הטייקון מאחורי עסקת איירבוס: "כולם יעברו למודל לואו־קוסט"
ביל פרנק, ממייסדי קרן אינדיגו, יצייד ארבע חברות תעופה מוזלות ב־430 המטוסים הצרים שנרכשו בעסקה חסרת התקדים בהיקפה. המטרה: למשוך נוסעים מאוטובוסים ורכבות. פרנק: "אני לא מתרגש מהתלונות של הלקוחות על תשלומי אקסטרה"
היזם שמאחורי עסקת התעופה הגדולה מסוגה בהיסטוריה הוא ביל פרנק, ממייסדי קרן הפרייווט אקוויטי אינדיגו, שרכשה 430 מטוסים מאיירבוס בעסקה בשווי 50 מיליארד דולר.
- איירבוס מתקשה למצוא מחליף לאיש שמכר מטוסים ב־1.7 טריליון דולר
- חוזה ענק של 50 מיליארד דולר לאיירבוס
- ניצחון גדול לבואינג: אמירייטס תרכוש 40 מטוסי דרימליינר ב-15 מיליארד דולר
פרנק (80), המכונה טייקון הלואו־קוסט, מאמין כי תעשיית התעופה העולמית תאמץ את מודל החסכנות האירופי שהזניק את וויז־אייר ההונגרית וריאנאייר האירית. על פי פרנק, שצוטט בסוכנות רויטרס, הוא אינו מוטרד מתלונות הנוסעים על תשלומי אקסטרה עבור מזוודות, מושבים וארוחות.
הרעיון, לדבריו, הוא להפוך את הטיסות לזולות מספיק, כך שיוכלו לשמש חלופה לנסיעות באוטובוסים או ברכבות, גם למי שאינם בעלי אמצעים. לשם כך יזדקקו חברות הלואו־קוסט לציים של מטוסים צרים, שכמותם רכשה עתה אינדיגו. ארבע חברות לואו־קוסט - וויז־אייר, פראנטיר, וולאריס וג'ט־סמארט — יקבלו את המטוסים. "אנשים נמנעים מטיסות בגלל העלויות", אמר. "אז אם הצלחנו לייצר מודל עם תעריפים נמוכים, אנחנו נמשוך לקוחות". הזמנת הענק, שכללה את דגמי A320 ו־A321, משקפת לדבריו את האופטימיות שלו לגבי פוטנציאל הצמיחה של החברות.
אינדיגו היא בעלת השליטה בפראנטיר איירליינס שבסיסה בדנבר ובחברת התעופה הצ'יליאנית ג'ט־סמארט. בבעלותה גם נתח מוולאריס המקסיקנית. פרנק החל את הקריירה שלו בתחום התעופה באמריקה־ווסט איירליינס, שרכשה את יו.אס איירווייז ונרכשה על ידי אמריקן איירליינס. באמריקה־ווסט למד פרנק מסאות'ווסט וריאנאייר, כיצד לסחוט כמה שיותר שעות טיסה מהמטוסים ולגבות כסף עבור תוספות. "אסור להתפשר עם המודל העסקי של הלואו־קוסט. זה סולל את הדרך לגיהנום", הזהיר היום (ה').
בעקבות עסקת הענק הסבירו מקורות פיננסיים, כי ויתורים של הרגע האחרון מצד איירבוס שיחקו תפקיד מפתח. "כפי שאומרים אצלנו במערב, לא נפלנו אתמול מעגלת האבטיחים", ציין פרנק. "אנחנו טובים מאוד בקניית מטוסים".