בריטניה מתנקה: השמד רכבך, קבל 8,000 ליש"ט
תוכנית ממשלתית להפחתת רמות זיהום האוויר תכלול אזורי אוויר נקי שיגבו תשלום מכלי רכב והגבלת מהירות על פי שיקולי מועצות מקומיות
ממשלת בריטניה נערכת להצגת תוכנית להפחתת זיהום האוויר העתידה להשפיע בעיקר על ענף הרכב הבריטי ועל נהגי הממלכה.
על פי דיווחים, צפויה הממשלה לאכוף מגבלת מהירות בכבישים כדי לצמצם זיהום. במקביל תוצג תוכנית גריטה מדורגת לרכב, שתתבסס על כמות המזהמים שהוא פולט. מהלך נוסף יכלול קביעת אזורי אוויר נקי, שבהם אסורה הנסיעה בכלי רכב הפולטים מזהמים מעבר לרף שתקבע הממשלה.
על פי עיקרי תוכנית הגריטה (השמדה של רכבים ישנים ומחזורם), כלי רכב שבעבורם יתקבל הגמול הגבוה ביותר יהיו, מלבד מכוניות ישנות, גם רכבים מסחריים. כ־15 אלף מכוניות צפויות לעבור גריטה, מתוכן כ־9,000 עם מנועי דיזל והשאר עם מנועי בנזין. אלה יומרו ברכבים חשמליים. עבור גריטת הרכב יקבל בעליו 8,000 ליש"ט.
רשויות מקומיות בבריטניה יוכלו לשנות את המהירות המותרת בכבישים בין־עירוניים בהתאם לרמות הזיהום שיימדדו בהם. לעומת 112 קמ"ש המותרים כיום, יוכלו רשויות מקומיות להוריד את הרף ל־96 קמ"ש. כמו כן, אזורי האוויר הנקי יחולקו לשתי קבוצות: בתשלום של 4 יורו וכאלה שהכניסה אליהם חופשית. באזורים ללא תשלום תסתפק המועצה המקומית בהעברת מסר תקיף לנהגים באמצעות שילוט. רכבים חשמליים ורכבים היברידיים יהיו פטורים מתשלום.
בתגובה לתוכנית מסרה החברה־האם של לנד רובר ויגואר, JLR, כי היא תומכת בכל מהלך שיביא לשיפור איכות האוויר. "מנועי הדיזל של יגואר לנד רובר נמנים עם הנקיים בעולם ומצויידים במסננים שלוכדים 99% מהחלקיקים המזיקים שפולט הרכב", ציין דובר מטעם החברה, ג'רמי היקס. גם ארגון הגג של יצרני כלי הרכב בבריטניה בירך על המהלך, שמראה, לדבריו, העדפה למנועי דיזל חדישים.
בפברואר פירסמה הנציבות האירופית אזהרה חמורה לבריטניה, כי תנקוט נגדה הליכים משפטיים ותטיל עליה מאות מיליוני ליש"ט בקנסות, זאת בשל הפרות נשנות של רמות הזיהום שקבע האיחוד האירופי. באזהרתה מנתה הנציבות 16 אזורים מזוהמים במיוחד, ובהם לונדון, ברמינגהאם, מנצ'סטר, לידס וגלזגו. הנציבות ציינה כי כל עוד בריטניה חברה באיחוד, עליה לציית להנחיות הזיהום האירופיות.
אפקט פולקסווגן
ממשלת בריטניה כשלה בניסיונה לדחות את הגשת תוכניתה לשיפור איכות האוויר עד לאחר הבחירות ב־8 ביוני. ביהמ"ש הורה להגיש את טיוטת התוכנית עד מחר, כאשר מועד הגשת הדו"ח המלא נקבע ל־31 ביולי. ממשלת בריטניה מחוייבת להגשת תוכנית חדשה, לאחר שביהמ"ש העליון פסק בנובמבר, כי החישובים שערכה לגבי פליטות עתידיות של כלי רכב היו אופטימיים מדי. החששות לגבי איכות האוויר באירופה גברו מאז זיוף נתוני פליטות המזהמים בפולקסווגן הגרמנית. על פי נתוני הנציבות האירופית, זיהום אוויר גורם ליותר מ־400 אלף מקרי מוות בטרם עת ביבשת בשנה.