"המכס על מכוניות הוא 2.5% בארה"ב, 10% באירופה ו-25% בסין, אז מי כאן המניפולטור?"
נשיא ארה"ב מתחיל לזכות בתמיכה מצד אליטות כלכליות, שמצדיקות את תלונותיו לגבי תחרות בלתי הוגנת מצד סין. "אם סין רוצה להיות המבוגר האחראי, עליה להתחיל להתנהג ככזאת", הם אומרים
אף אחד לא אוהב מלחמות סחר, אבל הנשיא טראמפ מתחיל לזכות באהדה מפתיעה בקרב אליטות באירופה ובעולם, בעוד הוא מעמיד את פרקטיקות הסחר של סין תחת מבחן ממשי ראשון.
- לא רק מכסים: כך תוכל סין להגיב לצעדי טראמפ
- טראמפ על הטלת המכסים: "אולי נפסיד חלק מהעליות בשוק, אבל נהיה מדינה חזקה יותר"
- "מלחמת סחר בין ארה"ב לסין היא האיום הגדול ביותר כיום על הכלכלה העולמית"
כלכלנים ומשקיעים המשתתפים בסדנת הכלכלה השנתית לחופי אגם קומו באיטליה הביעו דאגה מצחצוח החרבות הפרוטקציוניסטי בין ארה"ב וסין. עם זאת, במקביל הודו חלקם כי כמה מתלונותיו של טראמפ לגבי תחרות בלתי הוגנת מצד סין הן נכונות.
"מכסי היבוא על מכוניות הם בשיעור של 2.5% בארה"ב, 10% באירופה, ו-25% בסין. אז מי כאן המניפולטור?", אמר לבלומברג דווידה סרה, בכיר בחברת ההשקעות Algebris. "אם סין רוצה להיות המבוגר האחראי, עליה להתחיל להתנהג ככזאת".
סין הודיעה ביום שישי כי תילחם במכסיו של טראמפ "עד הסוף", לאחר שנשיא ארה"ב ביקש מממשלו לשקול הטלת מכסים נוספים על מוצרים סינים בהיקף של 100 מיליארד דולר. המסרים הנוקשים שהחליפו ארה"ב וסין בסוף השבוע העלו את רמות החרדה בקרב משתתפי הסדנה היוקרתית, שבה מתארחים המשקיעים, הבנקאים והכלכלנים הבכירים בעולם.
הראשון להזהיר היה חבר דירקטוריון הבנק האירופי המרכזי, בנואה קורה. הוא תיאר תרחיש שבו ארה"ב ושותפות הסחר שלה יטילו מכסים של 10% על מוצרים, דבר שיביא ל"השפעות מזיקות קשות" על הכלכלה העולמית, אך יפגעו בעיקר בארה"ב ע"י כך שיוריד 2.5% מצמיחתה בשנה הראשונה בלבד.
"חלקה של סין בתוצרת העולמית הוא עצום ויש לקחת בחשבון שכל אי וודאות במדינה יחלחל גם לשאר העולם", אמר יו"ר ג'יי.פי.מורגן יעקב פרנקל בראיון ל"בלומברג". "הדרך שיש לנקוט היא של הידברות ולא של עימות".
היינר פלאסבק, פרופסור של כבוד באוניברסיטת המבורג ופקיד ממשלתי בכיר בעברו, הוסיף שלדעתו על אירופה להיות הכוח המפשר. "טראמפ צודק לפחות בדבר אחד, והוא שיש ארצות, כולל ארצי גרמניה, שיש להן עודף סחר עצום, וזה לא חלק סביר במה שקרוי סחר הוגן".