הקרבות בקונגו שלחו את אפל וסמסונג לקנות קובלט בכמויות
שני שלישים ממאגרי הקובלט העולמיים נמצאים במדינה האפריקאית, שהאלימות בה הסלימה בחודשים האחרונים. העלייה בביקוש למכוניות חשמליות שלחה גם את יצרניות כלי הרכב למירוץ לחתימת חוזים ארוכי טווח שיבטיחו את אספקת המחצב
הסלמה בלחימה בין המיליציות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הביאה את יצרניות הסמארטפונים הגדולות בעולם להתחרות ביניהן על רכישת עתודות המחצב קובלט. במירוץ נמצאות גם יצרניות כלי הרכב, שזקוקות למחצב בייצור סוללות למכוניות חשמליות – על כך דיווח אתר החדשות "ניקיי".
כשני שלישים ממרבצי הקובלט העולמיים נמצאים בקונגו, מדינה אפריקאית שסובלת מאי־יציבות שלטונית ואלימות גואה. מצב זה משפיע גם על יכולת הפקת הקובלט.
לכן, ענקיות הטכנולוגיה ויצרניות הרכב, מנסות לחתום על חוזים ארוכי טווח כמה שיותר לאספקה של המחצב. כך למשל, אפל, שהיא אחת מצרכניות הקובלט הגדולות בעולם, נמצאת במשא ומתן קדחתני לחתימת חוזים לחמש שנים עם חברות הכרייה בקונגו. התפוקה השנתית של קובלט בכל העולם עומדת על 97 אלף טון בעוד הביקוש השנתי הוא 100 אלף טון.
לפי הערכות שונות, ספקיות הקובלט מחזיקות במלאי של 30 אלף טון. בשנה שעברה מכרה אפל 216 מיליון אייפונים. לשם המחשה, לייצור סמארטפון אחד נדרשים בין 5 ל־10 גרם של קובלט. לכן, רק כדי לייצר את הסמארפונים של אפל, נדרשו אשתקד 1,000 טון קובלט לפחות. מתחרתה הגדולה של אפל, סמסונג, מכרה בשנה שעברה 321 מיליון סמארטפונים, שלייצורם נדרשו 1,600 טון קובלט לפחות. בסך הכל נמכרו בעולם 1.5 מיליארד סמארטפונים, שצרכו לפחות 7,500 טון קובלט. בנוסף, בעקבות הגבלות על פליטות כלי רכב מזהמים, מגבירות יצרניות הרכב את ייצור הרכבים החשמליים, והביקוש המצרפי לקובלט מזנק. מסיבה זו, מחיר הקובלט שילש את עצמו בשנתיים האחרונות.