מנכ"ל יגואר מתלונן: "האירופים מחרימים אותנו בגלל הברקזיט"
ראלף ספת' אמר בתערוכת הרכב בפריז כי לקוחות אירופיים נמנעים מקניית רכבים בריטיים. מרביתן של מיליון המכוניות שמיוצרות בבריטניה מדי שנה מיועדות לייצוא
האירופים מפנים את הגב למכוניות הבריטיות. בתערוכת הרכב שנפתח בפריז שלשום (ה') הזהיר ד"ר ראלף ספת', מנכ"ל יגואר לנד רובר, כי הלקוחות לא מעוניינים לרכוש רכבים בריטיים - כך פרסם ה"גרדיאן". ספת' אמר כי הסיבה לכך היא ההחלטה הבריטית לעזוב את האיחוד האירופי, שהביאה אירופים רבים להחרים את יצרניות הרכב הבריטיות. יגואר לנד רובר היא יצרנית הרכב הגדולה בבריטניה ואחראית לייצור שליש מהרכבים במדינה.
- רשמית: זיכיון יגואר ולנד רובר מתאחדים בישראל
- טוטנהאם ויגואר יכשירו מורים לכדורגל בסין
- שיא עולם: 22 מיליון דולר למכונית מ-1955
בנאומו התריע ספת' כי ההימנעות הנוכחית של לקוחות מרכבים בריטיים היא רק ההתחלה, וכי תעשיית הרכב במדינה, המעסיקה כ־800 אלף עובדים, תסבול אף יותר במקרה של עזיבה מוחלטת של השוק המשותף. במקרה כזה יצרניות הרכב יסבלו פעמיים. פעם אחת בשל עליה בשיעור המכס על חלפים המיובאים מאירופה, ופעם שנייה בשל מכסים גבוהים יותר על הייצוא, שיהפכו את רכבי היגואר לנד רובר ליקרים מדי עבור הקהל האירופי. "אם נצטרך להתמודד עם מכסים גבוהים יותר מכל אחד אחר, ברור שהיכולת של המוצרים שלנו להתחרות עם עמיתנו תרד, במיוחד באירופה", אמר ספת'.
דברים דומים השמיע איגוד תעשייני וסוחרי הרכב במדינה (SMMT), שקרא לממשלה לפעול למניעת עזיבתן של יצרניות הרכב הזרות את בריטניה. יו"ר האיגוד מייק הווס אמר: "הממשלה שלנו חייבת לעשות כל שביכולתה כדי לשמור על התחרותיות במגזר הרכב הבריטי, אשר הצליח באופן יוצא מן הכלל להגדיל את הייצוא, ליצור משרות ולתרום לצמיחה הכלכלית בשנים האחרונות". גם מנכ"ל ניסן ומנכ"ל טויטה הזהירו את בריטניה ביום חמישי מעזיבת האיחוד האירופי. קרלוס גוסן, מנכ"ל ניסן־רנו, אמר כי יבטל השקעה מתוכננת במפעל הרכב הגדול בבריטניה, הממוקם בסאנדרלנד, אם הממשלה לא תתחייב לפיצויים על כל עלייה במכסים שאחרי הברקזיט. בחברת טויוטה הזהירו כי עלייה במכסים תפגע בייצור בבריטניה, וסקודה הנמצאת בבעלות פולקסווגן קראה לקבוע את פרטי הברקזיט בהקדם האפשרי.
כל מכה לתעשיית הרכב הבריטית, שנפגעה בשנות ה־70 וה־80 משביתות ארגוני עובדים וייצור מועט, תעצור את ההתקדמות הנוכחית במגזר, שהייצור בו צפוי להגיע לשיא של 2 מיליון מכוניות בשנה ב־2020. על פי נתוני איגוד יצרני וסוחרי הרכב, בשבעת החודשים הראשונים של 2016 יוצרו מעל מיליון רכבים בפעם הראשונה מאז 2004, עלייה של 7.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.