חברות תעופה אירופיות שוקלות את רכישת אליטליה
בנק איטלקי מנסה "לפתות" חברות כמו אייר פראנס-KLM ובריטיש אירוויס לרכוש נתחים מחברת התעופה החדשה, שתכלול את אליטליה ואת החברה הקטנה יותר - אייר וואן. מהלך זה עתיד להציל את חברת התעופה הוותיקה מפשיטת רגל
קבוצת משקיעים איטלקים הגישה אתמול (ב') הצעה רשמית לרכישת הנכסים בעלי פוטנציאל הרווח של החברה, כולל המטוסים החדשים יותר ואישורי הנחיתה בשדות תעופה זרים, במטרה למזג אותם עם חברת התעופה האיטלקית הקטנה יותר אייר וואן. לפי מקורות הבקיאים בנושא, גם בריטיש אירווייס בוחנת שותפות עם אליטליה ובכך היא מצטרפת לקבוצת חברות התעופה האירופיות המתמודדות על נתח מחברת התעופה האיטלקית, העומדת בפני שינוי ארגוני מהותי.
העסקה המורכבת, בתיווכה של ממשלת איטליה, תיצור חברת תעופה איטלקית חדשה והיא האחרונה בשרשרת תוכניות להצלת אליטליה בשנתיים האחרונות. לפי אליטליה עצמה, החברה מפסידה 1-2 מיליון יורו מדי יום, שהם כ-1.5-2.9 מיליון דולר.
עם התגבשות תוכנית ההצלה, אדריכל התוכנית, הבנק האיטלקי אינטזה סנפאולו, פיתה חברות תעופה אירופיות אחרות להשתתף בה. אייר פראנס-KLM כבר הודיעה, כי ייתכן ותרכוש 20-25% מחברת התעופה החדשה. אדם המקורב לנושא אף סיפר, כי דויטשה לופטהאנזה, שכבר יש לה הסכם עם אייר וואן, בוחנת אף היא שותפות עם חברת התעופה החדשה.
כאמור, בשבוע שעבר נטלה גם בריטיש איירווייס חלק במלחמה על אליטליה. הרעיון הוא שחברת התעופה הבריטית תקים שותפות עם אליטליה, אף כי עדיין לא ברור אם לבסוף היא אף תרכוש נתח מהחברה. דובר החברה סירב להגיב בנושא.
העניין ששלוש חברות התעופה המתחרות מגלות באליטליה משקף את קצב ההאחדה הגובר בתעשיית התעופה המפולגת באירופה. בריטיש איירווייס, אייר פראנס ולופטהאנזה מנסות כולן לרכוש חברות תעופה מדרגה שנייה המחפשות משקיעים, ואף בוחנות שותפויות עם חברות שדחו בעבר.
קסמה הפתאומי של אליטליה הוא גם תוצאה של הגנה חדשה שהציבה ממשלת איטליה סביב חברת התעופה. בשבוע שעבר פרסם ברלוסקוני צו לשינוי החוק האיטלקי להגנה על פושטי רגל, שנועד להגן על קבוצת המשקיעים האיטלקים מנושי אליטליה. בתוך כך, בודק האיחוד האירופי את תוכנית ההצלה של אליטליה, כדי לקבוע אם איטליה סיפקה לחברת התעופה סיוע ממשלתי בלתי חוקי על ידי שינוי החוק.
ה"קורירה דלה סרה" ציטט "מקורות פיננסיים" ודיווח בשבת האחרונה, כי הבנק מורגן סטנלי שוקל אף הוא השקעה באליטליה, יחד עם קבוצת המשקיעים שתחת חסות אינטזה סאנפאולו. עם זאת, לדברי העיתון, אם מורגן סטנלי ישתתפו בניסיון ההצלה, הם לא ישקיעו יותר מ-50 מיליון יורו.