$
כלכלה ומדיניות

האיחוד האירופי יגן על חברות טכנולוגיה מפני השתלטויות זרות

בפורום שנערך באיטליה אמרה נציבת התחרותיות מרגרט וסטאגר כי החשש העיקרי הוא מהשתלטות של חברות בבעלות ממשלתית. התייחסה גם לקנס שהטילה הנציבות על גוגל: "זו עדיין חברה נפלאה"

שירות כלכליסט 23:4003.09.17

הרגולטורים באיחוד האירופי פועלים לניסוח תקנות שמטרתן להגן על חברות טכנולוגיה אירופיות מפני השתלטויות זרות, כך על פי נציבת התחרותיות של האיחוד מרגרט וסטאגר.

 

"קיבלנו פניות הנוגעות לחששות מפני משקיעים זרים, לעתים קרובות בבעלות ממשלתית, המשתלטים על חברות אירופיות שבידיהן טכנולוגיות מפתח", ציינה וסטאגר, בפורום אמברוסטי שנערך בסוף השבוע באגם קומו באיטליה. "הנושא הזה איננו פשוט. נדרש שיקול דעת זהיר לפני שנחליט כיצד לפעול. בכוונתנו להציג הצעות קונקרטיות בסתיו הקרוב", אמרה וסטאגר, הממונה על רגולציה של פעילות קמעונאית ברחבי אירופה.

 

גרמניה הציגה תקנות דומות בחודש יולי, שיאפשרו לממשלה לחסום רכישת טכנולוגיות מתקדמות בידי חברות זרות. החוק הושת לאחר שחברת מכשירי החשמל מידאה הסינית הגישה הצעת רכש ליצרנית הרובוטים הגרמנית קוקה בשנה שעברה, מהלך שבעקבותיו קרא שר הכלכלה הגרמני לחברה אירופית להגיש הצעה מתחרה.

העסקה בגובה 4.4 מיליארד יורו מומשה בתחילת השנה ללא התערבות הרגולטור האירופי וממשלת גרמניה, ותרומתה לשורת הרווח של מידאה כבר משמעותית. שלשום דיווחה מידאה על זינוק של 14% ברווח הנקי במחצית הראשונה של השנה, ל־10.81 מיליארד יואן (1.64 מיליארד דולר). המכירות קפצו ב־61% ל־124.4 מיליארד יואן. המכירות של קוקה זינקו במחצית הראשונה ב־35% בעקבות עלייה בביקושים לרובוטים בסין ובעולם.

 

מרגרט וסטאגר מרגרט וסטאגר צילום: אי פי איי

 

על פי דיווחים, המהלכים הרגולטוריים יינקטו עתה בעיקר לנוכח פעילות ההשקעות הסינית. זאת לאחר שהיקף ההשקעות הישירות הסיניות באירופה זינק משיעור אפסי ב־2009 לשיא של 35 מיליארד יורו בשנה שעברה. מעבר לצמיחה בהיקף ההשקעות, הרגולטורים מודאגים בעיקר מהעלייה בהשתלטות הסינית על חברות שנמצאות בחזית החדשנות.

 

עוד בפורום אמברסוטי, וסטאגר התייחסה לקנס 2.7 מיליארד הדולרים שהושת הקיץ על גוגל. "החברה עדיין נפלאה", ציינה בראיון ל־CNBC. "היא הביאה לנו חדשנות ששינתה את חיינו". בחודש יוני, וסטאגר הטילה על גוגל את הקנס הגדול מסוגו בתולדות האיחוד האירופי בשל פגיעה בתחרותיות שנבעה מקידום שירותי הקניות שלה על חשבון המתחרות. גוגל קיבלה ארכה של 90 יום, עד סוף ספטמבר, כדי להפסיק את הנוהל, או שתיקנס ב־12 מיליון דולר ביום.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x