$
תעשייה ופיננסים

החשד להונאה ברנו תקע את ממשלת צרפת עם מניות קורסות

משרד הכלכלה הצרפתי בודק אם יצרנית הרכב זייפה תוצאות במבחני הזיהום. באפריל הגדילה הממשלה את אחזקתה בחברה במסגרת מאבק מול ההנהלה, והגילויים מעכבים את מכירת המניות

שירות כלכליסט 08:2917.01.16

ביום חמישי נודע כי היחידה לחקירות הונאה של משרד הכלכלה הצרפתי פשטה על משרדי רנו החודש, בחשד שהיא זייפה תוצאות במבחני פליטת הגזים בכלי רכב מתוצרתה. בעקבות הפשיטה צנחה מניית רנו במסחר בבורסת פריז ביותר מ־20%. ההודעה של המשרד להגנת הסביבה הצרפתי כי "לא נמצאה כל תוכנה לזיוף פליטות" בדומה לזו שנמצאה במכוניות פולקסווגן בספטמבר האחרון, הביאה להתאוששות קלה במחיר המניה ויום המסחר נסגר כשהיא ברמה של 77.75 יורו. הירידה במניית רנו המשיכה ביום שישי ובסופו עמד מחירה על 75.13 יורו. בכך השלימה מניית רנו צניחה של כ־13% ביומיים.

 

החשד לזיוף נתוני פליטת המזהמים במכוניות רנו השאיר את ממשלת צרפת עם הפסד של 0.75 מיליארד יורו על הנייר בהשוואה לאפריל אשתקד. מתוך הפסד זה נזקפים 180 מיליון יורו לנתח נוסף של 5% שרכשה הממשלה בחברה באותו החודש.

 

הפשיטה היא עליית מדרגה במתיחות הקיימת בין הממשלה בפריז, שהיא גם בעלת האחזקות הגדולה ביותר ברנו, לבין הנהלת החברה, על רקע תהליך ארגון מחדש שההנהלה מתכננת לבצע.

 

 צילום: איי אף פי

 

חסימה בדירקטוריון

 

במסגרת הארגון מחדש מתכננת ההנהלה להעמיק את שיתוף הפעולה עם יצרנית הרכב היפנית ניסאן, שבה היא מחזיקה נתח של 43%. מנגד מחזיקה ניסאן בנתח של 15% ברנו. ממשלת צרפת חששה שהארגון מחדש יביא להחלשת כוחה בדירקטוריון רנו, לאחר שבחודש אפריל הגדילה הממשלה את אחזקתה ברנו מ־15% ל־19.7%. כוח ההצבעה המוגדל של הממשלה הביא לכך שהיא מנעה יוזמה של מנכ"ל רנו קרלוס גוסן לשלול את זכות ההצבעה הכפולה שיש בדירקטוריון למחזיקי מניות ותיקים, כמו ממשלת צרפת. בנובמבר האחרון הגיעו רנו וממשלת צרפת לסיכום שמגביל הן את כוחה של הממשלה והן את כוחה של ניסאן בדירקטוריון החברה. לאחר ההסכם הודיע שר הכלכלה הצרפתי עמנואל מקרו כי הממשלה תמכור את המניות שהיא רכשה, אך כי היא לא מתכוונת לעשות זאת בכל מחיר. עם גילוי החשדות ביום חמישי אמר מקרו דברים ברוח דומה, וציין כי "נמכור את המניות רק כאשר הן יחזרו למחירן הרגיל". כשהממשלה הגדילה את אחזקתה ברנו באפריל עמד מחיר מנייתה על כ־88 יורו."הפרשה הולכת להאט את התהליך עבור הממשלה הצרפתית, ולהפוך את מכירת המניות למסובכת יותר", אמר לסוכנות הידיעות בלומברג ברטרן רקוטו, אנליסט תעשיית הרכב בחברת D3 Intelligence הפריזאית.

 

סטיוארט פירסון, אנליסט בחברת ההשקעות אקסאן BNP פאריבה, אמר לסוכנות רויטרס כי במקרה הגרוע ביותר תיאלץ רנו לספוג הפסדים של 4 מיליארד יורו בשל ריקול מכוניות הדיזל שמכרה מאז 2009. עם זאת, שרת ההגנה הצרפתית סגולן רויאל אמרה ביום שישי ליומון "לה פאריזיה" כי אין בכוונת הממשלה לדרוש מרנו בחזרה את הטבות המס שקיבלה בזכות עמידה בתקנות הזיהום האירופיות.

 

מעלים השערות

 

בד בבד אמר מנהיג מפלגת הירוקים בצרפת עמנואל קוסה כי העובדה שלא נמצאו תוכנות מזייפות פליטה לא מספיקה לנקות את רנו מאשמה. "המכוניות של רנו עוברות על מגבלות הפליטה המותרת בשיעור עצום, האם זו אינה רמאות? אני לא יודע", אמר בראיון לערוץ iTélé הצרפתי, "מה שבטוח הוא שרנו מוציאה מכוניות לשוק, במיוחד עם מנועי דיזל, שלא עומדות בתקן. זאת אומרת שיש פה הונאה של הצרכנים". ברנו השתדלו לשדר ביטחון וטענו כי מכוניות החברה עומדות בתקני הזיהום של האיחוד האירופי. "ישנן שתי השערות אפשריות", מסרה החברה, "או שבדקו מכונית ישנה או שהיתה בה תקלה. כל המכוניות החדשות שנמכרות על ידי רנו עומדות בתקן".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x