רשת הקפה הגדולה בהודו תונפק לפי שווי של מיליארד דולר
ההנפקה של רשת קפה קופי דיי עתידה להיות הגדולה ביותר בבורסה ההודית מאז 2012. במדינה שבה שולטת תרבות התה, גם רשתות סטארבקס, מקדונלד'ס ודאנקן דונאטס האמריקאיות מנסות את מזלן בשינוי טעמם של הלקוחות
ענקית הקפה ההודית קפה קופי דיי ((Café Coffee Day מתוכננת להנפקה בשבוע הבא וצפויה לגייס כ־176 מיליון דולר לפי שווי מוערך של 1.04 מיליארד דולר. היקף הגיוס אמור להיות הגבוה ביותר בבורסה ההודית בשלוש השנים האחרונות.
- התנפלות בהודו: 6,250 מועמדים למשרה
- הבית היקר ביותר בהודו: טייקון תרופות קנה את בית הקונסוליה האמריקאית במומביי
- שערוריה בהודו: אייר אינדיה קירקעה 130 דיילות בגלל "עודף משקל"
במדינה שבה שולטת תרבות התה, ההנפקה מעוררת התרגשות רבה. קצב צמיחה נמוך מהתחזיות, העומד על 7% בחישוב שנתי לעומת 8.4% ב־2014, בשילוב חוסר היציבות בשווקים בחודשים האחרונים הובילו לכך שהנפקות גדולות הלכו ונעלמו בנוף הבורסאי במדינת הענק. החברות ההודיות גייסו בשנה החולפת 1.1 מיליארד דולר לעומת 3.5 מיליארד דולר שגויסו ב־2010.
מחיר ההנפקה של קפה קופי דיי צפוי לנוע בין 316 רופי ל־328 רופי למניה (כ־5 דולרים). המסחר במניה צפוי להתחיל במומבאי ב־2 בנובמבר.
רשת הקפה פתחה את סניפה הראשון בשנת 1996 בקרית הטכנולוגיה בעיר בנגלור ועד מהרה התרחבה לכל המדינה, כאשר היא רוכבת על גלי העיור הגדולים ורצון הלקוחות למקום שקט ונעים, הרחק מההמון הסואן. כיום מפעילה הרשת יותר מ־1,500 סניפים ברחבי הודו ו־14 סניפים ברחבי העולם, רובם באוסטריה, צ'כיה ומלזיה. החברה המפעילה את הרשת, קופי דיי אנטרפרייזס, אחראית גם על כל שלבי היצור והעיבוד של פולי הקפה המשווקים בסניפיה.
אך קפה קופי דיי לא לבד. ענקיות קפה נוספות בעולם זיהו את פוטנציאל השוק ההודי. סטארבקס, דאנקן דונאטס, מקדונלד'ס וקוסטה לצד מתחרות מקומיות כמו בריסטה, פותחות סניפים חדשים מדי שנה בניסיון לתפוס נתח שוק גדול יותר. למרות התחרות מבית ומחוץ, שולטת קפה קופי דיי כמעט ללא עוררין בזירת הקפה ההודית עם נתח שוק של 46%. במקביל, השאיפה להתרחבות מהירה ברחבי העולם הובילה את החברה להפסד של כ־330 אלף דולר ב־2013 וכמיליון דולר שנה לאחר מכן. הפסד דומה רשמה החברה גם בתשעת החודשים הראשונים של 2015. בכוונתה להשקיע את כספי ההנפקה כדי לפתוח סניפים נוספים ולהחזיר הלוואות קיימות.
בערים גדולות כמו מומבאי, שם עלויות שכירת שטחי המסחר עשויות להגיע ל־45% מהכנסות בית הקפה, קופי דיי בחרה לפתוח סניפים קטנים כדי לצמצם הוצאות, כך לפי מייסד הרשת וי.ג'י סידהרתה. עם זאת, לקראת ההנפקה, החברה סגרה 156 סניפים, זאת מסיבות מגוונות — החל במחסור בבתי שימוש ועד לעבודות תשתית שמתבצעות מחוץ לסניפים ואשר חסמו את הגישה אליהם, כך לפי סידהרתה.
שוק הקפה ההודי צומח בשיעור שנתי של כ־20% ובשנת 2014 היה מוערך ב־279 מיליון דולר וצפוי להגיע ל־410 מיליון דולר עד לשנת 2017. אנליסטים מקווים שהנפקת הענק תוביל להתעוררות הבורסה המקומית ותמשוך איתה הנפקות נוספות.