מקדונלד'ס מכרה את הפעילות בסין ביותר מ-2 מיליארד דולר
סיטיק קפיטל וקרלייל גרופ רכשו 80% מפעילות רשת המזון המהיר במדינה הכוללת 2,000 מסעדות תמורת 2.08 מיליארד דולר. מתכוונות לפתוח 1,300 מסעדות נוספות
רשת המזון המהיר מקדונלד'ס חתמה על הסכם למכירת מניות השליטה בפעילותה בסין לקבוצת משקיעים בראשותה של "סיטיק" (Citic) - אחת מהחברות הממשלתיות הגדולות ביותר בסין.
- תרזה מיי מורידה את הליש"ט, מקדונלד'ס מכרה את הפעילות בסין
- מדד הביג מק: הדולר מנופח לעומת רוב המטבעות בעולם, כולל השקל
- שערוריית הבשר המקולקל גבתה מחיר: מקדונלד'ס תמכור את סניפיה בסין
"סיטיק קפיטל הולדינגס" וקרן ההון הפרטי "קרלייל גרופ" (Carlyle Group) ירכשו נתח של 80% בפעילותה של רשת המזון בסין בעסקה המבוססת על שווי של כ-2.08 מיליארד דולר לפעילות זו. תוקפו של ההסכם הוא ל-20 שנה.
סיטיק קפיטל היא הזרוע הפיננסית של התאגיד הממשלתי, והיא תחזיק במניית הרוב של 52%. קרלייל תחזיק בנתח של 28% מהפעילות.
מקדונלד'ס מפעילה כ-2,000 מסעדות בסין, וכשליש מהן כבר פועלות תחת זיכיון. יתר המסעדות של החברה בסין יועברו לפעילות זכיינית עם חתימת ההסכם, ומקדונלד'ס תמשיך להחזיק ב-20% מהפעילות. המהלך יסייע לרשת האמריקאית לקזז בהוצאות התפעוליות הכוללות ולחסוך הון.
העסקה נעשית לנוכח מאמציה של הרשת לדרבן בשנים האחרונות המכירות שלה בסין, שם היא הרשת המזון המהיר השנייה בגודלה אחרי "יום צ'יינה הולדינגס" המפעילה למעלה מ-5,000 מסעדות "קנטאקי פרייד צ'יקן" (KFC) וכ-2,000 מסעדות של "פיצה האט".
המכירות של מקדונלד'ס בסין צנחו לאחר מחסור בהמבורגרים ובעוף בכמה מהמסעדות ב-2014. זאת על פי נתונים שהציגה החברה בשיחת ביצועים עם משקיעיה. חרף העובדה שהמכירות של הרשת בסין החלו להתאושש ב-2015, הן צנחו שוב ברבעון האחרון לאחר מחאות במדינה נגד התנגדותה של ארה"ב לדרישות הטריטוריאליות של סין בים הצפוני, אמר מנכ"ל הרשת סטיב איסטברוק בשיחת הביצועים.
שומרת על המותג
העסקה משקפת מגמה ההולכת ומתפשטת שבה נעות רשתות מזון רבות למבנה "דל נכסים" שבו הן מחזיקות בשם המותג, אולם לא במסעדות עצמן. מודל עסקי זה מאפשר לרשתות המסעדות להוריד את רמות הסיכון והתנודתיות, משום שהן נהנות מזרם הכנסה קבוע בדמות אחוזים ממכירות הזיכיונות.
קרלייל וסיטיק מתכוונות לפתוח 1,300 מסעדות מקדונלד'ס נוספות בסין ובהונג קונג, כחלק מההסכם, כך מסרו גורמים המקורבים לעסקה לוול סטריט ג'ורנל. מקדונלד'ס צפויה לגרוף הכנסות של 5%-7% מהמכירות בסין, מסרו הגורמים.