סגור

הישראלית שהלבישה את ביונסה וטיילור סוויפט מציגה קולקציה חדשה

אחרי שעיצבה שמלות עבור הכוכבות הגדולות בעולם, בקולקציה החדשה שהיא מציגה היום פונה המעצבת שחר אבנט לקהל המקומי. "אני לא מתעסקת במי תרצה לקנות אצלי. אני עושה את זה כי זה יפה וכייפי, ואני אוהבת לחגוג את החיים"

הקולקציה ששחר אבנט תציג היום בשבוע האופנה "קורנית 22 תל אביב" שונה מעט מקולקציות עבר שהיו מרובות שמלות טול גרנדיוזיות. דומה שזה חלק מההתפתחות הטבעית שלה, והפעם יש גם יותר בדי משי מודפסים, פאייטים ובדים אחרים, ואפילו בגדי ים, ובצדם מרחף גם הטול המזוהה איתה כל כך, אך הפעם במינון נמוך יותר.


"הטול תמיד יהיה", היא אומרת. "אף פעם לא היה רק טול, אבל הוא כמו צמח מטפס — תשימי אחד קטן, והוא תמיד יתפוס יותר מקום ויזכרו אותו יותר, כי הוא נוכח ועושה הרבה רעש. זה מה שיפה בו. הפעם המינונים השתנו".
3 צפייה בגלריה
פנאי זנדאיה וביונסה בשמלות של המעצבת שחר אבנט
פנאי זנדאיה וביונסה בשמלות של המעצבת שחר אבנט
זנדאיה (מימין) וביונסה בשמלות של אבנט. “כדי להגיע לנקודת הפתיחה של מעצבת מניו יורק או מלונדון הייתי צריכה להתאמץ יותר"
בצד שמלות כלה מובהקות, קצפתיות, ושמלות ערב קוטור גרנדיוזיות יותר או פחות, אבנט מציגה גם קולקציה של בגדים מוכנים ללבישה, למשל שמלת לורקס ורודה מקסימה שהכתפיות הצהובות שלה עשויות שרוכי נעליים, שתשמש מיטיבות לכת גם ביומיום, ובגדי ים שלמים בהדפסים ססגוניים שיצרה. ובניגוד לעבר, לתחילת דרכה כמעצבת, הבגדים מכוונים לקהל לקוחות מקומי ולקיץ הישראלי.
עד לא מזמן אבנט (34) היתה מכוונת החוצה, אל תעשיית האופנה הבינלאומית. כשסיימה את לימודיה בשנקר ב־2016 התלבטה בין עבודה שהוצעה לה ב־H&M לבין פתיחת סטודיו עצמאי. "זו היתה דילמת חיי", היא מספרת. "עליתי על המטוס ללונדון לראיון ב־H&M אבל החלטתי לוותר. כשנחתתי שם כבר ידעתי שאפתח סטודיו בארץ, ואפנה מבט לעולם. אני זוכרת שאמרתי לחברה שאני פותחת עסק ושביונסה, שאני מעריצה, תלבש שמלה שלי".
לימים ביונסה לבשה וקנתה לא אחת אלא חמש שמלות שלה - בהופעה בלונדון, על עטיפת אלבום ובקליפ לשיר מתוך "מלך האריות". אבל לא רק היא, רשימת הסלבריטאיות כוללת בין השאר גם את הזמרת והשחקנית זנדאיה, שבעצם היתה הסלבריטאית הראשונה שהצטלמה בשמלת טול רקומה מפרויקט הגמר של אבנט, השחקנית המוערכת אליזבת מוס, והזמרות כריסטינה אגילרה וטיילור סוויפט שקיבלה שמלה לצילומי קליפ. הפריים אמנם ירד בעריכה אך סוויפט ביקשה לרכוש את השמלה. לשאלה איך כל זה קרה אבנט משיבה בחיוך: "את רוצה את התשובה הרוחנית או מה קרה במציאות?".
3 צפייה בגלריה
פנאי מתוך הקולקציה החדשה של המעצבת שחר אבנט
פנאי מתוך הקולקציה החדשה של המעצבת שחר אבנט
מתוך הקולקציה החדשה של אבנט שעוסקת גם בהתמודדות עם מות אמה. “זה הדבר הכי קשה שקרה לי"
(צילום: גיל חיון, רותם לבל)
בפועל הקשרים נוצרו דרך האינסטגרם, ולאחר שדגמים של אבנט פורסמו בחשבון המשפיע spotlight time של עופרי כהן, המקדם מעצבים צעירים בעולם ושיש לו עוקבים בולטים בתעשייה כמו זרינה אייקרס, הסטייליסטית של ביונסה, ולאו רואץ', הסטייליסט של זנדאיה.
אבל גם אחרי שהקשר הראשוני נוצר, אבנט היתה צריכה לחזר אחריהם במשך חודשים ארוכים, לשלוח שמלות שלא זכו לחשיפה, או רק כמעט. "זאת היתה דרך קשה, ארוכה ורצופת אכזבות, אבל חלמתי ורציתי את זה ועבדתי קשה מאוד, וזה קרה", היא מסבירה.
"להיות מעצבת בתל אביב זה לא כמו לא להיות מעצבת בלונדון או בניו יורק", הוסיפה. "המקומי שלהם הוא הבינלאומי שלנו. כדי להגיע לנקודת הפתיחה שלהן, הייתי צריכה יותר להתאמץ בהיבט של הכוכבות. כי ברגע שיש כוכבות יש ידיעות בינלאומיות — ואז את משהו. זאת דלת לעולם העסקי של התעשייה, איפה שנמצא המסחר האמיתי. כן, חשוב שלמדתי בשנקר ויש לו שם עולמי, גם חשוב לדעת איפה אני מייצרת ובאיזה צד פוליטי אני של המפה הישראלית - הקניינים שואלים ובודקים ואני עונה. אבל גם חשוב להלביש כוכבות מבחינה עסקית, לא בהכרח כלכלית, כי בסופו של דבר זו לקוחה אחת, שקונה שמלה אחת או שתיים".

על החיים ועל המוות

הקולקציה הנוכחית "Bigger than life", שאבנט תציג היום, עוסקת בלידה, בחיים ובמוות, ואבנט יצרה חלקים ממנה בעקבות מות אמה, דורית, ממחלה לפני חמישה חודשים. ספר שקראה על התמודדות עם האובדן, "המוות חשוב לחיים" של ד"ר אליזבת קובלר רוס, והמטאפורה על חיי פרפר המוצגת בו, עזרו לה בהתמודדות הקשה ועוררו בה את ההשראה לקולקציה.
"הרגשתי שזה קשור אליי ולמה שהרגשתי בסוף החיים שלה, וזה נתן לי פרספקטיבה להתמודדות עם המוות שתאמה את מה שאמא שלי אמרה כל הזמן וגם את מה שאני מאמינה בו. העולם המערבי מדחיק את ההזדקנות והמוות. אבל גם דברים טובים קורים בדרך לשם: מערכות יחסים, השלמה של אדם עם החיים שלו", מספרת אבנט.
"כן, חשוב שלמדתי בשנקר ויש לו שם עולמי, גם חשוב לדעת איפה אני מייצרת ובאיזה צד פוליטי אני של המפה הישראלית. אבל גם חשוב להלביש כוכבות מבחינה עסקית, לא בהכרח כלכלית"
כשמוטי רייף פנה אליה לא הרבה זמן אחרי זה, היא התלבטה. זה היה קרוב מדי. "אני לא יודעת לעשות חצאי דברים, ותמיד אני עושה דברים מהנפש שלי. קרה הדבר הכי קשה בחיים שלי, ודווקא עכשיו אני לא מדברת על זה?". מתוך כך נוצרה התצוגה "על החיים ועל המוות/גלגול מלא", שנוגעת בכל שלבי החיים. למשל, שמלות פאייטים צבעוניות בגזרת קימונו יפני ובגזרת כתפיות שיקית המסמלות בעיניה את שלב הזחל והמעבר לגולם, שמלת טול שחורה דרמטית המסמלת את המוות או שמלות הכלה הלבנות — החיים.

בעקבות סטפן בראון

לפני הקורונה זכתה אבנט להצלחה בחו"ל אבל אז פרצה המגפה, "וביום אחד כל ההזמנות שעבדנו עליהן חודשים נעצרו. צמצמתי הוצאות ב־80%, והבנתי שהעולם העסקי הוא קר ואני לא יכולה להסתמך על זה. כשאני עובדת עם חנות או סטייליסט לפעמים נוצר גם קשר אישי, אבל כשאני עובדת עם רשת חנויות שמזמינה כמות, אני מסתמכת בתזרים מזומנים על ההזמנות האלה, ואז ביום אחד זה נקטע".
3 צפייה בגלריה
פנאי המעצבת שחר אבנט
פנאי המעצבת שחר אבנט
אבנט בסטודיו שלה. “אופנה זו תקשורת, ואת יכולה לבחור כל יום איזה סיפור את מגישה"
(צילום: אביגיל עוזי)
וכמו עם ביונסה, אבנט החליטה שהמשימה העסקית הבאה שלה היא ישראל. אבנט היא נצר למשפחה של קיבוצניקים. סבתא שלה הקימה מתפרה בקיבוץ אילון ו"היתה הראשונה שהאמינה שאהיה מעצבת בינלאומית כשהייתי בת 15". רק בזמן לימודיה בשנקר גילתה כי סטפן בראון, הפרוון הנודע, היה קרוב משפחה, כי סבתה, שהקימה את המדינה ועבדה את האדמה, הודתה שהתביישה בו כל חייה, כי "הוא היה מעצב אופנה סנוב מתל אביב. היא הדחיקה את זה כל כך שלא טרחה לספר לנכדה שלה שלמדה בשנקר".
הלקוחות שלה כיום מתלבשות ומתגאות בזה. אבנט עושה בגדים עם אמירה, לא מתנצלים, כאלה שלא תמיד מתכתבים עם המציאות כאן אבל מפיחים בה צבע ואופטימיות. קו הרדי טו וור שלה מציע טווח מחירים נמוך יותר, לקהל רחב יותר.
"זאת היתה דרך ארוכה ורצופת אכזבות אבל ברגע שיש כוכבות יש ידיעות בינלאומיות — ואז את משהו"
"אופנה זו תקשורת", היא אומרת. "אפשר לבחור בכל יום איזה סיפור את מגישה. אני בהוויה שלי אוהבת לחגוג את החיים. בעיניי העולם הוא צבעוני. אני לא מתעסקת במקום שלי בחברה, ובמי תבוא אליי. אני עושה את זה כי זה יפה וכייפי ומי לא ירצה ללבוש את זה", היא מחייכת. "בסוף הלקוחות מגיעות, בנות כל הגילאים, ואני לומדת מה הן רוצות. ואם הן לא מגיעות — אני בודקת למה הדגם לא עבד".