קרייזלרגייט: פיאט קרייזלר הואשמה בזיוף נתוני פליטת מזהמים
הרשויות בארה"ב פרסמו האשמות נגד החברה בגין שימוש בתוכנת מחשב שאפשרה לכ-100 אלף מכוניות בעלות מנועי דיזל לפלוט מזהמים בשיעור גבוה מן הקבוע בחוק
זמן קצר בלבד לאחר שפולקסווגן העולמית הודיעה על פשרה שבמסגרתה יפוצה הממשל האמריקאי ב-4.3 מליארד דולרים בגין זיוף נתוני פליטת מזהמים מתגלה פרשה נוספת: ה-EPA, הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה, פירסמה הערב (ה') האשמות נגד פיאט קרייזלר בגין שימוש בתוכנת מחשב שאפשרה לכ-100 אלף מכוניות בעלות מנועי דיזל לפלוט מזהמים בשיעור גבוה מן הקבוע בחוק. כתוצאה מכך נרשמת צניחה במניה, שאף הגיעה עד ל-18%.
- זיכיון קרייזלר בישראל עובר לסוכנות מכוניות לים התיכון
- ה-FBI פשט על משרדי פיאט-קרייזלר בארה"ב
- פיאט קרייזלר מאשרת: נשתף פעולה עם גוגל בפיתוח רכב ללא נהג
על פי הדיווחים בארה"ב, עיקר הרכבים המזהמים הם טנדרים וג'יפים, בעיקר ג'יפים מסוג גראנד צ'ירוקי וטנדרים ראם 1500 של דודג' עם נפח מנוע של 3 ליטרים שיוצרו בשנים 2014 עד 2016. על פי הדיווחים, הבעיה טמונה בתוכנה זדונית שהותקנה ברכבים ושאפשרה להם לפלוט מזהמים בשיעור גבוה. מדובר במתקן שמוטמע במחשב הרכב אשר מיועד "להתל" בבוחני רכב. המתקן מכויל כך שכשאשר הרכב עובר בדיקת זיהום אוויר (לדוגמא כאשר מכסה המנוע שלו פתוח), מחשב הרכב מפחית את כמות המזהמים שפולט המנוע. עם תום הבדיקה, שב הרכב לזהם. לפי הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, החברה עשויה לספוג קנסות בשל הפרשה ולעמוד בפני הליכים משפטיים.
הממצאים הנוגעים לרכבי קרייזלר נובעים מבדיקה עליה הוחלט בארה"ב בשלהי 2015, לנוכח פרשת דיזלגייט, שבמרכזה עמדו רכבים של פולקסווגן, אז הודיעה ה-EPA שתבדוק את כל רכבי הדיזל המשווקים בארה"ב. הפרשה הסתיימה כאמור השבוע עם תשלום קנס בן 4.3 מיליארד דולר וכתבי אישום נגד שישה מבכירי פולקסווגן.
פיאט קרייזלר מסרה כי היא "מאוכזבת" שהרשויות החליטו להוציא את ההודעה, ושהמנועים מתוצרתה מצוידים ב"מערכות לבקרה על פליטת מזהמים מהמעלה הראשונה". לפי ההודעה, החברה "מתכוונת לעבוד עם הממשל הנכנס, להציג את טיעוניה ולפתור את העניין בצורה הגונה וצודקת כדי להבטיח לסוכנות להגנה על הסביבה וללקוחותיה שמנועי הדיזל שלה עומדים בדרישות הרגולטוריות. פיאט קרייזלר מצפה לפגישה עם אנשי צוות האכיפה של הסוכנות ונציגי הממשל החדש כדי להראות שאסטרטגיית בקרת הזיהום של החברה בארה"ב היא מספקת.
"פעם נוספת, יצרנית רכב ראשית החליטה לעקוף את החוק ונתפסה", כך אמרה מארי ד. ניקולס מהגוף האחראי בקליפורניה על הטיפול בזיהום האוויר, "התחייבנו יחד עם הסוכנות להגנת הסביבה לביצוע בדיקות מוגברות במהלך פרשת פולקסווגן, וזו תוצאת שיתוף הפעולה".