איראן, רוסיה ואזרבייג'ן מתכננות להתחרות בתעלת סואץ
מנהיגי המדינות דנו מחדש בפרויקט תחבורה בשם "המסדרון הצפוני־דרומי"; הוא נידון בעבר אך נגנז בשל הסנקציות על איראן
בפסגת מנהיגי רוסיה, איראן ואזרבייג'אן שנערכה השבוע בבאקו דנו המנהיגים מחדש בפרויקט תחבורה בשם "המסדרון הצפוני־דרומי". אם הפרויקט ייצא אל הפועל, הוא אמור להציע ציר הובלת סחורות חלופי וקצר יותר בהשוואה לתעלת סואץ. הפרויקט, שכולל נתיבים ימיים, כבישים ומסילות ברזל, נידון כבר בשנת 2000 אך לא התקדם מאז, בין השאר בשל הסנקציות על איראן. ייתכן שהפסגה השבוע תקים אותו לתחיה, בעיקר מסיבות פוליטיות וכלכליות.
האזרים, שכבר הודיעו כי יתרמו חצי מיליארד דולר לבניית המסדרון, מעוניינים למצב עצמם כצומת תחבורה עולמי. האינטרסים הכלכליים של אזרבייג'ן עולים בקנה אחד עם אלו הפוליטיים של האיראנים והרוסים.
הסיבה לתמיכה האיראנית בפרויקט היא היריבות המרה עם הסעודים. מאז הכריזו השנה מצרים וסעודיה על הקמת גשר שיחבר ביניהן, טהרן החליטה להעלות את פרויקט המסדרון מהאוב. אורכם המצרפי של נתיבי התחבורה המתוכננים בפרויקט הוא כ־7,200 ק"מ, ולפי המדינות היוזמות הוא מקצר את זמן הובלת הסחורות מהודו לאירופה ל־14 יום בלבד, לעומת 40 כיום דרך תעלת סואץ. גם עלויות ההובלה דרך המסדרון אמורות להיות נמוכות יותר.
שלוש המדינות מעוניינות לרתום לפרויקט שותפות נוספות, ובכלל זה טורקיה. עבור הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן מדובר בהזדמנות פז. ארדואן, שנועד היום (ג') עם פוטין במוסקבה, אינו מכיר בשלטונו של הנשיא המצרי, עבד אל פתאח א־סיסי, וישמח לפגוע בהכנסות ממשלתו.