בלאק פריידיי: עלייה של 15% בהיקף הקניות המקוונות בארה"ב
ציפיות האנליסטים היו לעלייה של 19% בקניות; שיעור ההנחה הממוצע על קנייה באינטרנט - 24%; בחג ההודיה שחל אתמול, נרשמו בארה"ב קניות מקוונות בהיקף של 1.7 מיליארד דולר - עלייה של 25% לעומת אשתקד; הצד השני של המטבע: תנועה דלילה יחסית בקניונים ובחנויות;
בלאק פריידיי בעיצומו, והצרכנים מתנפלים על האינטרנט: לפי נתונים של אדובי דיגיטל אינדקס, היקף הקניות המקוונות שבוצעו היום בארה"ב, עד 18:00 שעון ישראל, עמד על 822 מיליון דולר - עלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת ציפיות האנליסטים היו לעלייה של 19% בקניות. סמארטפונים וטאבלטים אחראים ל-37% מהמכירות - שיא חדש.
עוד עולה מהנתונים כי בחג ההודיה שחל אתמול, נרשמו בארה"ב קניות מקוונות של 1.728 מיליארד דולר – עליה של 25% לעומת אשתקד.
- צפו בנתונים המתעדכנים: מה הישראלים קונים ב"בלאק פריידיי"?
- Black Friday: יום חג גם להאקרים
- רשת וולמארט מרדה במסורת והקדימה את סייבר מאנדיי
המומחים בתעשייה מציינים כי השנה, פחות קונים עומדים בתור מחוץ לחנויות ויותר מעדיפים לערוך את הקניות שלהם מול המחשב בבית. "צפוף מדי בחנויות", אמר ג'ון קפביאנקה מאורלנדו לרשת NBC, "אפשר להשיג מבצעים טובים יותר באינטרנט ולהימנע מהתורים".
בשעות המוקדמות של יום שישי בארה"ב נרשם קהל דליל יחסית בחנויות ובקניונים. אחדים הסבירו בשישי בבוקר, כי כבר עשו קנית און ליין, או ביקרו בקניונים בערב הקודם, בעקבות מבצעים מוקדמים שהוצעו בחנויות רבות כבר מיום חמישי. גם מזג האוויר הגרוע לא סייע לרווחי הקמעונאים. "אנו מאמינים שהקניות של חג ההודיה היו כישלון", אמר אנליסט בבנק ההשקעות Suntrust Robinson Humphrey, "אנשינו שביקרו בקניונים לא התקשו למצוא חניה או לנווט בחנויות".
סקוט טוהי, סגן נשיא בתאגיד מודי'ס, העוקב אחר רשתות קמעונאיות כמו מייסי'ס, אמר כי זרם הלקוחות בניו ג'רסי היה יציב, אך לא עמוס. לדבריו, רכישות רבות בחנויות בוצעו באופן מקוון, על ידי לקוחות שבאו לאחר מכן לאסוף את הקנייה בחנות. ניה דארל, סטודנטית בת 23 שהגיעה לחנות של מייסי'ס בשיקגו הגשומה, סיפרה: "קניתי אתמול און ליין ואספתי את רוב מה שרציתי. יצאתי החוצה יותר בגלל שבלאק פריידי הוא מסורת". בעוד שבארה"ב חג הקניות מאבד אולי קצת מקסמו, הצרכנים בבריטניה אימצו את המסורת לחיקם בהתלהבות, עם דיווחים על עומסים בחנויות ובקניונים ברחבי הממלכה המאוחדת.
אנליסטים מעריכים כי כ-20% מקניות החגים השנה יתבצעו במהלך סוף השבוע של חג ההודיה. ההכנסות בארבעת ימי הקניות יאותתו לסוחרים מה יהיה הלך הרוח בתקופת החגים כולה. עונת הקניות בארה"ב, הנמתחת על פני החודשים נובמבר ודצמבר, היא קריטית עבור סוחרים רבים, כיוון שהיא מניבה בין 20% ל-40% מהכנסותיהם השנתיות. המצב הכלכלי צפוי לגרום לצרכנים רבים לנהוג בזהירות: לפי הערכת הפדרציה הלאומית לקמעונאות בארה"ב, מכירות החגים יעלו השנה במתינות ב-3.7% - פחות מהנתון של אשתקד – 4.1%.
מגמה דומה נצפתה גם מעבר לאוקיינוס. בלאק פריידיי הוא אמנם המצאה אמריקאית, אך בשנים האחרונות היגר המושג גם לבריטניה, וזוכה להצלחה אדירה. השנה, לאחר השעות הראשונות של המבצעים, כלי התקשורת בממלכה מדווחים על מספר קטן יותר של קונים לעומת השנה שעברה, אך גם פה ההערכה היא שהמכירות המקוונות ישברו שיאים ויעקפו את רף המיליארד ליש"ט ביום אחד. בוויזה אירופה אף ציינו כי להערכתם הקונים יוציאו 1.9 מיליארד ליש"ט בכרטיסי האשראי של החברה על קניות מקוונות ובחנויות. ואילו ב- Ebay מעריכים כי 9 מיליון בריטים ייכנסו לאתר ב-24 השעות בהן חלים המבצעים, וירכשו פריטים בקצב של 25 בשנייה.
עם זאת, חנות אחת שנהנתה מקהל רב היא חנות הדגל של טויס אר אס בטיימס סקוור בניו יורק, שזו הפעם האחרונה שתשתתף במבצעים הללו לפני שהיא נסגרת. החנות, שידועה בשל גלגל הענק שפועל בתוכה ובית ברביות בגודל אמיתי, לא חידשה את חוזה השכירות, ולפיכך תיסגר בסוף ינואר. "זה סוף עצוב מתוק", אמר המנ"כל דייב ברנדון לנוכח הקונים הרבים שהתאספו בחנות ומקשים על התנועה. בכל מקרה ברנדן מבטיח כי ברשת מתכוונים לפתוח חנות חדשה בקרבת מקום. "אנחנו מחפשים באופן פעיל מיקום אחר במנהטן, שבו נוכל לארח קונים מרחבי העולם", הדגיש. המתנה הפופולארית ביותר השנה בחנות הייתה רחפנים, והמוכרים אף דואגים להטיס כמה מהם בכל עת ברחבי החנות.