תנועת הנוסעים יורדת: דויטשה באן תבטל את רכבות הלילה
חברת הרכבות הגרמנית מתקשה לתחזק את הקרונות הישנים ומנהלת משא ומתן עם מפעילת הרכבות האוסטרית, שעשויה להיכנס לנישה במקומה. גם בצרפת חוסכים ברכבות לילה ויבטלו שירות שיפגע בעיקר בנוסעים לאתרי הסקי
למרות מחאה ציבורית שהולכת וצוברת תאוצה, הודיעה אתמול (א') חברת הרכבות הגרמנית כי תפסיק בסוף השנה את "שירות רכבות הלילה הקלאסי", על כך דיווח "הדויטשה וולה".
- דויטשה באן תפטר אלפי עובדים במסגרת התייעלות
- המוניטין נפל על המסילה: בדויטשה באן שכחו מה זה להיות גרמנים
דויטשה באן כבר הפסיקה את שירות הלילה בחלק מהנתיבים במסגרת תוכנית "המסלול העתידי" ("Zukunft Bahn"), שמטרתה לשפר את היעילות ואת הדיוק. במקביל, באוקטובר הקרוב היא תפסיק את שירות הקרונות להובלת כלי רכב.
בתגובה להודעה חתמו 14 אלף איש על עצומה מקוונת שקוראת להמשכו של שירות הלילה. "אנחנו מרוצים מאוד מהתגובה", אמר אחד מיוזמי העצומה, יואכים הולשטיין. "ביטול שירות הלילה וקרונות הרכבת משמעו תנועה מוגברת בכבישים ויותר טיסות לטווח קצר ובינוני", נכתב בעצומה, שאותה יגישו היוזמים בשבוע הבא לוועדת התחבורה של הבונדסטאג, בית הנבחרים התחתון.
ב־2015 נרשמה ירידה של 3% בתנועת הנוסעים ברכבות הגרמניות לעומת 2014, זאת על רקע תחרות מצד מפעילות האוטובוסים למרחקים ארוכים, ירידה במחירי הדלק שהגבירה שימוש ברכבים פרטיים, ושביתת נהגי קטר ממושכת שהובילה להפסדים של מאות מיליוני יורו.
על פי דיווחים, מתנהל משא ומתן עם מפעילת הרכבות הממשלתית האוסטרית (ÖBB), שמפעילה שירות רכבות לילה מווינה לדיסלדורף ולהמבורג. ה־ÖBB הביעה עניין בהפעלת השירות ברחבי גרמניה, כך לפני הודעתה של דויטשה באן אתמול. "שירות רכבות הלילה הוא עסק נישתי", נמסר מדויטשה באן. משום שרוב הרכבות בשירות הן בנות יותר מ־40 שנה, רבות מהן זקוקות לתחזוקה מרובה - השקעה כספית שהמפעילה אינה יכולה להרשות לעצמה כרגע.
במרץ האחרון דיווחה דויטשה באן על הפסד של 1.3 מיליארד יורו ל־2015, הראשון זה 12 שנה, וזאת למרות מחזור שיא של 40.5 מיליארד יורו.
אך לא רק בגרמניה חוסכים ברכבות לילה. החודש הודיע משרד התחבורה הצרפתי כי יפסיק את תנועת רכבות הלילה מפריז, המכונה קושט (couchette). הממשלה, המפעילה את שירות הרכבות הלאומי SCNF, הודיעה כי רכבות שינה הן יקרות מדי לתפעול, והפסיקה את התמיכה הכספית בשירות. אף שהוציאה מכרז להפעלת הקושט, אלא אם תתקבל החלטה עד 1 ביולי, תופסק הפעלתם של תשעה מתוך תריסר נתיבי לילה. הפסקת השירות תפגע במיוחד בנוסעים לכ־20 אתרי סקי באלפים הצרפתיים, ובהם שמוני, ואל־דיזר ומריבל. החדשות הללו הן עוד מסמר בארון הקבורה של רכבות הלילה באירופה. ב־2014 ביטלה דויטשה באן את שירות הלילה בין פריז, ברלין, המבורג ומינכן. ב־2013 ביטלו המפעילות הצרפתית והספרדית את שירות הלילה בין מדריד לפריז.