סגור
מתוך הסדרה מפלצות - הסיפור של לייל ואריק מננדז פנאי
מתוך הסדרה מפלצות - הסיפור של לייל ואריק מננדז (צילום: Netflix)

מפלצות או קורבנות? העיקר שיהיו סקסיים

"מפלצות: הסיפור של לייל ואריק מננדז", סדרת הלהיט של נטפליקס על צמד האחים שרצחו את הוריהם המיליונרים בסוף האייטיז, פתחה דיון ציבורי חשוב על התעללות מינית בגברים ועשויה לסדר משפט חוזר לאחים האמיתיים. חבל שהיא נופלת בשטיקים הקבועים של היוצר־הכוכב שלה ריאן מרפי, שחייב שהכל יהיה קליל, סקסי ואסתטי — אפילו הרוצחים ושחזור הרצח המחריד שביצעו

לצופי נטפליקס בישראל נכונה הפתעה קטנה בלבה של הסדרה "מפלצות: הסיפור של לייל ואריק מננדז", שעוסקת בצמד האחים לייל ואריק מננדז שב־1989, כשהיו בני 18 ו־21, רצחו את הוריהם המיליונרים. אריק, שהיה כוכב טניס עולה, שהה לאחר הרצח בישראל לכמה ימים לצורך טורניר. אבל עורך דינו מבהיר לו שעליו "להסתלק מישראל", ולא מאימת האינתיפאדה, אלא כי עדיף לו לחזור ולהסגיר את עצמו, ולא "להיזרק לכלא במזרח התיכון".
פרט לאנקדוטה המפתיעה הזו הכל מאוד אמריקאי בסדרה, שהיתה הנצפית ביותר בנטפליקס בשבועיים הראשונים לעלייתה בכל העולם וצברה עד כה יותר מ־350 מיליון שעות צפייה. אחרי הכל מדובר בעונה השנייה לאנתולוגיית המפלצות של המפיק־הכוכב ריאן מרפי, מי שאוהב לצלול לפרשות הכי מדממות בהיסטוריה האמריקאית ולהפוך אותן למוצר פופי וקאמפי. והיא עוסקת בחייהם של מיליונרים מתעשיית הבידור בבברלי הילס של שנות השמונים והתשעים.
האחים מננדז היו בניו של חוזה מננדז, שבתחילת שנות השמונים כיהן כראש חברת התקליטים RCA, והחתים כוכבי ענק כגון דוראן דוראן ויוריתמיקס. מננדז האב היה התגלמות החלום האמריקאי: מי שהיגר מקובה בגיל 16 לאחר המהפכה בשנות החמישים, נישא למלכת יופי והפך לאיש עסקים מצליח, שגר בשכנות לאלטון ג'ון ומייקל ג’קסון.

1 צפייה בגלריה
מימין לייל מננדז ו אריק מננדז במשפטם ב 1992 פנאי
מימין לייל מננדז ו אריק מננדז במשפטם ב 1992 פנאי
מימין לייל מננדז ואריק מננדז במשפטם ב- 1992
(צילום: VINCE BUCCI / AFP)

בלילה של 20 באוגוסט, 1989 בניו של מננדז רצחו את הוריהם בירי מטווח אפס ברובים, כשאלה צפו בטלוויזיה ואכלו גלידה. הילדים התקשרו למשטרה כדי לדווח על הרצח, שנעשה לטענתם בידי אלמונים, אך מהר מאוד החקירה התמקדה בהם. אחרי משפט אחד שבוטל בשל חוסר יכולת חבר המושבעים להגיע לכדי הכרעה בעניינם התקיים משפט שני, שנמשך שבוע אחד בלבד, ובו נטען כי האחים עשו את המעשה לאחר שנים של התעללות מצד אביהם, שכללה גם התעללות מינית. הטיעון לא שכנע את חבר המושבעים והשופט ובסופו נגזר עליהם מאסר עולם.
הסדרה מגוללת בחירות פואטית את הסיפור של האחים, ומרפי טוען כי "היא הדבר הכי טוב שקרה לאחים מננדז ב־30 השנים האחרונות". אבל האחים חשבו אחרת: ב־19 בספטמבר, ביום עליית הסדרה, אריק כתב באמצעות חשבון האקס של אשתו תמי (השניים הכירו ונישאו כשכבר היה אסיר), כי הוא מאשים את מרפי "בכוונת זדון", על שהוא מצעיד אחורה את היחס להתעללות מינית בגברים, וכי הוא כלל "גילומים מבחילים ושפלים של לייל ושלי". הכוונה שלו כנראה נוגעת לקטעים שבהם יוצרי הסדרה מרמזים לגילוי עריות בין האחים ולשימוש של לייל בקוקאין — דברים שפרסם עיתונאי "ואניטי פייר" דומיניק דאן (שבסדרה מגולם בידי נייתן ליין).
מרפי אמר בתגובה כי הטענות של אריק מננדז "מעניינות משום שאני יודע שהוא לא צפה בסדרה". בהמשך הוא תקף את האחים שטענו כי הסדרה מציגה "שקרים על שקרים" מבלי לומר מהם. כך או אחרת, הסדרה גרמה לעניין מחודש בפרשה שעשוי גם לפתוח מחדש את המשפט בעניינם.

הקהל כבר הכריע

כפי שקורה לא מעט בז'אנר הפופולרי של פשע אמיתי, "מפלצות" גרמה לשינוי בדעת הקהל על הרוצחים, ולקריאה ציבורית לערוך להם משפט חוזר. התביעה בלוס אנג'לס טענה בזמנו כי הרצח נבע מתאוות בצע ורצון לרשת את הון העתק של ההורים, ונשענה על כך שהאחים תכננו את הרצח בפרטי פרטים. אבל הסדרה נותנת משקל רב יותר לסיפור של האחים כקורבנות של אב אלים, ומדגישה כי אחד הדברים שפעל לרעתם במשפט היה התפיסה המיושנת שלפיה גברים אינם יכולים להיות קורבנות תקיפה מינית.
מאז שהסדרה עלתה, ההאשטג "שחררו את האחים מננדז" צבר פופולריות ברשתות החברתיות, וכוכבת־העל קים קרדשיאן אפילו ביקרה אותם בכלא, ודיווחה כי "הסיפור הזה מורכב יותר מכפי שהוא נראה". לדבריה, "ביליתי עם לייל ואריק, הם לא מפלצות. הם גברים אדיבים, אינטליגנטים וישרים. בכלא לשניהם רישום משמעתי למופת, הם למדו לכמה תארים באוניברסיטה ועבדו כמטפלים של אסירים בהוספיס". עוד ציינה כי 24 מבני משפחתם, כולל אחיהם של הוריהם, פרסמו הצהרות שתומכות באחים וביקשו ממערכת המשפט לשחררם. לייל מננדז הודה לה ולדור הצעיר שבטיקטוק על התמיכה בהם.
לפני כשבועיים החליט התובע המחוזי של לוס אנג'לס שבקרוב ייערך דיון בעניינם של האחים, בעיקר לאור עדות חדשה ומפתיעה שצצה לאחרונה: רוי רוסלו, חבר בלהקת הנערים הלטינית מנודו, שהיתה סנסציה בשנות השמונים, האשים את חוזה מננדז בכך שסימם ואנס אותו כשהיה בן 14. במסיבת עיתונאים הודיע התובע כי בינתיים הם רק בודקים את הראיה החדשה. "אבל", הוסיף, "אני חושב שחשוב שנכיר בכך שגברים, כמו נשים, יכולים להיות קורבנות של תקיפה מינית".
אם יוחלט לפתוח את המקרה של האחים למשפט חוזר (במיוחד שהמשפט השני נחשב למזורז ולוקה מבחינה משפטית בחסר), בסוף נובמבר, יכולים השניים, בני 53 ו־56 היום, להשתחרר מהכלא ולצאת לחופשי וכך גם להגדיר מחדש את מורשתם בתודעה הציבורית.

"שטות בטעם רע"

לא רק האחים מננדז שונאים את "מפלצות". הקהל אומנם הצביע בשלטים, אבל מבקרי הטלוויזיה העניקו לה את הציון הממוצע 47, לפי אתר שקלול הביקורות מטאקריטיק. העיתון הבריטי "הטלגרף" סיכם אותה בתור "שטות מאורגנת היטב בטעם הכי רע שאפשר להעלות על הדעת".
ואכן "מפלצות" סובלת מהמניירות הקבועות של מרפי, שנוטה להוסיף נופך של סקס אפיל מיותר ודוחה לסדרות הפשע האמיתי שלו — בין שהסיפור של משפחת מננדז הוא התעללות של אב בילדיו ובין שרצח מחושב של ילדים פסיכוטיים, אין סיבה להפוך את האחים לסמלי מין עם תקריבים ארוטיים על גופיהם המפוסלים או להתענג על הירי הממושך והמדמם של ההורים, הכל על רקע בתים יפים ועושר ניכר. כשמוסיפים לזה את כישורי המשחק הדלים שמפגינים שחקניה הראשיים קופר קוך (בתפקיד אריק) וניקולס אלכסנדר שאבז (לייל) — "מפלצות" מותירה בעיקר טעם מר בפה.