Bluegogo ניסתה להתרחב לסידני וסן פרנסיסקו - וקרסה
חברת שיתוף האופניים השלישית בגודלה בסין שרפה 90 מיליון דולר שגייסה מאז הקמתה בינואר. אנליסטים: בועה על סף פיצוץ
"כמנכ"ל עשיתי שגיאות", כתב המנכ"ל לי גאנג במכתב שפורסם ביום חמישי בלילה. "הייתי שחצן מדי".
עוד לפני קריסת בלוגוגו הזהירו אנליסטים כי שוק שיתופי האופניים בסין הוא דוגמה נוספת לבועות ההייטק המתפתחות במדינה, ובדומה להן חווה התרחבות מהירה במימון קרנות הון סיכון.
בשנה האחרונה 11 חברות סטארט־אפ לפחות החלו בגיוס הון אגרסיבי ובהתקנת תחנות עגינה לאופניים, המשתחררים באמצעות אפליקציה במכשירי הסמארטפון. "הקריסה של בלוגוגו מייצגת את פיצוץ בועת המימון לחברות שיתופי האופניים", אמר ל"פייננשל טיימס" האנליסט שיו יו מחברת המחקר IDC. בחצי השנה האחרונה קרסו כמה חברות קטנות יותר, בהן Wukong 3vBike ודינג דינג. לפיכך אנליסטים רבים מעריכים כי הענף עומד בפני שורת מיזוגים.
השחקניות המובילות הן מובייק (Mobike) ואופו (Ofo). הראשונה זוכה למימון של ענקית האינטרנט טנסנט, קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס וקרן ההשקעות של סינגפור טמאסק. עם משקיעי אופו נמנים עליבאבא, דיגיטל סקאי הרוסית וקרן שונווי הסינית.
בלוגוגו הושקה בינואר ובתוך חצי שנה פרסה 700 אלף זוגות אופניים וגייסה 90 מיליון דולר ממשקיעים. היא הצליחה למשוך 20 מיליון רוכבים, שייאלצו עתה לדרוש בחזרה פיקדון של 99 יואן. בלוגוגו ניסתה את כוחה בסידני ובסן פרנסיסקו, אך כשלה. בסן פרנסיסקו נתקלה בהתנגדות של פוליטיקאים מקומיים ונאלצה להקפיא פעילות לאחר ארבעה חודשים. בסידני סיפקה החברה אופניים למיזם מקומי, שבחר בסוף בחברה אחרת.
ואולם, היקף הקשיים הכלכליים נחשף רק בשבוע שעבר, אז התמלאו הרשתות החברתיות בסין בתלונות על התנהלותה. כך למשל טענו משתמשים כי האפליקציה חדלה לפתוח את מנעולי האופניים ולא הגיבה לדרישות להשיב את הפיקדון. כלי התקשורת דיווחו כי משרדי החברה בבייג'ינג נעולים ונטושים, לאחר שהעובדים פוטרו ביום רביעי שעבר. חובות החברה נאמדים ב־1.5 מיליון דולר, אך המנכ"ל לי הבטיח כי העובדים יקבלו את שכרם.