללו כפלטפורמה בלבד. למשל, אמזון אומרת שמחצית המכירות שנעשות באתר שלה הן כאלה.
- ''אמזון היא חברה חכמה, ולכן היא לא תבוא לפה"
- רגע לפני ההגעה לישראל: אמזון מקשיחה את מדיניות המשלוחים
- אמזון, מאחוריך: גוגל מתחזקת בזירת הסחר המקוון
הפיכת ההחלטה משמעותה תהיה שעל כל המוכרים המקוונים לגבות מיסים בכל מקום. זה נושא שבעלי חנויות (שאינם פועלים בזירה האינטרנטית) מתעקשים עליו כיוון שהמהלך אמור לאזן את התחרות שלהם עם חנויות מקוונות, ויעזור לשלם לרשויות את ההכנסות ממיסים שהן אמורות לקבל.
"מערכת המיסוי הנוכחית מתעדפת מוכרים מקוונים על פני חנויות ופוגעת בתחרות הפתוחה", כך טוענת פדרציית הקמעונאים הלאומית במסמך שהגישה לבית המשפט.
הנשיא טראמפ טוען שאמזון לא גובה מיסי מכירות, אפילו שהיא כן עושה זאת. ממשל טראמפ ייקח חלק בטיעונים בעל פה לטובת חיוב קמעונאים מקוונים לגבות מיסים בכל מקום.
אלה שנלחמים נגד השינוי טוענים לעומת זאת שהוא יטיל נטל לא הוגן על קמעונאים קטנים שיצטרכו לשלם לא רק מיסים מדינתיים אלא גם מקומיים. וויפייר טוענת שיותר מ-16 אלף גופי מיסוי יוכלו לדרוש תשלום מיסים אם ההחלטה אכן תתהפך.
דרום דקוטה טוענת לעומתה שהיא רוצה להתחיל גביית מיסים רק על מכירות מקוונות עתידיות, אך עורכי הדין של ווייפייר טוענים שמדינות ורשויות מקומיות רבות עשויות לדרוש תשלום מיסים גם בדיעבד שנים אחורה, מה שיחייב קמעונאים להיכנס לתהליך מייגע של הערכות ודיווח, וכן לשלם סכומים שיביאו אותם לכדי פשיטת רגל.