בנו של האיש העשיר בסין הכניס את המדינה לקדחת טריוויה
כאשר וואנג סה צ‘ונג, בנו של טייקון הנדל“ן הגדול בסין, הכריז כי יחלק מכספו פרס של 100 אלף יואן למי שיענה נכונה על שאלות טריוויה, האפליקציה אליה הפנה זינקה מיד לצמרת ההורדות וזאת רק היתה ההתחלה
לפני שלוש שנים קנה וואנג סה צ‘ונג לכלב שלו מסוג האסקי סיבירי שני שעונים חכמים מזהב של אפל, הדגם היקר ביותר שעלה בסין כ-20 אלף דולר. ”יש לי שעונים חדשים!“, כתב וואנג בחשבון של הכלב ברשת החברתית הסינית וויבו לצד התמונות של הכלב עונד אותם. ”למעשה אני אמור להחזיק ארבעה שעונים כיוון שיש לי ארבע רגליים אבל זה נראה לי נובורישי מדי ולכן צמצמתי את זה לשניים, שזה הולם יותר את מעמדי“. שנה לאחר מכן וואנג צילם את אותו הכלב עם שמונה מכשירי אייפון 7 שקנה לו.
- שנה לאחר כניסת טראמפ לבית הלבן: הגירעון המסחרי מול סין הגבוה בהיסטוריה
- האם ראש השנה הסיני פגע בביטקוין
- סין אסרה יבוא פסולת - ואירופה יצאה למאבק בזיהום פלסטיק
וואנג סה צ‘ונג הוא המייצג המפורסם ביותר של מי שמכונים בסין ”פוארדאי“, הדור השני לעושר, ילדיהם של המיליונרים שעשו את הונם לאחר שסין הקומוניסטית הפכה לכלכלת שוק בסוף שנות ה-70. וואנג בן ה-30 הוא בנו היחיד של מייסד ויו“ר קבוצת הנדל“ן והבידור דאליאן ואנגדה, וואנג ג‘יאנלין, שמתחרה בקביעות על התואר האיש העשיר בסין מול מייסד עליבאבא ג‘ק מא עם הון שמוערך ב-31 מיליארד דולר. וואנג הצעיר התבדח פעם שלא אכפת לו האם חבריו יהיו עשירים או לא כי ”בכל מקרה הם לא יהיו יותר עשירים ממני“.
אורח החיים הראוותני של וואנג הבן במסגרתו בזבז בערב אחד במועדון קריוקי 2.5 מיליון יואן (כ-1.3 מיליון שקל), הפך אותו לדוגמה לכל מה שרע בילדים הנובורישים חסרי הנימוס והערכים של סין. וואנג שנחשב לרווק מבוקש בסין ומכונה ”הבעל הלאומי“, אמר פעם בראיון כי הקריטריון המרכזי שלו לבחירת בת זוג הוא ”חזה גדול“. בסוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינחואה לא העריכו את ההומור והאשימו אותו בהפצת ”אובססיה לא רצויה לכסף, מין ואלימות“.
אך בזכות אותו פה גדול ותאוות בזבוזים, וואנג הבן הפך גם לכוכב רשת עם מעל 25 מיליון עוקבים בוויבו, ”הטוויטר הסיני“. כאשר בתחילת החודש פרסם וואנג פוסט ובו קרא לגולשים לבוא להתחרות בשאלות טריוויה על פרס של 100 אלף יואן במזומן (53 אלף שקל) מכספו, האפליקציה אליה הפנה זינקה מיד לצמרת מצעד ההורדות.
וואנג הבן משקיע באפליקציה הנקראת ”המירוץ לפסגה“ דרך קרן ההשקעות הפרטית שהקים בסיוע 500 מיליון יואן (78 מיליון דולר) שנתן לו אביו.
הקונספט מועתק מארה“ב
הקונספט מאחורי ”המירוץ לפסגה“ אינו מקורי ומעתיק די במדויק את אפליקציית HQ Trivia האמריקאית, שעלתה לאוויר בשנה שעברה ומאז זוכה להצלחה אדירה. מדובר בשעשועון טריוויה הנערך בזמנים קבועים ובו הגולשים צריכים לענות על סדרה של 12 שאלות שמקריא המנחה בשידור חי. לצופים יש 10 שניות לענות על כל שאלה וטעות גוררת הדחה מהמשחק. מתחרים שעונים נכונה על כל השאלות מתחלקים בפרס הכספי.
גם אם הרעיון לא מקורי, בסין לקחו אותו מיד לאקסטרים. ב-HQ Trivia האמריקאית הפרס הקבוע עומד על 2,000 דולר בלבד, עם פרס שיא של 18 אלף דולר שחולק עד כה. לעומת זאת וואנג הודיע כי יחלק באופן קבוע 100 אלף יואן (15 אלף דולר) וזאת היתה רק ההתחלה.
תוך מספר ימים מההודעה של וואנג מיהרו כל אתרי הלייב סטרימינג הגדולים בסין לצאת עם גרסה משלהם לשעשועון הטריוויה. רף הפרסים הגיע לשיא של 3 מיליון יואן (כ-470 אלף דולר) ומספר המשתתפים עבר את רף המיליון. פאנג יו, מנכ“ל אפליקציית הלייב סטרימינג הפופולרית Inke ,הודיע כי כבר הכין 1 מיליארד יואן (150 מיליון דולר) בכספי זכייה עתידיים. כדי למשוך יותר גולשים, הוסיפו האפליקציות הסיניות סלבריטאים כמנחים וגם בונוס למי שמזמין חברים בדמות אפשרות לחזור למשחק לאחר תשובה שגויה.
השחקנים הסינים נחשבים לתחמנים לא קטנים ובמקביל להצלחה הגדולה של אפליקציות הטריוויה הופיעו גם שפע של פורומים העוסקים באיך לרמות את המשחק, בסיוע תוכנות לחיפוש קולי, מאגרי תשובות ואפילו תוסף לדפדפן שמנתח בזמן אמת את החיפושים באינטרנט כדי לנסות לחזות מהי התשובה הסבירה ביותר. גם כרטיסי הבונוס המחזירים למשחק אחרי טעות מוצעים למכירה באתר הקניות הסיני של עליבאבא.
זכיית שיא של 43 אלף יואן
משחקי הטריוויה קסמו מיד לאתרי הלייב סטרימינג הסינים החווים תקופה של משבר. אתרי הלייב הסטרימינג הפופולריים בסין נמצאים כבר זמן רב על הכוונת של השלטונות בשל שידור תכנים מיניים ואלימים ”לא הולמים“. לעומת זאת, חידוני הטריוויה הם תכנים חיוביים יחסית שיכולים להתקבל בחיוב אצל הממשל. לפי הפרסומים, לקראת ראש השנה הסיני בפברואר מתכננת גם באידו, ”הגוגל הסיני“, להשיק פלטפורמת טריוויה כדי לקדם שימוש בעוזרת האישית הווירטואלית של החברה, הגרסה שלה לסירי של אפל ואלקסה של אמזון.
למרות התנופה המדהימה, רבים חוזים כי ההצלחה של אפליקציות הטריוויה תהיה קצרה במיוחד. על אף הפרסים הגבוהים, לרוב המשתתפים שעונים נכונה על כל השאלות יוצאים עם פרוטות. הזכייה הגדולה ביותר בסין עד כה היתה 43 אלף יואן (כ-23 אלף שקל), אבל זה היה מקרה חריג. לרוב מתחלק הכסף בין מספר גדול מאוד של זוכים שהולכים הביתה עם סכום השווה לעשרות שקלים לכל היותר. האם סכום כזה יצליח לאורך זמן להצמיד מיליונים לחצי שעה מול מסך הסלולר?
מכיוון שהשתתפות במשחקים חינמית, החברות המפעילות מממנות את הפרסים באמצעות מסחור של המשחק, כולל חסויות שמקריא המנחה ושאלות קנויות העוסקות במותגים שונים. המסחור הזה עשוי גם הוא לפגוע בעניין של הצופים לאורך זמן ולהוביל לנטישה מהירה של המשחקים.
בראיון עבר נשאל וואנג הצעיר למה החליט להיכנס להשקעה בתחום אחר של תחרויות משחקי וידיאו על אף שרבים חזו לענף עתיד עגום. ”אני מאוד חכם ורואה דברים יותר טוב מאחרים“, אמר וואנג אז בשיא הצניעות. מה שבטוח הוא כי גם אם האפליקציה בתמיכתו לא תשרוד לאורך זמן כמו שרבים חוזים, למצב הפיננסי שלו אין מה לדאוג.