"אף מותג לא יסתכן בנטישת הכסף הקטארי": הקרב על התודעה מגיע לעולם האופנה
"אף מותג לא יסתכן בנטישת הכסף הקטארי": הקרב על התודעה מגיע לעולם האופנה
הסרת העיצובים של המעצבת דורית בר־אור מאתרי מכירות מובילים בעולם היא עוד ביטוי לקרב שמנהלים משפיענים תומכי פלסטין ברשתות החברתיות
שלשום התפרסם כי עיצוביה של דורית בר־אור הישראלית הוסרו מאתרי קניות בולטים בעולם, בהם נט־אה־פורטה, מודה אופרדני ומיי תרזה, אחרי ששיתפה בחשבון המותג סרטון שהביע תמיכה בישראל וקראה לשחרר את פלסטין מחמאס. החרם הזה על בר־אור מלמד כיצד משפיע הקרב התודעתי נגד ישראל על עולם האופנה, וחושף לא מעט צדדים מכוערים של האופן שבו מתנהלת התעשייה הזאת מאז 7 באוקטובר.
קדמה לכך קריאתה של משפיענית הרשת והמעצבת נאג'יבה חייאט, בעלת המותג ליודמילה, ל־42.5 אלף עוקביה להחרים את בר־אור, ולדרוש מאתרי האופנה הגדולים להסיר את הפריטים של "המעצבת הגזענית", כהגדרתה. בבלוג האופנה הקטארי "קטארי לייפסטייל" (344 אלף עוקבים באינסטגרם) כינו את בר־אור טרוריסטית. הצביעות זועקת כאשר אתרי יוקרה כמו נט־א־פורטה, המצהירים כי מטרתם היא יצירת קהילה עולמית מגוונת, וכי הם "חוגגים כוח נשי מכל רחבי העולם", משתפים פעולה עם הקריאות האלו. בר־אור עצמה סירבה להגיב.
למעצבים ישראלים לא היה מעולם קל בשוק האופנה הבינלאומי, ובימים אלה אף יותר. נילי לוטן, המעצבת הישראלית אמריקאית המצליחה ביותר כיום, ובעלת 6 חנויות, 3 מהן בניו יורק, היא דוגמה למעצבת שהצליחה לפרוץ את תקרת הזכוכית הזאת. מאז תחילת המלחמה לוטן לא מהססת לנקוט עמדה ־ בחשבון האינסטגרם שלה היא מביעה תמיכה בישראל, העלתה סרטוני עידוד עם בעלה הזמר דיוויד ברוזה, ואף גייסה כספים למען מפוני כפר עזה. רבות מהתגובות שקיבלה עוינות, וקוראות לה לנצל את קולה למען פלסטין.
גם ניר טל, המנכ"ל והבעלים של המותג משכית, מודה שהם מקבלים תגובות נאצה באינסטגרם ובאתר המותג, אבל "מצד שני אנחנו מקבלים הרבה יותר תגובות תומכות ואוהבות מכל הלקוחת בעולם, ורואים התגייסות של רבים דווקא לרכוש מוצרים ישראליים ולתמוך. בשבוע הבא, למשל, מתוכננת נסיעה לארה"ב לחמישה אירועי מכירה שאירגנו עבורנו מתוך צורך להמשיך ולתמוך בכלכלה המקומית".
לא מעט התבטאויות קיצוניות נשמעו בשבועות האחרונים בעולם האופנה, ובצדן גם כאלו שניסו לשמור על איזון כלשהו בין הצדדים. למשל, פוסט שהעלתה סמירה נזאר, העורכת הראשית המשפיעה של מגזין "הארפרס באזאר". נזאר מתחה ביקורת בחשבון האינסטגרם שלה (168 אלף עוקבים) על כך שישראל מונעת מתושבי עזה גישה למים וחשמל. "זה הדבר הכי לא הומני שראיתי בחיי", כתבה בלי התייחסות לאירועי 7 באוקטובר. הפוסט הצית אינספור תגובות, לרבות מכתב שהוציאה הנהלת הוצאת הרסט שהמגזין שייך לה, שהבהיר כי אין לה שום קשר לדעותיה השנויות במחלוקת של העורכת, וכי היא מתחייבת להעביר סיוע של 300 אלף דולר לארגוני צדקה באזור כולו. נזאר, בת לאב לבנוני ואמא מטרינידד, פרסמה כעבור כמה ימים התנצלות על דבריה "הפוגעניים וחסרי הרגישות".
"המתקפה שעברה דודו בר־אור מהקהל הפרו־פלסטיני, והאיומים על מותגי האופנה שהמוסלמים יפסיקו לקנות מהם, מחזקים את הטענה הברורה מאליה שהרוח נושבת לכיוון הכסף", אומרת היסטוריונית האופנה וחוקרת התרבות ליאת לוי עזרן, "אף מותג לא יסתכן בנטישת הכסף הקטארי את החנויות שלו".
לוי עזרן מנהלת בשבועות האחרונים בחשבון האינסטגרם שלה מלחמת חורמה נגד משפיענים ואנשי אופנה שמביעים את דעתם על המלחמה בעזה בלא כל התייחסות לטבח של מחבלי החמאס ב־7 באוקטובר. "הם יושבים בבתיהם המעוצבים באירופה מבלי להבין דבר וחצי דבר על הסכסוך הישראלי־פלסטיני", היא אומרת ומביאה כדוגמה את מרגריטה מיסוני מקאפאני, היורשת של מותג האופנה מיסוני שהעלתה פוסט התומך בפלסטינים ל־213 אלף עוקביה, או המוזיקאי פדז פראני, בעלה של המשפיענית קיארה פראני, שהעלה ל־14.8 מיליון עוקביו פוסט פרו־פלסטיני מבלי להזכיר את הטבח בישראל. "קיארה היא האשה הכי חזקה באיטליה, בעלת מותג אופנה הנושא את שמה, מי שמניפה לא אחת את דגל הפמיניזם והעצמת נשים, והיא שותקת", אומרת לוי עזרן.
גם מעצב שמלות הכלה מרדכי אברהם נלחם ברשתות יום יום. עד כדי כך, שכל יום הוא מקבל הודעה מאינסטגרם שאין לו אופציה להגיב יותר. "נכנסתי לפוסט של דודו, כשהיא העלתה אותו, ורבתי עם פרו־פלסטינים שהגיבו. על כל דגל פלסטין שהתרומם בתגובה, עלה דגל ישראל. הרבה פעמים כשעולה פוסט מזעזע על ישראל, אני מתייג את בלה וג'יג'י חדיד".
האחיות חדיד, מהתומכות הקולניות ביותר במאבק הפלסטיני, ובעלות עשרות מיליוני עוקבים כל אחת, פרסמו פוסטים המתייחסים לסבל של שני הצדדים. אביהן של הדוגמניות, מוחמד חדיד ממוצא פלסטיני, פרסם השבוע פוסט המשווה בין הזוועות שעשו הנאצים ביהודים להתנהגותם של היהודים לפלסטינים.