"בעתיד הלא רחוק רובוטים יבצעו את המשלוחים שלנו"
ל-JD.com, אתר הקניות השני בגודלו בסין, יש 70 אלף שליחים. סמנכ”ל הטכנולוגיות של החברה צ’ן ג’אנג מפתח את הרחפנים והרובוטים שיחליפו רבים מהם
עליבאבא, חברת המסחר האלקטרוני הגדולה בסין, היא כבר שם מוכר בישראל בזכות אתר המכירות הבינלאומי שלה עלי אקספרס. אולם JD.com, המתחרה הגדולה של עליבאבא בזירת המכירות באינטרנט בסין, עדיין אלמונית למדי בארץ.
- השראה טבעית: 7 רובוטים שפותחו בדמות בעלי חיים
- הרובוט R2-D2 מ"מלחמת הכוכבים" נמכר ב-2.8 מיליון דולר
- דיווח: אמזון מפתחת "אובר למשאיות"
בעוד האתר של עליבאבא ידוע במוצרים הזולים שאפשר למצוא בו, JD.com מצליחה בסין בעיקר בזכות מערכת השליחויות המהירה שלה. מי שקונה באתר של JD.com עד 11 בבוקר יקבל את המוצר שהזמין עוד באותו היום. JD.com מתגאה גם במדיניות של אפס זיופים ומייסד ומנכ"ל החברה ריצ'רד ליו מרבה להתגרות בעליבאבא על כך שאינה עושה מספיק כדי להיפטר מהחיקויים הנמכרים אצלה.
הכול בזכות הסארס
JD.com היא סיפור הצלחה סיני שתחילתו בחנות למוצרי מחשוב שהקים ליו בן ה-24 בבייג'ינג ב-1998. עד 2003 כבר היתה לליו רשת קטנה של 12 חנויות, אבל אז פרצה בסין מגיפת הסארס והלקוחות העדיפו להסתגר בבית במקום לצאת לקניות. כדי להתמודד עם המצב החל ליו לפרסם מידע על מוצרי החברה באינטרנט. שנתיים אחר מכן הוא סגר את החנויות הפיזיות ונשאר רק עם מכירות באינטרנט.
ליו סיפר איך כשעבר למכור רק דרך האתר נחתכו המכירות של החברה בחצי ל-30 מיליון יואן. למרות זאת הוא החליט לדבוק בשינוי והתוצאות לא איחרו לבוא. ב-2010 עמדו המכירות של JD.com כבר על 8.5 מיליארד יואן וב-2016 הם צמחו ל-260 מיליארד יואן (37.5 מיליארד דולר).
JD.com עדיין אינה מגיעה למימדים של עליבאבא, ונכון לסוף 2016 היו לה 227 מיליון לקוחות פעילים בסין לעומת 443 מיליון של עליבאבא, אך היא בהחלט הולכת ומצמצמת פערים. פסטיבל קניות מיוחד שערכה החברה בחודש שעבר רשם הכנסות של 17.6 מיליארד דולר, רק מעט פחות מההכנסות של 17.8 מיליארד דולר שרשמה עליבאבא ביום הרווקים האחרון.
בניגוד לעליבאבא שמשמשת פלטפורמה בה מותגים ועסקים קטנים מוכרים את תוצרתם, JD.com עובדת במודל דומה לזה של אמזון. מרבית המוצרים באתר JD.com נמכרים ישירות על ידה, יוצאים מהמחסנים שלה ומחולקים על ידי זרוע לוגיסטית משלה. העובדה ש- JD.com מחזיקה בזרוע לוגיסטית משלה מאפשרת לה להשקיע בפיתוחים טכנולוגיים כמו רובוטים ורחפנים להעברת משלוחים.
בתחילת החודש ביקרה בישראל משלחת של מנהלים מ-JD.com כולל סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה צ'ן ג'אנג. "ישראל מהווה כבר זמן רב שוק אטרקטיבי מבחינת טכנולוגיה ואנחנו חושבים שיש הזדמנויות מדהימות לשתף פעולה עם חברות היי-טק ישראליות", מסר צ'ן בתשובה לשאלות "כלכליסט". “התחומים המרכזיים שמעניינים אותנו הם רובוטים למחסנים שלנו, רחפנים לשליחויות והתחום של אינטליגנציה מלאכותית (A) ומציאות מדומה ורבודה (AR/VR) אבל בעיקרון אנחנו פתוחים לכל שיתוף פעולה שיהפוך את העסק שלנו ליותר מבוסס טכנולוגיה ויעיל. היו לנו פגישות מצוינות ואנחנו ממשיכים לראות בישראל מובילה עולמית בטכנולוגיה".
האם יש אפשרות שתשקיעו בחברה ישראלית?
"בנוגע להשקעות אנחנו נוקטים תמיד באותה גישה. אם נמצא חברות שיש להן סינרגיות מרכזיות עם מה שאנחנו עושים, אנחנו בהחלט פתוחים להשקיע".
מיליון רחפנים ורובוטים
כיום מעסיקה JD.com כ-70 אלף שליחים שמובילים מוצרים לכל פינה בסין. על פי החזון של המנכ"ל ליו, לפחות חלק מהשליחים האלה יוחלפו בשנים הקרובות בצבא של מיליון רחפנים ורובוטים. JD.com בוחנת כבר היום בארבעה מחוזות בסין רחפנים שטסים במהירות של 100 קמ"ש ויכולים לשאת חבילות במשקל עד 1,000 ק”ג.
הרחפנים מיועדים לשרת את האזורים הכפריים המרוחקים בסין. בכל כפר כזה מחזיקה החברה אחראי משלוחים מקומי בעל חצר אחורית. הרחפנים אמורים לטוס במסלול קבוע שמתחיל במחסן של JD ונגמר בחצר האחורית שלו, משם החבילות יחולקו ידנית בכפר. בעוד העברת חבילה ברכב לאזור כפרי מרוחק עולה פי חמישה יותר מהובלה בערים הגדולות, הרחפנים אמורים להוריד את העלות לפי שניים בלבד.
לדברי צ'ן, אחת הבעיות המרכזיות כרגע היא העלות הגבוהה ואורך החיים הקצר של הסוללות לרחפנים. "אנחנו בוחנים פתרונות שונים לנושא הסוללות. בכל הנוגע לרחפנים גדולים, אנחנו בוחנים רחפנים הפועלים על בנזין שנותנים פתרון זמני לנושא. במקביל אנחנו מתאמצים לשפר את חיי הסוללות הסולריות והחשמליות. לדעתנו זה רק עניין של זמן עד שהטכנולוגיה תאפשר לשאת משקלים כבדים יותר למרחקים ארוכים יותר", אומר צ'ן.
אבל ב-JD.com לא מסתפקים ברחפנים. בחודש שעבר חשפה החברה לראשונה רובוט להעברת שליחויות בניסוי שערכה בקמפוס של אוניברסיטת צ'ינגחואה בבייג'ינג. הרובוט יכול לנסוע למרחק 20 קילומטר ולטפס בזווית של 25 מעלות, הוא מוצא את הנתיב המהיר ביותר בין המחסן ליעד וכשמגיע לכתובת הרצויה שולח הודעת טקסט למזמין. את החבילה ישחרר הרובוט רק לאחר שזיהה את הרוכש על פי זיהוי פנים או באמצעות קוד.
"בכל הנוגע למשלוח על ידי רובוטים אנחנו נמצאים בשלב ראשוני יותר בהשוואה למשלוח ברחפנים אבל אנחנו חושבים שהפוטנציאל גדול מאוד", מוסיף צ'ן. "בעתיד הלא רחוק אנחנו צופים שחלק גדול מהמשלוחים שלנו יעשו על ידי רובוטים מה שישפר את היעילות. הבחינות המוקדמות שלנו הלכו טוב מאוד ואנחנו אופטימיים לגבי הפוטנציאל".
ומה יקרה עם השליחים הרגילים בעידן הרובוטים והרחפנים? לדברי המנכ”ל ליו, רוב כוח האדם ישאר בחברה גם אם בתפקידים אחרים אך יהיו גם מי שיפוטרו בענף.