אייקון הקניות סירס הפך לסמל משבר הקמעונאות בארה"ב
אחרי סוף שבוע עגום שבו היא הודיעה על סגירת 20 סניפים, ושלוחתה הקנדית הכריזה על פשיטת רגל, סופה של סירס נראה קרוב מתמיד. הסיבות: שוק רווי מדי, תמורות טכנולוגיות ושינויים בהעדפות הצרכנים
רשת בתי הכלבו סירס נמצאת בדרך למטה.
אחרי שביום חמישי קיבלה סירס קנדה הגנה מפני נושים בבית המשפט העליון של מחוז אונטריו, מתרבות השאלות באשר לעתידה בכל צפון אמריקה. הרשת, סירס אנד רואובק בשמה המלא, נוסדה לפני 131 שנה בשיקגו שבמדינת אילינוי בידי ריצ'ארד סירס, שהחל את דרכו בתור מנהל תחנת רכבת במינסוטה.
בקנדה, שבה מעסיקה סירס 17 אלף עובדים, היא הודיעה על סגירת 59 סניפים ופיטורי 2,900 עובדים. הרשת הייתה נתונה בקשיים זה קרוב לשמונה שנים, והחליפה שלושה מנכ"לים מתחילת העשור. השותפות העסקיות של הרשת הביעו ספק באשר ליכולתה של הרשת לשרוד.
היומון הקנדי "גלוב אנד מייל" ציטט את פטריק סאליבן, מנכ"ל חברת פירמאריס שמפעילה תשעה סניפים, שמתוכם שניים ייסגרו. "אני יודע שסירס מנסים לשרוד, ואני מאחל להם את הטוב ביותר. אבל אני לא מאמין שהם הולכים להצליח", אמר. "אני חושב שכולנו באותה הסירה, כבר שנים שאנחנו מחכים לראות מה יקרה. עכשיו נגלה האם זוהי תחילת הסוף או תחילתה של תפנית מופלאה".
קטלוג בכל בית
סירס אחזקות האמריקאית, שהיא בעלת 10% מהרשת הקנדית, גם כן נתונה בצרות. הרשת הודיעה ביום שישי על סגירת 20 סניפים נוספים בארה"ב, מה שיביא את מספר הסניפים שהיא סגרה מתחילת השנה ל־263. במניין הסניפים שנסגרו נמצאים גם סניפי הרשת המוזלת קיי־מארט.
סירס הייתה בעברה המעסיקה הגדולה ביותר בארה"ב, שנים רבות לפני שמתחרות כמו וולמארט, ואמזון היו קיימות. הקטלוג שלה נחשב לפריט שנמצא בכל בית כמעט בארה"ב, נפוץ אולי כמו קטלוג איקאה היום. מגמת הפרבור של ארה"ב הפכה את סירס ליעד הראשי עבור משפחות שרצו לרהט את בתיהן החדשים. בשיאה כללה הרשת לא רק חנויות, אלא גם בנק, סוכנות תיווך, חברת נדל"ן. גם הבניין שהיה פעם הגבוה בעולם — מגדל סירס בשיקגו — היה בבעלותה.
אפוקליפסה עכשיו
פשיטת הרגל של סירס קנדה והתקופה הקשה שעוברת על סירס הולדינגס משקפים את הקושי המתמשך שעמו מתמודד ענף הקמעונאות בצפון אמריקה. זאת לנוכח פעילות האונליין הגוברת ושינויים בהרגלי הצריכה של התושבים. עם זאת, הבעיות של סירס החלו עוד לפני עידן הקניות המקוונות.
לפני יותר מ־20 שנה התחרות מרשתות כמו וולמארט והום דיפו החלה לכרסם ברווחיה. בשנת 1999 מנייתה יצאה ממדד מניות התעשייה דאו ג'ונס. אנליסטים מתחו ביקורת על הנהלת סירס, שלדבריהם לא עשתה די כדי לחזק את המותגים שבבעלותה לנוכח התחרות החדשה, ובמיוחד לנוכח פריצתה של אמזון. במקום זאת, ניסתה ההנהלה לשמור על הרווחיות באמצעות קיצוץ בהוצאות הפרסום וסגירת חנויות.
אף שלפי נתוני הפדרל ריזרב שיעור הקניות המקוונות נאמד בכ־9% מכלל הפעילות הקמעונאית בארה"ב, הזינוק בהן הוא הגורם שמוביל את מה שכבר זכה לכינוי "אפוקליפסת הקמעונאות". כך למשל, מכירות הקמעונאיות המקוונת הגדולה בעולם, אמזון, גדלו בארה"ב פי ארבעה מאז 2010, מ־16 מיליארד דולר ל־80 מיליארד דולר בשנה שעברה. היקף המכירות של סירס באותה השנה היה 22 מיליארד דולר, כך שניתן לומר שהמכירות של אמזון במשך שש שנים היו שקולים לארבע פעמים המכירות של סירס. כשבוחנים את הנתונים לעומק, מבינים שקטגוריות הצריכה הצומחות ביותר דרך הרשת הן הקטגוריות שהרשתות הפיזיות שלהן רושמות את הפגיעות החמורות ביותר. כך למשל, מכירות מוצרי האלקטרוניקה, הקטגוריה המובילה בקניות המקוונות, הגיעו בשנה שעברה ל־61.7 מיליארד דולר. הקטגוריה הבאה היא ביגוד והנעלה, שהמכירות בה הגיעו ל־39.19 מיליארד דולר. לא מפתיע, אפוא, שרשת מוצרי האלקטרוניקה רדיושק סגרה מתחילת השנה 552 סניפים, ורשת ההנעלה פיילס סגרה 1,000 סניפים.
ארץ הקניונים
המגמות האלה מתרחשות בשוק שגם כך רווי בשטחי מסחר. לפי נתונים של חברת המחקר קאוון, שטחי הקניונים בארה"ב גדלו בין 1970 ל־2015 בקצב כפול מאשר קצב צמיחת האוכלוסייה. בארה"ב יש 40% יותר שטחי מסחר לנפש מאשר בקנדה, פי חמשה מאשר בבריטניה ופי עשרה מאשר בגרמניה. דעיכת הקניונים שהחלה עם המשבר הפיננסי הגדול של 2008, התחזקה עם השיבוש שהביאו ענקיות המסחר המקוון. הרוויה של השוק הפכה את המכה שהנחיתה עליו המציאות, לכואבת יותר.
מסיבה זו, סירס, לשעבר אחד מהאייקונים הגדולים של רשתות בתי הכלבו בארה"ב, הפכה כעת לאחד מהסמלים הבולטים במשבר שעובר עליהם. אף שמכירת מותג כלי העבודה קראפטסמן בינואר השנה לחברה הבריטית סטנלי בלאק אנד דקר ב־900 מיליון דולר העניקה לרשת מעט אוויר לנשימה, במרץ הודיעה החברה למשקיעים כי יש לה "ספק מבוסס" באשר ליכולתה להמשיך ולפעול. הפסדיה הגיעו ל־10 מיליארד דולר מאז 2010, שהייתה גם השנה האחרונה שבה דיווחה על רווח.
סירס תפתח חנות קונספט למזרנים
סירס מנסה לבלום את ההפסדים עם כיוון חדש. בסוף השבוע הודיעה רשת חנויות הכלבו כי תפתח חנות קונספט ייעודית למזרנים ומוצרי חשמל בעיר פארר, טקסס — כך דיווחה רשת CNBC.
ההודעה על פתיחת החנות מגיע על רקע החשש כי החברה נמצאת על סף קריסה, לאחר שביום שישי הודיעה כי תסגור 20 סניפי סירס וקיי־מארט ברחבי ארה"ב, 17% מכלל הסניפים שלה בארה"ב. זאת בנוסף למעל ל־200 סניפים נוספים שמיועדים להיסגר בהמשך השנה הקרובה.
החנות בטקסס תמכור את מותג האלקטרוניקה הפרטי של סירס קנמור ומזרנים מתוצרת טמפור־פדיק, ביוטירסט, סילי וסרטה, נמסר מהרשת.
סירס מתכננת לפתוח חנויות נוספות המוקדשות לקטגוריות האלקטרוניקה והמזרנים, שהחברה מגדירה "שתיים מהקטגוריות המובילות שלה". בנוסף למוצרים הללו, יוכלו הלקוחות להזמין כל מוצר אחר מאתר סירס ולאוספו מהחנות ללא תשלום נוסף על משלוח.
מכיוון שהעיר נמצאת במרחק קילומטרים ספורים ממקסיקו, בסירס מסתמכים על אנשי עסקים שחוצים את הגבול, כך לדברי מנהל החנות, אלברט סילבה. החנות מעסיקה 22 עובדים בשטח של 1,858 מ"ר, והיא מתכננת לשכור עוד עובדים. בשנה שעברה פתחה סירס חנות קונספט דומה בפורט קולינד, קולורדו, שמוקדשת למוצרי אלקטרוניקה. החנות בטקסס היא ניסיון לשחזר את ההצלחה שנחלה בשנה שעברה בקולורדו, נמסר מהחברה, שהוסיפה כי החנות בקולורדו "התעלתה על כל הציפיות מאז פתיחתה".
"הלקוחות שלנו מחפשים חוויית קנייה משולבת ונוחה", נמסר מהחברה. "הם רוצים לעשות קניות בתנאים שלהם — לפעמים באופן מקוון, לפעמים בחנות הפיזית ולעתים בשילוב של השניים", נכתב בהצהרה.