סגור
יצירה של האמן רועי רוזן פנאי
יצירה של האמן רועי רוזן (צילום: גוני ריסקין)

תעשה לי קעקוע של ניצחון מוחלט

בשתי תערוכות נוקבות ופרובוקטיביות מתייחס האמן הבכיר רועי רוזן למלחמה בעזה ולמלחמתו בסרטן. כדרכו הוא מערב הומור שחור, דמויות מומצאות ואת עולם אגדות הילדים

המלחמה שמתחוללת בארץ והמלחמה הפנימית במחלת הסרטן בגופו של האמן רועי רוזן הפכו לשתי התערוכות החדשות שלו, שמוצגות יחדיו בגלריה של המדרשה בת"א (רח׳ הירקון 19, אוצר: גלעד מלצר). "קעקועי מלחמת עזה" ו"לוסי חולה" — שתיים שהן שלם הגדול מסכום חלקיו, שכן הן מעיזות לגעת באומץ רב — בוודאי לנוכח הצנזורה העצמית שהטילו על עצמם שלא מדעת אמנים ישראלים רבים — ישר בעצבים החשופים והכואבים ביותר כעת. כדרכו של רוזן, את המציאות החיצונית והפנימית הוא מעבד גם דרך הומור שחור שחודר, למרבה האימה, אפילו לעולמם של ילדים.
זו לא הפעם הראשונה שרוזן (61), פרופסור לאמנות ומבכירי האמנים הישראלים, מטפל באופן פרובוקטיבי ומטריד בסוגיות ישראליות טראומטיות: צלבי קרס, הפרשות גופניות, איברי מין ודמויות ילדים מעונות כבר הופיעו בשפה איורית ועליזה כמעט מראשית יצירתו. כך ב־1997 הציג במוזיאון ישראל את התערוכה "חיה ומות כאווה בראון", שטלטלה את הציבור בארץ, כיוון שלקחה את הצופים למסע וירטואלי בגופה של אווה בראון, המאהבת של אדולף היטלר. בהמשך דרכו התמחה רוזן בפשיטה ולבישה של זהויות, והציג באמצעות בני דמותו המומצאים כמו האמנית הבלגית־היהודייה הסוריאליסטית ז׳וסטין פראנק, ואפילו באמצעות בנו הקטן הִלל. לאחרונה נרכש מכלול הציורים המקוריים לספר האמן שלו ״הסוחר העיוור״ (1991) על ידי מרכז פומפידו לאמנות מודרנית בפריז, שם גם הציג רוזן ב־2018 תערוכת יחיד — מעמד שמעט מאוד אמנים בישראל זכו לו.
1 צפייה בגלריה
יצירה של האמן רועי רוזן פנאי
יצירה של האמן רועי רוזן פנאי
הקעקועים והתכריכים מתוך התערוכה של רועי רוזן. דימויי אלימות על הגוף
(צילום: גוני ריסקין)
הסרטן שהתגלתה באופן כמעט אקראי בגופו לפני חמש שנים, הוביל את רוזן לתערוכה ולספר הנוכחיים ״לוסי חולה״, השונה באינטימיות ובחושפניות הכנה שלה מתערוכותיו הקודמות. כמו במחלקת ילדים בבתי חולים, הוא פורס דפי צביעה שהורים וילדים מוזמנים למלא בעפרונות צבעוניים. ברישומים מופיעים בהם דימויים של תאים סרטניים, ילדי רפאים ודמותו של לוסי, כלומר האמן עצמו, השוכב במיטה. את אלו גם הגדיל רוזן על קירות הגלריה לציור ענק צבעוני אך מטריד בגודל 15 מטר, בעיצוב האמנית בוגרת המדרשה אוריין יעקובי, ובעזרת סטודנטים ובוגרים נוספים.
ב"קעקועי מלחמת עזה" שבקומת הכניסה, רוזן מגיב לראשונה בזמן אמת לטראומה החיצונית הלאומית של המלחמה, שהושוותה פעמים רבות למלחמה פנימית המאכלת מבפנים את הסולידריות הישראלית, כמו המחלה. בסדרה המצחיקה־עצובה הזו יצר רוזן 18 איורי קעקועים גרפיים לכל חלקי הגוף, ובהם הפצצות מעלות עשן, גפיים כרותות וגופה עטופה תכריכים, שמופיעים בהם מטבעות לשון אקטואליים כמו ״בין הים לירדן״, ״שדה תימן״, וכמובן ״ניצחון מוחלט״. אלו מוטמעים בגופם של דוגמניות ודוגמנים. העיסוק באופן שבו נצרבים דימויים פוליטיים של אלימות בגוף האנושי מתחבר גם לטיפולי הסרטן שעובר רוזן.
שתי התערוכות חותמות את פעילותה של גלריית המדרשה לאמנות בית ברל במלון רויאל ביץ׳ ברחוב הירקון 19 בתל אביב, ולפי שעה לא ידוע אם המוסד הוותיק לאמנות ולהוראת אמנות יפתח גלריה חדשה במקומה בעתיד. מהמדרשה נמסר שבמקומה יהיו שיתופי פעולה עם מוסדות אמנות, ובהמשך מתוכנן למצוא חלל אחר בעיר.