מייסד מיקרוסופט ישגר לוויינים מהמטוס הגדול בעולם
חברה בבעלות פול אלן תשלים השנה את הקמת סטארט־טו־לונץ', שלו מוטת כנפיים של 117 מטר
חברת השיגור לחלל שבבעלותו של מייסד מיקרוסופט פול אלן בונה את המטוס הגדול בעולם שישמש כמשטח לשיגור לוויינים.
סטארט־טו־לונץ', חטיבה של וולקן אירוספייס של אלן, חשפה את המטוס שהחטיבה קרויה על שמו בפני קומץ מוזמנים בקליפורניה בשבוע שעבר. סטארט־טו־לונץ', שבנייתו כמעט הושלמה, זכה בתואר המטוס הגדול בעולם בזכות מוטת כנפיים של 117 מטר, לעומת 88.4 מטר של מטוס התובלה אנטונוב אן־225 מהתקופה הסובייטית. אנטונוב, שנבנה במקור כדי להטיס את מעבורת החלל בורן, נחשב עד כה לגדול בעולם.
הצגת המטוס מגיעה במקביל לזינוק במספר החברות שבכוונתן לנצל את רשתות הלוויינים הקיימות כדי למכור גישה לאינטרנט, תמונות של כדור הארץ, נתוני אקלים ושירותים אחרים. כמה מיליארדרים בולטים מעולם הטכנולוגיה הקימו חברות העוסקות בתחום, ובהם אלון מאסק, ג'ף בזוס וריצ'רד ברנסון. מאסק, למשל, שואף שהחברה שלו ספייס X תטיס אנשים למאדים, ואילו בזוס, באמצעות בלו אוריג'ין, מפתח רקטות בעלויות נמוכות במטרה להטיס ציוד של תעשייה כבדה. ברנסון, לעומת זאת, מתמקד בתיירות חלל. אולם, חזונו של אלן שונה. בניגוד לעמיתיו המיליארדרים הציג אלן מטוס שישגר את הלוויינים מהאוויר כדי להימנע מעיכובים בשיגור בגלל תנאי מזג אוויר בעייתיים, כך לפי צ'אק בימס, המפקח על מיזם החלל של אלן.
גם המראה של כלי התעופה חריג. מדובר במטוס דו־גופי, שמנועיו, עזרי הנחיתה, מערכות הבקרה וחלקים אחרים לקוחים מהבואינג 747 ומחוברים אליהם מסגרת וכנפיים מרכיבים קלים יותר. "אפשר להכניס מגרש פוטבול שלם למטוס", ציין בימס בראיון לרויטרס. המטוס צפוי להיכנס לשירות מסחרי עד 2020.