מס הסוכר חתך ב־50% מכירת משקאות קלים בפילדלפיה
בחמשת השבועות הראשונים של השנה צנחו מכירות המשקאות הקלים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מפיצות משקאות: "ב־30 שנות פעילות לא ראינו ירידה דרסטית כל כך"
שישה שבועות בלבד עברו מאז שנכנס לתוקף בעיר פילדלפיה המס על משקאות ממותקים, אך תוצאותיו כבר נראות בשטח. יצרניות וקמעונאיות דיווחו בסוף השבוע על ירידה חדה של כ־50% במכירות משקאות ממותקים.
- 5 ערים בארה"ב בחרו: מס על משקאות ממותקים
- דיאטה: קוקה קולה צופה ירידה של 12%-13% במכירות בשנת 2017
- צרפת נלחמת בהשמנה - ומגבילה הגשת משקאות ממותקים במסעדות
קנדה דריי דאלוור ואלי, שמפיצה משקאות כגון ג'ינג'ר אייל, אריזונה אייס טי ובירה שחורה, דיווחה כי בחמשת השבועות הראשונים של 2017 חלה ירידה של 45% בפעילות העסקית לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בראונ'ס סופר סטורס, שמפעילה 12 סופרמרקטים ברחבי העיר, דיווחה על צניחה של 50% במכירות משקאות.
"ב־30 שנות פעילות לא ראינו ירידה דרסטית כל כך במכירות", אמר ג'ף בראון, מנכ"ל בראונ'ס סופר סטורס. "השפעת המס היא לא פחות מהרסנית", הזהיר. בכיר נוסף בקנדה דריי דלאוור ואלי אמר כי הוא מצפה לירידה של לפחות שליש בפעילות העסקית שלו בשנה הקרובה. החברה אחראית להפצה של כ־20% מכלל המשקאות הממותקים בעיר פילדלפיה.
לטענת קנדה דריי דלאוור ואלי, הירידה במכירות פגעה בעיקר בחנויות מכולת בשכונות העניות יותר בעיר, שלקוחותיהן נוטים לקנות מצרכים באריזות גדולות. כך למשל, על אריזה של 12 פחיות משקה ממותק ב־2.99 דולר מוטל כעת מס של 2.16 דולר.
בכירים בפילדלפיה טענו כי מכיוון שהמס הוטל על היצרניות הוא אינו מס רכישה. לטענתם, הסיבה שהמחירים הוכפלו היא שהיצרניות בחרו לגלגל את העלויות על הצרכנים. המס צפוי להכניס לאוצר העיר 409.5 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות, מתוכם יוקדשו 314 מיליון דולר לשיפוץ גני ילדים וספריות העיר.
פילדלפיה היא העיר הגדולה הראשונה בארה"ב שהשיתה מס על משקאות ממותקים. ביוני אושר המס, שגובהו 1.5 סנט לכל 30 מ"ל של משקה ממותק, והביא להכפלת מחירן של אריזות 12 פחיות ובקבוקים בנפח 2 ליטר. המס בפילדלפיה הוא חלק ממאבק הולך וגדל בריכוז הסוכר במשקאות ממותקים. ערים נוספות ברחבי ארה"ב פועלות להשתת מס על משקאות ממותקים, ביניהן סן פרנסיסקו, אוקלנד בקליפורניה ומחוז קוק באילינוי.