סגור
פנאי ג’ון ליתגו בחזרה ל ענק הצגה
ג’ון ליתגו בחזרה ל”ענק”. “דאל מלא סתירות. מקסים וכריזמטי, אבל גם נוראי ודוחה" (צילום: Manuel Harlan)

צ'רלי בממלכת הרשע: מחזה חדש מתעמת עם האנטישמיות של רואלד דאל

המחזה הכי מדובר בלונדון כרגע הוא "ענק", שעוסק בסופר הבריטי הנודע. למשמע חלק מהאמירות שלו הקהל זע בחוסר נוחות, וגם הכוכב ג'ון ליתגו שמגלם אותו מודה שעבורו זה אתגר

האירוע התיאטרוני המדובר ביותר בלונדון בימים אלה הוא "ענק" (Giant). אף שהוא רק בשלב הצגות ההרצה — כל הכרטיסים אזלו לפני חודשים, כשהוכרז על ההצגה ב"רויאל קורט" בכיכובו של השחקן ההוליוודי המוערך ג'ון ליתגו ובבימויו של ניקולס הייטנר, זוכה שלושה פרסי טוני.
זה מחזה הביכורים של מארק רוזנבלט, אבל ייתכן שמקור המשיכה המרכזי הוא האיש שבמרכזו: הסופר רואלד דאל, שדורות שלמים של ילדים גדלו על ספריו ("צ'ארלי בממלכת השוקולד", "ג'יימס והאפרסק הענק", "מטילדה" ועוד). הפרסומים המוקדמים בדבר ההצגה לא ניסו להתעלם מהפיל הענקי שבחדר: האנטישמיות המוצהרת של דאל, שהכתימה את שמו בחייו וממשיכה להכתים את מורשתו גם אחרי מותו ב־1990, בגיל 74.
רוזנבלט הוא יהודי שביקש לחקור את הקשר המטריד שבין שנאת יהודים לשנאת ישראל; וגם סר הייטנר — שקיבל תואר אבירות מהסוג שדאל חמד אבל נשלל ממנו בגלל עמדותיו — הוא יהודי, שהמחזה שהזניק את הקריירה שלו בסוף שנות ה־80 היה "גטו" של יהושע סובול, אבל מאז לא התעסק בחומרים שנוגעים למוצאו.
גם לפחות לשני שחקנים בקאסט יש קשר מעניין ליהדות או לישראל: רייצ'ל סטרלינג, שמגלמת את פליסיטי קרוסלנד — שאיתה ניהל דאל רומן ארוך בעודו נשוי לפטרישה ניל, אם חמשת ילדיו, ולבסוף נישא לה — היא בתה של השחקנית דיאנה ריג, שבעלה הראשון היה הצייר הישראלי מנחם גפן, שלחם בפלמ"ח ולמד בבצלאל.
הקשר הישראלי הנוסף הוא של אליוט לוי, זוכה פרס האוליביה שמשחק את הסוכן היהודי של דאל, טום משלר, וזה סבוך ונפיץ עוד יותר. הוא נשוי לאמה לואץ', בתו של הבמאי קן לואץ' שקרא להטיל חרם תרבותי על ישראל ושהודח ממפלגת הלייבור בעקבות ניקוי האורוות שנעשה בה, כדי לטהר אותה מגורמים המזוהים עם אנטישמיות (ובראשם מנהיג המפלגה לשעבר, ג'רמי קורבין). לוי, שעונד בפומבי את סיכת החטופים הצהובה, אמר על לואץ' בריאיון ל"טיימס" בדצמבר 2023 ש"קן הוא איש של אהבה. הוא סבא נפלא לשלושה ילדים יהודים. אבל הוא תומך במה שאני תופס כפשעי שנאה נגד יהודים ונגד ישראל. אם אתה לא רוצה שאנשים יקראו לך אנטישמי, אולי תפסיק להגיד דברים אנטישמיים? אולי פשוט תסתום?".
הצגת ההרצה הראשונה של "ענק", שבה נכחתי, עברה ללא הפרעות, להוציא כמה תזוזות של אי־נוחות מנומסת בקהל. ג'ון ליתגו סיפר בריאיון ל"גרדיאן" שהוא חרד לקראת המפגש עם הצופים, כי המחזה יבחן את רגישותם ו”יתעמת איתם בדרכים שהם לא מצפים להן”, והוא בטוח שהסקנדלים לא יאחרו לבוא.
המחזה מתרחש באחר צהריים אחד ב־1983, לפני פרסום הספר "המכשפות" של דאל, ושבע שנים לפני מותו. משלר (שדאל מכנה בבוז "יהודי החצר") ואשת השיווק היהודייה בהוצאה האמריקאית של דאל (דמות פיקטיבית) מנסים לשכנע את דאל לנסח התנצלות בעקבות מאמר שפרסם בכתב עת ספרותי בבעלות מו"ל פלסטיני, שבו תקף את ישראל על פלישתה ללבנון, כינה את היהודים "קורבנות שהפכו לרוצחים ברבריים" וקבע כי אין לישראל זכות קיום. ההדהודים האקטואליים מצמררים. לדברי ליתגו, הוא חשב "שאחרי 7 באוקטובר לא נוכל להעלות את המחזה, כי הכל טעון ובוער מדי, אבל מתברר שזה רק העמיק את הסיפור ונתן לו קונטקסט יותר ברור".
במחזה משלר, שסופג את העלבונות של דאל כי לא פשוט לוותר על תרנגולת שמטילה ביצי זהב — דאל מכר יותר מ־300 מיליון עותקים מספריו — ואשת השיווק חוששים שהאמירות הקשות של דאל יפגעו במכירות, ואפילו יגרמו לחלק מהקוראים לראות בכת של המכשפות המתוארת בספר, שהופכות ילדים לעכברים ומדפיסות כסף, אלגוריה מזוויעה של דאל לעם היהודי כולו.
רוזנבלט סיפר ל"טיימס" כי כוונתו לא היתה לבטל את דאל או להציג אותו כנבל. "אני לא סולח לו על דברים שאמר על יהודים, אבל לא אפסיק להקריא את סיפוריו לילדים שלי, שמאוהבים בהם. היה לי חשוב להציג אותו כדמות מורכבת, שיש בה רוך לצד אכזריות, ואת האנטי־ישראליות שמשתמשת בשפה אנטישמית כתופעה מורכבת". ליתגו אמר שהתפקיד היה בשבילו "כמו בשר אדום לנמר". "דאל דומה לדמות נוספת ששיחקתי, ווינסטון צ'רצ'יל ב'הכתר'. הוא איש מלא סתירות. מקסים וכריזמטי, אבל גם נוראי ודוחה, וזה תמיד אתגר לשחקן אופי". משפחתו של דאל פרסמה התנצלות רשמית על אמירותיו ב־2020, באיחור של ארבעה עשורים. לא חייבים להיות ציניקנים כדי לשער שההתנצלות נבעה מחשש לאבד חוזים שמוערכים במאות מיליוני דולרים עם הוליווד בכלל ונטפליקס בפרט, לרכישת זכויות ההסרטה של ספריו.
משפטי הסיום של המחזה קשים במיוחד. דאל אומר בריאיון טלפוני לעיתונאי (יהודי): "להיטלר היו סיבות להשמיד 6 מיליון יהודים. יש משהו באופי היהודי שמעורר איבה". האורות כבים. מחיאות כפיים.