פרשת כריות האוויר: ארבע יצרניות רכב ישלמו 553 מיליון דולר להסדרת תביעה ייצוגית
טויוטה, מאזדה סובארו וב.מ.וו יביאו בכך לסיומה את התביעה הייצוגית שהוגשה נגדן בשל הכשל בכריות האוויר של טקאטה; מניית היצרנית היפנית זינקה ב-20% בבורסת טוקיו
ארבע יצרניות רכב הסכימו לשלם 553 מיליון דולר כדי ליישב תביעה ייצוגית שהוגשה בארה"ב בשם בעלי 16 מיליון מכוניות שהוחזרו בריקול בשל כשל במנגנון הניפוח של כריות האוויר מתוצרת טקאטה. טויטה תשלם 278.5 מיליון דולר, ב.מ.ו - 131 מיליון דולר; מאזדה – 76 מיליון דולר, וסובארו – 68 מיליון דולר.
- הצרות לא נגמרות: יצרניות הרכב תובעות את חברת טקאטה
- הנזק שגרמה טקאטה: ב.מ.וו מרחיבה את הריקול בארה"ב
- טקאטה תשלם מיליארד דולר בפרשת כריות האוויר המתפוצצות
ההסכם לא מביא לקיצן את הצרות המשפטיות שעמם מתמודדות טקאטה וחברות הרכב - אך עשוי לסייע ליצרנית כריות האוויר היפנית למצוא משקיע פיננסי.
מניות טקאטה, שלא נכללה בין הנתבעות בתביעה הייצוגית האמורה, זינקו היום ב-20% בטוקיו. יצרנית כריות האוויר מחפשת זה למעלה משנה משקיע שיממן את החלפת מנגנוני הניפוח מתוצרתה, הנמצאים במרכזו של אחד הריקולים הגדולים ביותר שנעשו אי פעם בתעשיית הרכב.
יצרנית חלפי הרכב האמריקאית קי סייפטי סיסטמס וקרן האקוויטי הפרטית ביין קפיטל מנסות להגיע להסכם בהיקף 200 מיליארד ין עם טקאטה ויצרניות הרכב.
ההסכם מדגיש את אפקט הדומינו של הריקול, שהחל ב-2008 וכלל כ-100 מיליון מנגנוני ניפוח המותקנים ברכבים ברחבי העולם מתוצרת 19 חברות.
הבעיה במנגנון הניפוח של טקאטה היתה שהוא הופעל בעוצמה גדולה מדי, דבר שעלול היה לגרום לרסס של חלקי מתכת בחלל הרכב ולפציעה חמורה של הנוסעים. עד כה הכשל אחראי ללפחות 16 מקרי מוות וליותר מ-180 מקרי פציעה ברחבי העולם.
"זהו הסדר בינינו לבין לקוחותינו", אמרה דוברת מטעם מאזדה בטוקיו. טקאטה סירבה להגיב לידיעה.