דרום קוריאה: 20 אלף עובדי הרכבת סיימו שביתה ששיתקה את המדינה
השביתה הארוכה הסתיימה בעקבות הסכם שנחתם בין מפלגות האופוזיציה לקואליציה. העובדים ששבתו חוששים שתוכניות הממשלה יובילו להפרטה ולפיטורים. עשרות אלפים הפגינו בסיאול בסוף השבוע
הסכם בין מפלגת השלטון למנהיגות האופוזיציה בדרום קוריאה סיים אתמול את שביתת הרכבות הארוכה בתולדות המדינה. ההסכם בא לאחר גל של שביתות והפגנות במדינה במחאה על כוונות הפרטה והגבלות על ארגוני עובדים, ועל מה שנראה כיחס מועדף שהממשלה מעניקה לתאגידים הגדולים במדינה.
- עסקה בין חואווי ודרום קוריאה מפחידה את ארה"ב
- תן חיוך - הניתוח שמשגע את דרום קוריאה
- בדרום קוריאה מצאו פתרון לבעיית החנייה בעיר: רכב מתקפל
בשבת יצאו עשרות אלפים לרחובות בבירה סיאול במחאה על מדיניות הממשלה ובעידוד האופוזיציה שתמכה בעובדים השובתים. שני הצדדים החותמים, מפלגת החזית החדשה שבשלטון והמפלגה הדמוקרטית שבאופוזיציה, הסכימו להקים ועדה מיוחדת של הפרלמנט לבחינת פיתוח תעשיית הרכבות. רוב עובדי הרכבת חזרו לעבודה עם חתימת ההסכם, והמערכת עבדה ביום שני בבוקר ב־78% מהתפוקה שלה. העובדים שבתו במשך שלושה שבועות מאז 9 בדצמבר.
השביתה פרצה בשל החלטה של קוריאה ריילרוד (קורייל), חברת הרכבות הלאומית, להקים חברה נפרדת שתנהל את רכבת הקליע החדשה, ושמניותיה יוצעו לרכישה. העובדים טוענים שהקמת חברה כזו תוביל להפרטה של המערכת כולה ולפיטורים נרחבים, טענה שקורייל מכחישה. ממשלת דרום קוריאה והנשיאה פארק גואן־יה ביקרו בחריפות את איגוד העובדים, ונגד 30 ממנהיגי האיגוד הוצאו צווי מעצר. בהסכם אתמול הסכימו הצדדים הפוליטיים כי בפאנל מייעץ לוועדה יישבו הן נציגי איגודי העובדים והן נציגי קורייל ומשרד האדמות התשתיות והתחבורה.
חברת הרכבות מעסיקה כ־20 אלף עובדים וסובלת מחובות ומהפסדים כבדים, עובדה שפארק מזכירה כדי להצדיק את הארגון מחדש בחברה. הנשיאה שנבחרה בתחילת השנה, עם הבטחות לאושש את הכלכלה ולטפל באי־שוויון, הכריזה כי השביתה אינה חוקית, והאשימה את האיגודים המקצועיים כי הם "פוגעים בפיתוח הכלכלי של קוריאה".
בסקר שערך ערוץ הכבלים JTBC, רק 39% מהקוריאנים תמכו בשביתת עובדי הרכבת ששיבשה את חייהם. הפגנת ההזדהות עם העובדים בשבת. התפתחה לקריאה כללית יותר בגנות הממשלה והנשיאה, שמנסות לטענת המפגינים להגביל את זכות ההתאגדות ומעניקות יחס מועדף ובלתי הוגן לתאגידים המשפחתיים הגדולים של קוריאה, דוגמת סמסונג ויונדאי. התאגידים, המכונים צ'אבולים, שולטים ברוב ענפי הכלכלה במדינה זה עשרות שנים.
שביתת הרכבות היא הארוכה בתולדות המדינה, והביאה לשיתוק חלקי של תנועת נוסעים ומטען ולנזק כלכלי שעדיין לא הוערך. השביתה מסיימת שנה שבה קוריאה זועזעה בכמה שביתות גדולות של איגודי עובדים: בספטמבר הושג הסכם העלאת שכר עם 45 אלף עובדי יונדאי מוטורס, חברת הרכב הגדולה במדינה ששייכת לאחד הצ'אבולים הגדולים, אחרי שביתה ממושכת שלהם. ביולי שבתו עובדי ג'נרל מוטורס בקוריאה, גם הם בדרישה להעלאת שכר.