קשה לקיטלוג: הסרט "איתנו זה נגמר" נושא מסרים חתרניים וגם חינוכיים
קשה לקיטלוג: הסרט "איתנו זה נגמר" נושא מסרים חתרניים וגם חינוכיים
הדרמה הרומנטית "איתנו זה נגמר" הוא סרט נאה, המיועד לדור הטיקטוק. עבור קהל היעד הדידקטיות שלו עשויה להיות חשובה: ללמוד להבין מתי חיזור הופך לשתלטנות, ומתי אהבה הופכת לאלימות
האם העליתם על דעתכם אי פעם, כשראיתם תמונות יחסי ציבור או פפראצי של ריאן ריינולדס ואשתו בלייק לייבלי, שיגיע רגע בתולדות היקום שבו שני האנשים האטרקטיביים, אבל חסרי הייחוד האלה, פתאום יהיו הדמויות הכי משפיעות בעולם הקולנוע? הנה, זה קרה.
רשמו לפניכם את התאריך: זה קרה בשבוע שעבר שבו "דדפול וולברין" — שאותו הגה ויזם והפיק ריינולדס, שגם מככב בו — חצה את קו מיליארד הדולר בהכנסות; וכאשר "איתנו זה נגמר" — שלייבלי, שגם מככבת ושותפה להפקה בו — הפך ללהיט השני הכי מצליח באולמות הקולנוע בעולם. אני מודה, התנשאתי על הסרט עד שהואלתי לצפות בו באולם שהיה מלא כמעט עד אפס מקום, כמעט לחלוטין רק בנות, בעיקר בגיל תיכון וצבא, כאלה שככל הנראה כבר הכירו את לייבלי מ"גוסיפ גירל" (שזוכה לעדנה בנטפליקס) או שקראו את הספר של קולין הובר שעליו מבוסס הסרט, ושהיה להצלחת ענק מתמשכת ברשימת רבי־המכר. וכפי שהספר נהפך לרב־מכר בזכות טיקטוק, כך כנראה גם הסרט — בנות נוער משווקות אותו בינן לבין עצמן, בלי תקשורת ובלי מבקרים.
הסרט עצמו נאה, רומן רומנטי, נטול קיטש ונטול ציניות, שיש בו משהו שמזכיר קולנוע של פעם, שבו אנשים יפים צריכים להתמודד עם מציאות מורכבת ולקבל החלטות קשות.
"איתנו זה נגמר" עושה מהלך תסריטאי מעניין, ואף די מסוכן, בכך שהוא מספר בפירוט ובאריכות את סיפור ההתאהבות בין גבר לאשה: היא מחפשת את האחד, הוא רוצה לפלרטט עם כולן. והסרט מקדיש חלק ניכר מ־130 דקותיו לסיפור החיזור, ההתאהבות והזוגיות של השניים. רק בשלב מאוחר מאוד הוא מכניס פנימה את המשברים. זה מעניין, כי הסרט מצליח לספר את הסיפור מנקודת מבטה של הגיבורה שמתאהבת בגבר הזה: נוירוכירורג חטוב (ג'סטין בלדוני, שהוא גם במאי הסרט) שמציג את עצמו כמי שנראה כמו דמות באופרת סבון, ולכן כשהבעיות מגיעות, הדילמה של הגיבורה הופכת להיות הדילמה של הצופות: האם יש לקשר הזה סיכוי? וזה מהלך מסוכן, כי החצי השני מושך את השטיח מתחת לרומנטיקה של ההתחלה והופך את "איתנו זה נגמר" לסרט שקשה לקטלג אותו.
הוא סרט מאוד רומנטי — בול בזמן לט"ו באב שחל היום — אבל הוא גם ההפך הגמור. הסרט מסונכרן לחלוטין לגיבורה שלו וכמוה יש בו תפיסת עולם שאהבה זה סכנה. שיש משהו שהוא מיסודו אלים ומאיים בזוגיות. זו גיבורה שראתה אלימות אצל הוריה ואצל משפחתו של האהוב הראשון שלה. האהבה, על פי הסרט, היא שדה מוקשים ויש סיכוי סביר לצאת ממנה חבולים. ואז השאלה היא האם עדיפה אהבה מסוכנת, או בדידות בטוחה. מהבחינה הזאת, "איתנו זה נגמר" אולי לא מתוחכם במיוחד, אבל עבור קהל היעד הדידקטיות שלו עשויה להיות חשובה: ללמוד להבין מתי חיזור הופך לשתלטנות, ומתי אהבה הופכת לאלימות.
כנראה שמערכת היחסים המורכבת והטעונה בין שתי הדמויות הראשיות הגיעה גם להפקה. בלדוני, בנוסף להיותו השחקן הראשי ומושלם המראה ולהיותו הבמאי, הוא גם זה שקנה את זכויות העיבוד לספר ויזם את הסרט. אך על פי דיווחים, הוא ולייבלי התנגשו בשלב העריכה, והיא השתלטה על הסרט ודחקה אותו הצידה. והרי, זה בדיוק מה שעושה דמותה בסרט, אז לייבלי, כנראה, יישמה את התסריט שאותו היא ביצעה, ונטלה פיקוד על חייה.