גם זו דרך לפגוע בנשיא ארה"ב: כותבים ביקורות שליליות על עסקים בבעלות טראמפ
על פי נתונים שנאספו לאחרונה, יותר ויותר מבקרים מעניקים לעסקים של טראמפ דירוג של כוכב אחד בלבד ודואגים גם לכתוב ביקורות שליליות באתרים מתמחים. "רועש מאד ואווירה שמקשה לאכול", נכתב על אתר נופש בבעלותו
אנשים המתנגדים לפועלו הפוליטי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מצאו דרך חדשה לבטא את הכעס שלהם, ותוך כדי גם לפגוע בארנק שלו. הם משאירים לעסקים שבבעלותו, כמו מסעדות ומלונות, ביקורת שלילית באתרים מתמחים כמו Yelp, טריפ אדוויזור וגוגל. "רועש מאד ואווירה שמקשה לאכול", כתב אחד מהם באתר הביקורות של גוגל אורח באתר הנופש מאר-א-לאגו בפלורידה, "רציתי רק לאכול בשקט, אבל אנשי הבית הלבן והדיפלומטים בשולחן הסמוך כל הזמן צעקו בקול מידע מסווג".
- "מרקל תזהיר את טראמפ: נטיל מכסים גבוהים על חברות אמריקאיות"
- "השריף של וול סטריט" פוטר על ידי טראמפ לאחר שסירב להתפטר
- הרעש התקשורתי עשה את שלו: זינוק במכירות מותג איוונקה טראמפ
ישנן כמובן גם ביקורות חיוביות שמפרסמים תומכים בטראמפ, אך מאז נבחר בקיץ האחרון למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות הביקורות השליליות גברו על החיוביות ביחס של 6 ל-4, כך על פי נתונים שאספו בסיינפוסט, המייצרת תוכנות שיווק.
חלק מהביקורות משעשעות, אחרות אכזריות בלבד. "לא חוויה נעימה", כתבה אורחת במלון טראמפ בניו יורק, "הרגשתי כאילו הולכים למשש אותי כל הזמן".
על פי ביקורת אחרת, "האדם שמנהל את המלונות האלה הוא גזען, שזה די אירוני בהיותו ממוצא כתום – אמריקאי. לא ממליץ".
מלבד הביקורת הכתובה והשלילית, יותר ויותר מבקרים גם מעניקים לעסקים של טראמפ דירוג של כוכב אחד בלבד. "בפברואר בייחוד שמנו לב לעלייה חדה בדירוגים של כוכב אחד", ציין סטיוארט וול, מייסד ומנכ"ל סיינפוסט, "בחודש פברואר לבדו, התקבלו 160 דירוגים של כוכב אחד לנכסים של טראמפ".
מבחינת העסקים של טראמפ, המגמה הזו עלולה להוות סיבה לדאגה. על פי מספר מחקרים, יותר אנשים מעדיפים להסתמך על הדירוג ולא על ביקורת כתובה. יתרה מכך, אנשים רבים שמחפשים מלון, מתחילים את הסינון מבדיקת המלונות עם הדירוגים הגבוהים ביותר, כך שמלונות עם דירוג נמוך מוצאים עצמם בעמדת חיסרון.
באתר Yelp מנסים להתמודד עם התופעה ולשמור על מהימנות הביקורות, ולכן משתמשים באנשים כדי לסנן ביקורות המושפעות ממניעים פוליטיים. כך למשל, את העמוד המוקדש למלון טראמפ סוהו בניו יורק מעטרת הודעה שמזהירה "העסק הזה מנוטר על ידי צוות התמיכה של האתר לסינון תכנים". ב- Yelp משתמשים גם בתוכנה שמשכללת מספר גורמים כדי להחליט אם התוכן מהימן.
בינתיים בכל מקרה, נראה שהאימפריה העסקית של טראמפ דווקא מרוויחה מהקשר לנשיא. החברה דיווחה כי היא שוקלת לבנות נכסים נוספים בארה"ב ובמדינות אחרות, ולאחרונה אף העלו את דמי החבר באתר מאר-א-לאגו. "נראה שלפחות טראמפ מאמין שהיותו הנשיא מטיב יותר עם העסקים מאשר מבול של ביקורות שליליות", אומר מייקל לוקה, מרצה למנהל עסקים מאוניברסיטת הרווארד.