תדפיס לי 100 מטר עור
תדפיס לי 100 מטר עור
הסטארט־אפ נובה מילאן הופך פסולת חקלאית לעור צמחוני עבור שוק האופנה האתית, הנאמד בעשרות מיליארדי דולרים. היזמית אירמה אורנשטיין: "לצד הגנה על הסביבה ובעלי החיים מותגים יוכלו לענות על הדרישה הגוברת למוצרי יוקרה מוסריים"
סנדלים עשויים עור מודפס מפסולת של עלים וזבל אורגני. הסטארט־אפ הישראלי נובה מילאן העוסק בתחליפי עור פועל לשינוי כללי המשחק בענף היוקרה ולאחרונה הציג פיתוחים מרשימים המבוססים על ניצול פסולת מן הצומח ולמעשה ממחזר פסולת חקלאית והופך אותה למוצרים בעלי ערך. בשבוע האופנה קורנית לוס אנג'לס שהתקיים בחודש שעבר הוצגו סנדלים של חברת טבע נאות שיוצרו בשילוב העור הזה בהדפסים אופנתיים שנעשו גם הם בטכנולוגיה דיגיטלית ידידותית לסביבה של קורנית דיגיטל הישראלית.
אחד האתגרים הגדולים של העידן החדש הוא השינוי הנדרש מעולם האופנה, אחת התעשייות המזהמות ביותר, שבה ייצור עור, מרכיב מרכזי בענף היוקרה, מזהם במיוחד, ויש לו השלכות מזיקות ומרחיקות לכת. לדברי מדענים, לחקלאות בעלי חיים יש חלק לא מבוטל במשבר האקלים בשל היותה מקור ליותר מ־50% מפליטות חמצן דו־חנקני ומתאן — שני גזים שמזרזים את ההתחממות הגלובלית, ולצד זה תהליך עיבוד העורות שנסמך על כימיקלים רעילים.
חברת נובה מילאן, שבראשה עומדים אירמה אורנשטיין והיזם הטכנולוגי כארים קאזאני, מציעה פתרון לבעיות חקלאיות ואקלימיות, כששרשרת ייצור העור הצמחוני שלה ירוקה מתחילתה ועד סופה, והיא תוכל לסייע לכלכלות שבהן היא פועלת. "זה מקרה שבו כל הצדדים מרוויחים", אומרת אורנשטיין, שבאה מעולם אדריכלות היוקרה ועיצוב הפנים. "כדור הארץ ובעלי החיים לא יספגו נזקים, לאנשים תהיה תעסוקה ומותגים וספקים יוכלו לענות על הדרישה הגוברת לצריכה אתית". אכן לפי מגזין "אנטרפנור", הצריכה של מוצרים בני־קיימא כאלה עתידה להגיע עד לסכום של 89.6 מיליארד דולר ב־2025. "אנחנו בוחנים איזו בעיה חקלאית יש למדינה כלשהי ועוזרים לה להיפטר ממנה באמצעות הפניית הפסולת שלה לייצור עור צמחוני בשיטה של כלכלה מעגלית", אומרת אורנשטיין.
באחרונה השיקה נובה מילאן מרכז חדשנות ראשון בקוסטה ריקה, המהווה למעשה פיילוט של ייצור ראשוני, וכבר יש תוכנית להקים שם מפעל גדול. לדברי אורנשטיין, קוסטה ריקה נבחרה לשמש מרכז ראשון גם בשל בעיית הפסולת החקלאית החמורה בה: המדינה מייצרת כ־5 מיליון טונות של פסולת חקלאית בשנה, למשל שאריות של אננס שהיא יצואנית מספר 1 שלו בעולם, ששריפתן גורמת זיהום. קוסטה ריקה ידועה במודעות שלה לסוגיית קיימות. כיום קאזאני מנהל את המרכז שם לצד מדענים, וצוות פיתוח שגויס לנושא.
עד כה השלימה החברה גיוס סיד ראשוני ובימים אלה היא מצויה במשא ומתן מתקדם להכנסת משקיע נוסף בהיקף של מיליוני דולרים, לפי הערכת שווי של עשרות מיליוני דולרים, לצורך המשך פיתוח של מוצרים, לרבות דור שלישי לעור ירוק (לאחר השלמת פיתוח דור ראשון ושני) שינצל טוב יותר את חומרי הגלם; ומוצרים נוספים שישמשו בעתיד תחליף ירוק לפלסטיק, והקמת מפעל ייצור בהיקף גדול יותר.
בצד בעיות הסביבה אורנשטיין וקאזאני גם שואפים להעצים נשים. "בסוף מי שעובד בשדות אלה נשים — ואני רוצה שהנשים האלה יתקדמו ויתפתחו ויהיו גאות שהן לוקחות חלק במגמה עולמית", אומרת אורנשטיין, "שילדות בקוסטה ריקה יחלמו להיות מעצבות פנים ואופנה. אני רוצה להגדיר יוקרה מחדש. יוקרה היא לא כמה כסף מבזבזים. היא חזון, יד אמן ושיתוף עם טכנולוגים ומהנדסים".
אך יש עוד דרך לעשות: שיתוף הפעולה עם טבע נאות עדיין בתהליכים של פיתוח. לדברי חגית רונן טננבאום, מעצבת עתיד בטבע נאות, "אחרי התצוגה בלוס אנג'לס היתה התעניינות, אבל אנחנו עוד עובדים עם נובה מילאן על פיתוח של חומר שעל פי הגדרתנו יהיה שווה ערך לעור מבחינת עמידות , גמישות וכו'. עדיין אין לנו מוצר עמיד וחזק מספיק העומד בדרישות האיכות שלנו, ואנחנו ממשיכים בבניית היסודות".