אמריקן אקספרס תשלם פיצויים על הטעיית לקוחות
ענקית האשראי תפצה מאות אלפי לקוחות ב־60 מיליון דולר על הטעיה בפרסום שירותים פיננסיים ותשלם קנס לרשויות. לא תודה באשמה
חברת כרטיסי האשראי אמריקן אקספרס תשלם 76 מיליון דולר בקנסות ובפיצויים על הונאה בכרטיסי אשראי, במסגרת פשרה עם הרגולטורים בארצות הברית שנחתמה ביום שלישי, רגע לפני חג המולד.
- מנכ"ל אמריקן אקספרס לשעבר: חברות לא צריכות לשלם מס
- אמריקן אקספרס עקפה התחזיות ברבעון הרביעי; תפטר 5,400 עובדים
- לא רק טבע - 10 חברות ענק בוול סטריט שהכריזו לאחרונה על קיצוצים
על פי ההסכם, החברה תיקנס ב־16.2 מיליון דולר ותשלם בנוסף 59.6 מיליון דולר כפיצוי ל־335 אלף מלקוחותיה. החברה אמרה בהצהרה לעיתונות כי רוב סכום הפיצויים כבר שולם.
הטענות נגד אמריקן אקספרס עלו במסגרת ניסיון של הרגולטור האמריקאי לעצור פרסום מטעה של ספקי מוצרי אשראי, המשכנעים צרכנים לשלם עבור שירותים שמוצגים כשונים מכפי שהם באמת. אמריקן אקספרס נחקרה על שיווק "הגנה נגד גניבת זהות", מוצר שעלה למחזיקי הכרטיס 16 דולר בחודש, אך לטענת הרשויות הפדרליות, סיפק רק יתרונות מעטים. האשמה נוספת נגד החברה עלתה בנוגע לשירות שהבטיח "ביטול חוב" במקרה שבו מחזיק הכרטיס מאבד את מקום עבודתו או הופך לנכה: לפי הרשויות החוקרות, בשל פרסום מטעה של אמריקן אקספרס רוכשי השירות לא הבינו שבמקרה של פיטורים, השירות יכסה את הרכישות שלהם עד לגובה של 500 דולר בלבד.
"לצרכנים מגיע יחס הוגן, והם לא צריכים לשלם עבור שירותים שהם אינם מקבלים", אמר ריצ'ארד קורדרי, מנהל ה־CFPB (רשות ההגנה על צרכני שירותים פיננסיים), בהצהרה עם חתימת העסקה. הרשות חקרה את המקרה יחד עם חברת ביטוחי האשראי הפדרלית והמפקח על המטבע.
המגעים בין אמריקן אקספרס לרשויות נמשכו יותר משנה, ובמהלכם החברה לא הודתה בשום אשמה, אם כי הפסיקה למכור את רוב המוצרים השנויים במחלוקת. "אמריקן אקספרס ממשיכה לבצע ביקורות פנימיות שנועדו לזהות בעיות, לתקנן ולהבטיח שהמוצרים וההתנהלות שלנו עומדים בסטנדרט איכות גבוה", נאמר בהצהרה של החברה.
מוקדם יותר השנה בנק ג'יי.פי מורגן שילם פיצויים בגובה 389 מיליון דולר כדי להיחלץ מהאשמות דומות על הונאת לקוחות בפרסומים מטעים על מוצרים פיננסיים. גם חברות השירותים הפיננסיים קפיטל וואן ודיסקובר פייננשל הגיעו לפשרות דומות, במסגרת מאמץ של הרשויות להגן על הצרכנים האמריקאים מפני פרסומים מטעים בשוק סבוך שבו הצרכן מתקשה להבין את תוכן השירות שמוצע לו.
זוהי הפשרה השנייה שאמריקן אקספרס חותמת, לאחר שבאוקטובר 2012 שילמה קנסות של 46 מיליון דולר ופיצתה לקוחות ב־85 מיליון דולר נוספים כדי להשתיק האשמות שלפיהן חייבה בתשלומים לא חוקיים ונקטה אפליה באישור בקשות לכרטיסי אשראי. כמה חודשים אחר כך החברה הודיעה כי הוציאה 153 מיליון דולר נוספים כפיצויים ללקוחות.