השבדית נהפכה לסינית: פורד מכרה את וולוו לג'ילי
תאגיד הרכב הסיני השלים את רכישת חטיבת המכוניות של המותג השבדי, בעסקה ששווייה 1.8 מיליארד דולר
תאגיד הרכב הסיני ג'ילי השלים את רכישת חטיבת המכוניות של מותג היוקרה השבדי וולוו מחברת פורד, בעסקה ששווייה 1.8 מיליארד דולר. טקס העברת הבעלות נערך בלונדון, וזאת לאחר שבמרץ השנה חתמו שתי החברות על זיכרון דברים. בחודש שעבר קיבלה העסקה את אישור הממונה על הגבלים עסקיים בסין, כמו גם את אישורה של הנציבות האירופית. יצוין כי הסכום שקיבלה פורד עבור וולוו נמוך ב־4.6 מיליארד דולר מסכום הרכישה.
בכוונת ג'ילי, המחזיקה עתה בשליטה המלאה בוולוו, להשיב לה את מעמדה בשוק רכבי היוקרה, בין השאר בזכות השוק הסיני המתפתח במהירות. השבוע דווח כי מכירות הרכב בסין זינקו ביולי ב־15.4% לעומת החודש הקודם, והגיעו ל־822 אלף מכוניות. "וולוו תתפוס את עמדות המפתח בשוק הבינלאומי בהתחשב באיכות, בטכנולוגיות המתקדמות ובפוטנציאל העצום הגלום בפיתוחים החדישים שלנו", אמר לי שופו, יו"ר מועצת המנהלים של ג'ילי, עם השלמת העסקה. הוא הדגיש שוולוו תפעל להגדלת נוכחותה בשוק האירופי, בצפון אמריקה וכמובן גם בסין.
בכוונת ג'ילי להקים מפעל בסין שייצר 300 אלף רכבי וולוו בשנה, פי שניים מהיקף הייצור עתה, והשקעת ג'ילי בוולוו עתידה להגיע ל־900 מיליון דולר.
פורד מוטורס, הנמצאת במאזן שלילי מאז 2006, החליטה למכור את המותג השבדי בשל ההפסדים שהסב לה. ב־2009 עמד ההפסד הנקי של וולוו על 1.4 מיליארד דולר. עם זאת, ברבעון השני של 2010 הסתמן שיפור במצבה של וולוו והיא רשמה רווח נקי של 423 מיליון דולר, לעומת הפסד של 770 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
בג'ילי מקווים לנצל את האמינות של וולוו בשוק היוקרה ולהעביר אותה לרווחיות באמצעות כוח העבודה הסיני הזול. כמו כן, בכוונת החברה להתרכז בדגמים קומפקטיים. מכירת וולוו היא אקורד הסיום באסטרטגיה של מנכ"ל פורד אלן מולאלי, שהחליט להיפטר מהמותגים האירופיים. מאז שהתיישב בכיסא המנכ"ל ב־2006, ניקה מולאלי את המאזן של פורד ממותגים כמו אסטון מרטין, לנד רובר ויגואר הבריטיים, שהסבו לה הפסדים. עתה פורד נשארת ללא מותגי פרימיום בינלאומיים, ובשוק האמריקאי היא ממשיכה להחזיק במרקורי ובלינקולן.