סגור
דוגמנית לובשת בגדים של יוניקלו פנאי
דוגמנית לובשת בגדים של יוניקלו (צילום: uniqlo.com)

סיפור טלאים: יוניקלו מציעים שירות תיקונים

יוניקלו השיקו בלונדון שירות תיקונים לבגדי החברה כחלק ממדיניות הקיימות שלה, והופתעו מההיענות הגדולה. "צריך למצוא את המודל העסקי כדי שזה יהפוך למיינסטרים"

יוניקלו מציעים שירות תיקונים באחת מחנויות הדגל של המותג בלונדון, זאת במטרה להפוך את תיקון הבגדים לחלק משמעותי בתוכניות הקיימות של החברה. השירות הושק באפריל ביחד עם פתיחת החנות בריג'נט סטריט, וכעת הורחב. "התקשינו לעמוד בביקוש", אמר אלסנדרו דודץ', סמנכ"ל התפעול של יוניקלו בבריטניה. "הלקוחות ביקשו עוד שירותים, כמו תפירת טלאים ורקמות, אז הרחבנו את הצוות". פעילות התיקונים מתבצעת במרתף החנות, המחירים נעים מ־2 ליש"ט לניקוב חור חדש בחגורה או החלפת כפתור ועד 10 ליש"ט לתיקונים של תפרים פנימיים במכנסיים. בשלב זה התיקונים מיועדים רק לבגדים שנקנו בחנויות יוניקלו, אך בעתיד ייתכן ויקבלו גם פריטים נוספים. בחברה השייכת לקבוצת פאסט ריטיילינג היפנית מתכננים להרחיב את השירות בחלקים נוספים באירופה, וכבר מציעים תיקונים גם בחנויות בברלין ובניו יורק.
אפליקציות למכירת בגדים יד שניה כמו Depop ו־Vinted כבר זוכות לפופולאריות בקרב קהל צעיר, ומותגים כמו אסוס ו־H&M השיקו פלטפורמה למכירה חוזרת של פריטים, אך תיקונים עדיין נותרו נישה מוזנחת ברשתות האופנה. "תיקונים הם בעלי חשיבות עצומה מבחינת של שמירה על אריכות החיים של מוצרים", אמר טים קופר, פרופסור לעיצוב בר קיימא וצריכה באוניברסיטת נוטינגהם טרנט. "אך לאנשים לרוב אין את הכישורים לעשות זאת בעצמם, וזה לא בהכרח משתלם כלכלית לקמעונאים", הוסיף, והתייחס לעלות הנמוכה של ייצור בגדים באסיה לעומת העלויות הגבוהות להעסקת עובדים בבריטניה לתיקונם.
מרילין מרטינז, מעמותת אלן מקארתור, טוענת שתיקונים הפכו לחלק מהשירות בבתי כלבו יוקרתיים כמו סלפרידג'ס והרודס. "הם גילו שזה משפר את רמת הנאמנות של הלקוחות", הסבירה. לפי קופר, האתגר הוא להבין "כיצד למצוא את המודל העסקי הנכון כדי שזה יהפוך לחלק מהמיינסטרים". יוניקלו שיפרו את הכדאיות הכלכלית על ידי הוספת אפשרויות כמו טלאים, רקמה ופרימת תפרים לפריטים חדשים שניזוקו במהלך תהליך הייצור או השינוע. המהלך הזה יוצר בגדים ייחודיים בעלי שווי מכירה גבוה יותר. כך למשל, בשבוע שעבר הוצע למכירה ב־70 ליש"ט סווטשירט פגום שתוקן בעזרת הוספת רקמה של יוניקלו, זאת בעוד מחיר המוצר המקורי עמד על 40 ליש"ט. החברה מציעה גם אפשרויות לעיצוב אישי כמו למשל הוספת טלאים ממותגים או רקמות יפניות מסורתיות לבגדים חדשים ולא פגומים.
הבגדים של יוניקלו מתאפיינים בפונקציונאליות לעומת רשתות אופנה אחרות שמתבססות על טרנדים חולפים, כך שיש להם יותר שימוש לטווח ארוך. דודץ' מודה כי ליוקר המחיה יש תרומה בהתעניינות המוגברת מצד הצרכנים בתיקון בגדים במקום בהחלפתם. המכשול הגדול ביותר כעת הוא לשנות את הרגלי הקניה של צרכני האופנה המהירה שהתרגלו ששבגדים זולים לא שורדים לאורך זמן. "יש חברות שרוצות להיות יותר בנות קיימא ואני מאחל להן כל טוב, אך הן עדיין תקועות במודל עסקי ישן, שעוסק רק בנפח המכירות", אמר קופר.