ההאטה בכלכלת סין הכניסה את מכירות היהלומים לקיפאון
ההתרסקות של בורסת סין הרחיקה את הצרכנים מחנויות התכשיטים. השוק האמריקאי סייע לאזן את הירידה בסין, אך גם שם צפויה האטה. חברת הייעוץ ביין: "מוצרי יוקרה מאבדים את קסמם"
המכירות הקמעונאיות של יהלומים צפויות לעלות בקצב של 0%-2% בלבד ב־2015, לעומת עלייה של 4% שנה קודם לכן — כך מדווחת חברת הייעוץ ביין.
- סין: רווחי חברות התעשייה איבדו 1.4% בנובמבר
- כישלון מתמשך בטיפול בזיהום האוויר: מפעלים בבייג'ינג עצרו את הייצור בגלל הערפיח
- ההאטה במשק הסיני עצרה את העלייה בפליטות הפחמן
ההאטה נובעת מכמה גורמים, ובהם היחלשות שוק היוקרה באופן כללי, על כל פלחיו, שינויים באופנות וירידה בביקושים מהשוק הסיני בשל האטת הכלכלה. "המחצית השנייה של 2014 והמחצית הראשונה של 2015 התאפיינו במידה מסוימת של חוסר ודאות בתעשיית היהלומים", כתבו מחברי הדו"ח. "הסיבה העיקרית לחוסר הוודאות הזאת היא ההאטה בצמיחת התמ"ג בסין", הדגישו.
לפי ביין דיווחו הקמעונאים של תכשיטי היהלומים הגדולים בסין על צניחה של 9% במכירות בתשעת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2014. נוסף על ההאטה בצמיחה בכלכלת הענק גרמה התרסקות השוק הפיננסי בסין בחודש יוני האחרון לירידה בביטחון הצרכנים, והיא גבתה מחיר משוק היהלומים, כתבו האנליסטים של ביין.
הצמיחה בארה"ב לעומת זאת סייעה לאזן את ההיחלשות בסין, אף כי ביין ציינה כי גם השוק האמריקאי צפוי לאתגרים ארוכי טווח. ראשית, "מוצרי יוקרה מאבדים את קסמם כסמל סטטוס בשווקים המפותחים", נכתב בדו"ח, והחצנה של עושר כבר אינה אופנתית בקרב האמריקאים. נוסף על כך, בשלב זה לא ברור מה יהיו העדפות הדור הבא בכל הנוגע לשוק היוקרה והתכשיטים.
לפי סקר שערכה בארה"ב חברת The Knot האוספת נתונים על תעשיית החתונות, קיבלו 8% מהכלות שנישאו ב־2014 טבעת אירוסים ששובצה בה אבן לא יקרה, עלייה מ־6% ב־2013. עם זאת, יהלומים הם עדיין האבן הפופולרית ביותר בקרב זוגות אמריקאיים — 84% מכלל האבנים היקרות הנרכשות. לפי The Knot הגיעה ההוצאה על טבעת אירוסים לשיא של כל הזמנים ב־2015: 5,978 דולר בממוצע, לעומת 5,403 דולר ב־2013.
עוד מציינים מחברי הדו"ח כי ההאטה בביקושים ליהלומים מלוטשים וגולמיים, בשיעורים של 12% ו־23% בהתאמה, גרמה לצניחה במחירים של היהלומים הללו בשיעורים של 8% ו־15% בהתאמה מאז תחילת 2015. עם זאת, התחזית ארוכת הטווח עדיין חיובית, והביקושים צפויים לעלות על ההיצע ב־2019. לפי ביין, הביקושים ליהלומים גולמיים צפויים לחזור לצמיחה של כ־3%-4% בשנה בממוצע, בהסתמך על חוזק השוק האמריקאי והמשך צמיחת מעמד הביניים בהודו ובסין.