הבריטים ויתרו על אופנה - לטובת מזון
אי־הוודאות בעקבות הברקזיט, האינפלציה הגואה והקיפאון במשכורות גרמו לצרכנים להוציא יותר על אוכל ולהקטין את ההוצאה על מוצרי יוקרה
רשתות הסופרמרקטים בבריטניה נהנות מצמיחה מהירה במיוחד בזכות האינפלציה ומזג האוויר החם. הצמיחה במכירות בין מאי ליוני 2017 היא המהירה ביותר בחמש השנים האחרונות, כאשר ברקע האינפלציה העולה בבריטניה, שהוסיפה 133 ליש"ט להוצאה השנתית על מזון של משק בית ממוצע.
- החקלאים בבריטניה מזהירים: מחיר תות השדה יזנק ביותר מ-30% בגלל הברקזיט
- "ריבה בריטית תקבל יותר זכויות מאחות ספרדיה ושרברב פולני"
- שרודרס: "האיחוד האירופי יכול להתעלם ממה שתרזה מיי רוצה"
נתונים חדשים מראים כי מכירות המצרכים בסופרמרקטים הבריטיים צמחו ב־5% ב־12 השבועות עד 18 ביוני, הצמיחה המהירה ביותר מאז מרץ 2012. מבין ארבע רשתות המרכולים הגדולות בבריטניה, מוריסונס נהנתה מהביצועים החזקים ביותר עם צמיחה של 3.7%, כך על פי נתוני חברת המחקר הקמעונאי קנטאר וורלדפאנל. מכירות ענקית המרכולים טסקו צמחו ב־3.5%, הקצב המהיר ביותר מאז אפריל 2012. טסקו מחזיקה כיום בנתח השוק הגדול ביותר מבין הרשתות הגדולות בבריטניה, 27.8%. מכירות סיינסבורי'ס ואסדה עלו ב־3.1% ו־2.2%, בהתאמה. עם זאת, כל ארבע הרשתות הגדולות איבדו מנתח השוק שלהן לטובת המוזלות אלדי ולידל, שתופסות ביחד נתח שוק של 18% בבריטניה.
בין המצרכים שנפגעו במיוחד מהאינפלציה נמצאים הדגים והחמאה. מחירי החמאה זינקו בכ־20% לעומת השנה שעברה ואילו דגים טריים ומשומרים עולים כיום כ־14% יותר לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הרשתות נהנו גם ממזג אוויר חם מהרגיל השורר בבריטניה, שהקפיץ את מכירות הגלידה והסיידר ב־12% ו־16%, בהתאמה. ההכנסה ממכירות המוצרים הללו הסתכמה ב־58 מיליון ליש"ט בתקופה האמורה.
רשתות הסופרמרקטים נהנות ממכירות חזקות לעומת תחומי קמעונאות אחרים בבריטניה. זאת על רקע אי־הוודאות בעקבות הברקזיט, השחיקה במשכורות והאינפלציה הגואה, שהביאו את הצרכנים להוציא יותר על מוצרי מכולת ולקצץ בהוצאות על פריטים פחות חיוניים, כמו אופנה. על פי נתוני חברת הייעוץ BDO, מכירות מגזר האופנה נפלו בחודש שעבר ב־3.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בהתאם, רשת חנויות הכלבו דבנהמס דיווחה על ירידה של 1% במכירות ב־15 השבועות שהסתיימו ב־17 ביוני לעומת עלייה של 5% במכירות מוצרי המזון.
דבנהמס מתמקדת כעת בהקמת בתי קפה ומסעדות ובהשקעה בעסקי האיפור שנחשבים לפופולריים בקרב הצרכנים בני דור המילניום. מהתאחדות התעשיינים הבריטית (CBI) נמסר שלשום, כי אף שלחנויות הקמעונאות היה יוני מוצלח מהצפוי, עם 12% מהקמעונאים שדיווחו על עלייה במכירות, מאזן המכירות החודשי של חנויות שאינן מוכרות מזון היה הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2016. בכך נמשכת המגמה ממאי, בה מכירות הקמעונאות האטו בפעם הרביעית זה חמישה חודשים, כך על פי נתוני חברת הייעוץ KPMG.
דבנהמס אינה יוצאת דופן: מניות רשתות הכלבו והאופנה כמו מרקס אנד ספנסר ונקסט סבלו מירידות בשנה האחרונה ואילו מנייתה של קמעונאית הריהוט DFS צללה ב־20%, לאחר שהודיעה החודש כי לא תעמוד ביעד הרווחים, כתוצאה מהירידה בביטחון הצרכנים.