המרוויחות הגדולות מרעידת האדמה: כורות הפחם בארה"ב
לאחר שייצור החשמל ביפן נפגע בעקבות הפגיעה בכורים הגרעיניים, הטילה גרמניה איסור על הפעלת כורים ישנים ופתחה לאמריקאים צוהר לשוק החשמל הפחמי באירופה
23:3220.03.11
חברות כריית פחם אמריקאיות נחושות להרוויח מנטישת האנרגיה הגרעינית ברחבי העולם, בעקבות אסון הכורים שנגרם ביפן לאחר רעידת האדמה החזקה שפקדה את המדינה לפני 10 ימים - כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל".
לפי הערכות, תוגדל כמות הפחם שיישלח מהרי האפלצ'ים בארה"ב לאירופה, כדי לסייע במחסור החשמל שאליו נקלעה גרמניה, שהטילה איסור של שלושה חודשים על המשך פעילותם של כורים גרעיניים בני יותר מ־7 שנים.
מקררים את הכורים בפוקושימה צילום: אי פי איי
לפי הדיווח, ליצואניות פחם אמריקאיות כגון קונסול אנרג'י, אלפא נטורל ופטריוט קואל יש כיום הזדמנות למלא את החלל שנפער באירופה, לאחר שספקיות פחם מסורתיות לאירופה (רוסיה, דרום אפריקה וקולומביה) הסיטו משלוחים ממסלולם כדי לסייע ליפן להתמודד עם המחסור ולהקל על מאמצי חיפושי הנעדרים, לאור תנאי מזג האוויר הקשים השוררים בה.
העלייה בביקושים התבטאה גם היטב במחירים: מחיר פחם לשימוש בתחנות כוח באירופה זינק ל־132 דולר לטונה מעוקבת, לעומת 123 דולר לפני רעידת האדמה. בניו יורק עלה מחירו של הפחם מ־71 דולר ל־75 דולר. חברת פטריוט קואל כבר הספיקה לסגור הזמנות למיליון טונות מעוקבות של פחם שנועד לאירופה, לאחר שבשנה שעברה לא ניהלה אף חוזה מול היבשת.
וכך, בשעה שביפן מסתמן שהצליחו להשתלט על התחממות הכור בפוקושימה ולמנוע את התכתו, המשבר ניכר על חברות אמריקאיות מתחומים נוספים. ענקית הרכב ג'נרל מוטורס הטילה "עוצר" על כל הוצאה או נסיעה שאינם הכרחיים, לאור הערכות למחסור ופגיעה בייצור על רקע מחסור בחלפים מיפן - כך הודיע דובר מטעם החברה. נוסף על כך השהתה החברה את הייצור במפעליה בסרגוסה שבספרד ובאייזנאך שבגרמניה.
גם טויוטה וסוני - שתיים מענקיות הייצור של יפן - הודיעו אתמול כי השיבושים בייצור שלהן צפויים להימשך, לאחר שכמה ממפעליהם נפגעו ברעידת האדמה ועובדיהם פונו.