ערים בגרמניה יוכלו לאסור כניסת מכוניות דיזל לתחומן
פסיקת בית משפט פדראלי בעקבות זיהום האוויר החמור בערי המדינה טלטלה את תעשיית הרכב ואת הממשלה, שהתנגדה גם היא למהלך
פסיקת בית משפט פדראלי בגרמניה אתמול עשויה לאותת על סיום קרוב מהצפוי לעידן מכוניות הדיזל.
- האם מכוניות הדיזל ייעלמו מהכבישים?
- גרמניה תילחם בזיהום עם תחבורה ציבורית בחינם
- סין אסרה יבוא פסולת - ואירופה יצאה למאבק בזיהום פלסטיק
על פי הפסיקה, שניתנה בעיר לייפציג, עיריות יוכלו להחליט בעצמן על איסור כניסה לכלי רכב מונעים בדיזל לתחומן, כדי להפחית את רמת זיהום האוויר. הפסיקה ניתנה בעקבות עתירה של ארגוני סביבה שטענו כי עיריות הערים שטוטגארט ודיסלדורף לא ממלאות את חובתן להפחית את רמת זיהום האוויר כך שיעמדו בתקני האיחוד האירופי.
לפי סוכנות הסביבה הפדראלית של גרמניה (UBA), ביותר מ־70 ערים ברחבי המדינה נרשמה ב־2017 רמת חנקן דו־חמצני ממוצעת שגבוהה מהתקן האירופי. מנועי דיזל הם האחראים על עיקר פליטות החנקן הדו־חמצני. לפי הסוכנות האירופית לסביבה, חשיפה לגז הרעיל גורמת ל־16 מקרי מוות בטרם עת לכל 100 אלף תושבים בגרמניה, בשנה. בקרב מדינות אירופה, רק באיטליה ובבריטניה תדירות מקרי המוות מחנקן דו־חמצני היא גבוהה יותר.
עוד לפני הפסיקה בלייפציג, נידונה העתירה בבית משפט בערים שעמדו במרכזה. בית המשפט בשטוטגרט פסק כי איסור על נסיעת כלי רכב מונעים בדיזל הוא "הדרך היעילה ביותר" להפחתת רמות הזיהום. מנגד, בית המשפט בדיסלדורף נמנע מהחלטה אך הסכים שיש "לבדוק לעומק" את השפעת איסורי הנסיעה על רמות הזיהום.
מניות יצרניות הרכב הגרמניות רשמו ירידות חדות בעקבות ההחלטה. כך למשל, מניית פולקסווגן ירדה ב־2% בבורסת פרנקפורט ואילו מניית ב.מ.וו ירדה ב־0.8%.
הלובי החזק של יצרניות הרכב בגרמניה, כמו גם ממשלת גרמניה, הביעו התנגדות נחרצת לאיסורים עירוניים על נסיעת מכוניות מונעות בדיזל. עם זאת, מכיוון שהאיחוד האירופי איים לקנוס את הממשלה בגלל מצב זיהום האוויר החמור בערי גרמניה, משרד התחבורה הגרמני מסר כי הוא מגבש תוכניות חלופיות להפחתת זיהום האוויר, שיהיו בעלות השפעה כלכלית פחות מטלטלת מזו של איסור הנסיעה. כך למשל, שוקל המשרד לאפשר לעיריות לאסור על נסיעת כלי רכב מונעים בדיזל בכבישים בודדים בתוך הערים, ולא באזורים שלמים.