החמרה בתקנות: אירופה מעלה הילוך נגד זיהום אוויר
ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה החליט לחייב את היצרנים להפחית את פליטת המזהמים של דגמיהם השונים בין השנים 2021–2030
כמה מכוניות נוסעים יזהמו בעתיד? על דבר אחד תעשיית הרכב מסכימה: העתיד חשמלי. בתערוכת פרנקפורט יצרני רכב רבים, החל ביגואר וכלה בפולקסווגן, רנו, ב.מ.וו, מרצדס וסקודה הציגו דגמי מכוניות חשמליים והבטיחו עתיד חשמלי אי שם באזור שנת 2025, אך בינתיים, לצד הדגמים החשמליים החדישים שאנו אמורים לראות על הכביש בעוד כעשור יש גם דגמים בעלי מנועי בעירה פנימית. למעשה, אלה ימשיכו להימכר בעולם במהלך העשורים הקרובים - ולכן נדרשת חקיקה בנושא שתגביל את יכולתם לזהם.
- אויר נקי גם ברכב: HELLA הגרמנית הכריזה על שותפות עם BreezoMeter הישראלית
- בדרך ל-0% זיהום: שבדיה מנקה את האוויר באמצעות אצות מיקרוסקופיות
- מקטינים את הזיהום: 25 אוטובוסים חשמליים מהיום בחיפה
הצעד הראשון נכנס לתוקף אי שם בתחילת החודש, כאשר באיחוד האירופי נכנסו לתוקף תקנות זיהום מחמירות אשר מגבילות את יכולתן של מכוניות לזהם וקובעות כי לראשונה זיהום המכוניות יימדד לא במעבדה סטרילית במפעל, אלא בתנאי נסיעה אמיתיים. אך כעת מגיע השלב הבא: במהלך תערוכת הרכב בפרנקפורט הודיע ה־ACEA - ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה - על מתווה חדש להפחתת זיהום אוויר. המתווה מחייב את יצרני הרכב ונחשב לשאפתני: לפי הקווים שנקבעו על ידי ACEA, יצרני הרכב יידרשו להפחית את פליטת המזהמים של דגמיהם השונים ב־20% החל בשנת 2021 וכלה בשנת 2030. כלומר, בשנת 2021, לאחר מיצוי תקנות זיהום האוויר, המחמירות כשלעצמן, יקבלו היצרנים תשע שנים להפחתה נוספת של 20% עד 2030.
לדברי דיטר זטשה, נשיא ה־ACEA המכהן גם כנשיא פולקסווגן, "מדובר בהפחתה ניכרת העומדת בקו אחד עם הנדרש מסקטורים נוספים בתעשייה ועומדת בקווים שהותוו בוועידת האקלים בפריז".
מטבע הדברים, האמצעי העיקרי להשגת הורדת שיעור הפליטה יהיה שימוש בטכנולוגיות הנעה חשמליות - רכב חשמלי ורכבי פלאג אין הייבריד.
לפי ה־ACEA, נכון לשנת 2017 רכבים בעלי מנגנון הטענה חשמלי היוו 1.2% מכלל הרכבים שנמכרו באירופה. עד שנת 2013 צפוי ההיקף לעלות למעל 20%.