סגור

סמל הסקס החדש של הוליווד: ג'ונתן ביילי מערער כל מוסכמה מגדרית

ג'ונתן ביילי, האיש ששובר כל שיאי צפייה ב"ברידג'רטון", עושה במחזה “Cock" (כן, זה מה שאתם חושבים שזה) את מה שהוא יודע לעשות כל כך יפה במציאות: לערער מוסכמות, לנצוץ כמו יהלום ולשבור את לב הצופות והצופים כאחד. לכן כשהאולם בלונדון מכיל רק 444 מקומות, כרטיס יכול להגיע גם למחיר של 500 ליש"ט

תיאטרון אמבסדורס בלונדון הוא אחד הקטנים בווסט אנד, 444 מקומות ישיבה בלבד; לשם השוואה, הצגה שמועלית באולם בן פחות מ־500 מקומות בניו יורק אינה זכאית למועמדות לפרס הטוני, ומקוטלגת אוטומטית כהפקת אוף־ברודוויי (ורק הפקות און־ברודוויי מוזמנות להשתתף בתחרות).
ביום חמישי שעבר היה נדמה שלא פחות מאותם 444 צופים מתגודדים מחוץ לכניסת האמנים בתיאטרון ומחכים כאיש אחד לאיש אחד, איש השעה: ג'ונתן ביילי. כולם רצו להצטלם עם כוכב ההצגה "Cock" (שאחד מפירושיה הבולטים הוא, כן, זין) ולהמשיך לנשום את האוויר שהוא נושם, אחרי שעשו זאת במשך 105 דקות בתוך התיאטרון.

2 צפייה בגלריה
השחקנים ג'ונתן ביילי ו סימון אשלי בסדרה ברידג'רטון פנאי
השחקנים ג'ונתן ביילי ו סימון אשלי בסדרה ברידג'רטון פנאי
ג'ונתן ביילי וסימון אשלי ב"ברידג'רטון". אמר שהעובדה ששחקן גיי מככב לצד בחורה שחורה "מעידה על הדרך הארוכה שעשינו כחברה"
(צילום: NETFLIX)

שלושת השחקנים האחרים בהצגה המצוינת יצאו בצניעות וזכו לתשואות (ששוער כניסת האמנים בתיאטרון הסמוך, שם עולה המחזה של אגתה כריסטי "מלכודת העכברים" זו השנה ה־70 ברציפות, ניסה להחריש בטענה שהן מפריעות למהלך ההצגה שלו), אבל האיש שלכבודו התכנסנו מיאן להבליח. שעה שלמה עמדנו על הרגליים, מעריצים אופטימיים וסלחניים שכמונו, אבל ביילי לא הופיע. הרגשנו נבגדים, נטושים ומעט מרומים? לא נכחיש. התנהגות אופיינית של כוכב־על? אולי. ובכל זאת, ג'ונתן יקר, אל תשכח שיחסי כוכב־קהל בנויים על תן וקח. אם תמשיך ככה, אולי לא יאריכו ימיך בצמרת. רק אומרים.
ייתכן שהחוצפה של הכוכב (הגדרה של אחרים בתור, לא שלי) רק מתעצמת לנוכח שערוריית מחירי הכרטיסים להצגה, שעשתה כותרות וחוללה מהומות. המפיקים (ובהם במאית ההצגה, מריאן אליוט) החליטו ללכת על "תמחור דינמי", לפי רמת הביקוש לכרטיסים, שהרקיעה שחקים. כך, כרטיסים מובחרים הוצעו במחירים של 400 ו־500 ליש"ט, שלונדון אינה מכירה (כרטיסי פרימיום ל"המילטון", למשל, נמכרים ב־200 ליש"ט). המחאה (שנעזרה בין היתר בשם ההצגה, כדי לומר שהמפיקים זורקים זין על הקהל) הועילה חלקית, והמחירים ירדו (לקראת נעילת ההצגה ב־4 ביוני) ל־175 ו־150 ליש"ט (אני השגתי כרטיס לא רע ב־80 ליש"ט), אבל ממילא כמעט שלא נותרו כרטיסים, וההפקה הוגדרה כסולד אאוט הרבה לפני שעלתה. בכל יום אמורה להתקיים בתיאטרון הגרלה של כרטיסים בודדים במחיר 20 ליש"ט בלבד.

מגדיר מחדש את דמותו של סמל המין

לקוראים שאינם יודעים מיהו ג'ונתן ביילי יפה התואר ומה הביג דיל, נספר שהשחקן בן ה־34 כיכב בשתי העונות של "ברידג'רטון" בנטפליקס, הסבונייה ההיסטורית ומרסקת שיאי הצפייה מבית היוצר של שונדה ריימס, וצפוי לככב גם בעונה השלישית. בעבר שיחק בסדרות מוערכות כמו "ברודצ'רץ'", שם היה העיתונאי החוקר אוליבר סטיבנס וזכה, בין היתר, לשכב (במסגרת התפקיד) עם פיבי וולר־ברידג', שלקחה אותו אחר כך לתפקיד בולט ומרגש בסדרה שלה, "Crashing".
בתיאטרון הוא גנב את ההצגה ממאט סמית ("הכתר" ו"דוקטור הו") בגרסת המיוזיקל החתרנית של "אמריקן פסיכו" (שם התגלה כרקדן מחונן), וגרף את פרס לורנס אוליביה, המקביל האנגלי של הטוני, על הופעתו כחתן (גיי) בהתקף חרדה במחזמר "קומפני", במהדורה המעודכנת מגדרית בבימויה של מריאן אליוט, במאית "Cock", ושבו הוכיח את עצמו כזמר וירטואוזי, כולל סולו שדורש יכולות נשימה של אתלט.
אבל בשורה התחתונה, "ברידג'רטון" היא שהטיסה אותו לפסגת השחקנים המדוברים והנחשקים בתבל. המגזין "טיים" טען לא מזמן שביילי מגדיר מחדש את דמותו של סמל המין ושובר הלבבות ההוליוודי. ביילי עצמו, שהוא גיי מוצהר, אמר בראיון למגזין שהעובדה ששחקן גיי ושתי שחקניות כהות עור שמופיעים יחד בפוסטר של סדרה בלי שהאדמה תרעד, ובלי להבריח את הצופים — ההיפך הגמור, למעשה — מעידה על הדרך הארוכה שעשינו כחברה נאורה ו"מכילה".

2 צפייה בגלריה
משמאל השחקנים ג’ונתן ביילי עם ג'ואל הארפר־ג'קסון מתוך ההצגה Cock פנאי
משמאל השחקנים ג’ונתן ביילי עם ג'ואל הארפר־ג'קסון מתוך ההצגה Cock פנאי
ג’ונתן ביילי (משמאל) עם ג'ואל הארפר־ג'קסון ב"Cock". רוב הממתינים לביילי מחוץ לאולם היו ממתינות, כלומר נשים שמסתחררות בלי בושה מעצם נוכחותו המסוקסת
(צילום: Brinkhoff Moegenburg)

עם או בלי קשר, יש לציין שרוב הממתינים לביילי המייבש מחוץ לכניסת האמנים היו ממתינות, כלומר נשים שמסתחררות בלי בושה מעצם נוכחותו המסוקסת. הוכחה מצערת לכך שעדיין יש לנו דרך לעשות כחברה נאורה ומכילה קיבלנו כאשר הנהלת הרכבת התחתית דרשה להוציא את המילה "Cock" מהפוסטרים של ההצגה שהופיעו בתחנות הרכבת, כך שציבור הנוסעים היה יכול להגיע למסקנה שביילי מככב בהצגה ללא שם. אם שאלתם את עצמכם מי ב־2022 שם זין על כותרת כמו "זין", הרי לכם תשובה אחת לפחות.
המחזה של מייק ברטלט, מהמצליחים בדור החדש של מחזאי בריטניה, שהוא גם תסריטאי של סדרות כמו "דוקטור פוסטר", עלה לראשונה ב־2009, בכיכובם של בן וויישאו ואנדרו סקוט (הכומר הבלתי נשכח ב"פליבג" של וולר־ברידג'). הדמות הראשית בו, והיחידה שיש לה שם (ג'ון), היא זו שמגלם ביילי: גיי בזוגיות יציבה לכאורה, שמתאהב לפתע פתאום באישה. האישה, בן זוגו וגם אביו של בן זוגו, כולם דורשים ממנו לבחור צד ולהחליט סופית מי ומה הוא: גיי, סטרייט, ביסקסואל או מה שלא יהיה, רק שיגדיר רשמית ויתחייב על כך. המחזה הזה כמעט ניבא למעשה את עליית פוליטיקת הזהויות המינית והמגדרית לראש סדר היום החברתי. המחזה הנועז והחריף עלה בעבר בישראל, בהפקה של תיאטרון תהל שבמרכז הגאה בתל אביב (מחזות נוספים של ברטלט, כמו "מלחמת שוורים" ו"לאב לאב לאב", זכו גם הם להפקות מקצועיות בישראל, בתרגומו של הח"מ).
ביילי מגיש הופעה לא פחות ממדהימה: פיזית מאוד, מיוסרת ומרובדת, וחרף הצטיינותם של שאר השחקנים שלצדו, הקהל פשוט מאיים לחנוק אותו מאהבה. כל שורת מחץ שלו, ויש לו לא מעט כאלה, מתקבלת כמו בדיחה במופע סטנד־אפ של רובין וויליאמס, אבל הוא מצליח גם למעוך את הלב בלבטיו ובמשבר הקיומי שהוא עובר.
כעת מדובר על אפשרות של העברת ההפקה לניו יורק, או הפיכתה לסרט. מבחינת ג'ונתן ביילי, בכל מקרה, השמים הם רק קו הזינוק. בהנחה שיפסיק להבריז למעריציו צמאי הסלפי, או שהם ימשיכו לסלוח לו.

אם אתם כבר בלונדון, עוד הצגות מומלצות

• "ביבר הזכוכית" – כוכבת לא פחות גדולה מג'ונתן ביילי, איימי אדמס, שהייתה מועמדת לאוסקר שש פעמים, תבצע החל מתחילת השבוע הזה את הופעת הבכורה שלה בלונדון בתפקיד אמנדה ווינגפילד, אם המשפחה ב"ביבר הזכוכית" של טנסי וויליאמס, שאותו מגלמות בדרך כלל שחקניות מבוגרות בהרבה מאדמס. עד 27 באוגוסט (שבוע בדיוק אחרי יום הולדתה ה-48).
• "ה-47" - מחזה נוסף של מייק ברטלט הפורה, והפעם על מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2024, כשהמתמודדים הם: קמלה האריס ו...דונלד טראמפ. המחזה כתוב בחרוזים. עד 28 במאי.
• "THE HOUSE OF IFE" – מחזה פרינג' מרתק בהפקה משובחת, על קורותיה של משפחה ממוצא אתיופי בלונדון, בעקבות מות הבן הבכור ממנת יתר. עד 11 ביוני.
• "בחזרה לעתיד – המחזמר" – פוטנציאל לא מבוטל לבילוי משפחתי. כרטיסים מוצעים למכירה כרגע עד 30 באוקטובר.