סגור
beverly hills cop axel f השוטר מבוורלי הילס: אקסל פולי סרט בנטפליקס
אדי מרפי ב"השוטר מבברלי הילס 4: אקסל פולי". מעדיף להגדיר את עצמו היום כ”אמן רגיש” ולא כקומיקאי (נטפליקס)

אדי מרפי לא עוזב את בברלי הילס

מרפי שהיה בתחילת הקריירה שלו סטנדאפיסט נועז ומבריק עם מעמד של רוקסטאר הוא היום כוכב מתבודד המסתגר בטירת ענק. גם הקאמבק הנוכחי שלו בנטפליקס עם "השוטר מבברלי הילס 4" הוא בעיקר מיחזור של ריגושים ונוסטלגיה

אדי מרפי, בן ה־63, לא מצליח לארגן לעצמו קאמבק. ואולי הוא בכלל לא רוצה קאמבק? כבר כמה שנים שמדי פעם, למטרות פרנסה, מרפי מסכים להקים לתחייה את אחד ממותגיו הישנים. לפני שלוש שנים הוא השתתף ב"מגלה את אמריקה 2" עבור אמזון פריים וידיאו, והשבוע יצא "השוטר מבברלי הילס 4" בנטפליקס. האטרקציה הגדולה בבכורה הזאת היא העובדה שגם שלושת הסרטים הקודמים בסדרה זמינים שם כעת. צפו בהם.
הרשימה הזאת מיועדת לקוראים בני 50 פלוס, אלה שיודעים כמה גדול היה אדי מרפי בשנות השמונים, אלה שזוכרים איזו הברקה מקסימה היה "השוטר מבברלי הילס" הראשון, שחוגג בימים אלה יום הולדת 40. אבל הקוראים הצעירים מכירים אותו לכל היותר בתור ההוא שדיבב את החמור בסרטי "שרק", או את הדרקון מ"מולאן". אבל בשנות השמונים מרפי לא רק היה ענק, הוא גם היה קורע מצחוק.
"אני באמת מעדיף לא לעשות כלום", אמר מרפי. בראיונות הוא נראה כמעט מבוהל מהעולם, ההפך הגמור מהקומיקאי האמיץ שעמד על הבמה כולו בוער באש
בפרק שבו אירח אותו ג'רי סיינפלד בסדרה "קומיקאים במכוניות יוצאים לקפה" השניים חשפו את האנקדוטה המופלאה שהם שניהם התחילו את קריירת הסטנד־אפ שלהם באותו יום במועדון המיתולוגי Catch A Rising Star באפר איסט־סייד בניו יורק. סיינפלד היה בן 22 מלונג איילנד, מרפי היה בן 15 מברוקלין, וסיינפלד הבין מיד שמרפי הולך להיות כוכב ענק.
וזה אכן קרה מהר מאוד. בעוד לסיינפלד ייקחו עוד 14 שנים להזניק את הסדרה על שמו, מרפי הפך לשם מוכר כמעט בן לילה: ב־1980 מרפי הצטרף ל"סאטרדיי נייט לייב" ועזר לשקם את התוכנית ששקעה אחרי עזיבת הצוות המקורי. ובמקביל, הוא הפך לסטנדאפיסט עם מעמד של כוכב רוק. ריצ'רד פריור וסטיב מרטין כבר מילאו אולמות ענק בסוף שנות השבעים, אבל מרפי (שהושפע מאוד מפריור וניסה להיות בוטה כמוהו, אבל עם קצב אש מסחרר) עקף אותם והביא קהל בסדרי גודל היסטוריים לתקופה ההיא.
בגיל 20 מרפי הפך לכוכב קולנוע, ובמידה רבה יצר ז'אנר קולנועי שהוא הפך מזוהה איתו: קומדיית האקשן. תחילה עם "48 שעות" של וולטר היל, ואז עם "השוטר מבברלי הילס" של מרטין ברסט (לימים הבמאי של "מרדף חצות" ו"ניחוח אשה"). השילוב של סרט שוטרים וגנבים מרובה פיצוצים ומרדפים, יחד עם שחקן שמגיע מעולם הקומדיה שזורק בדיחות בין ירייה לירייה, הפך להיות הסטנדרט של שנות השמונים, מ"מת לחיות", דרך "נשק קטלני" ועד "בחורים רעים".
"השוטר מבברלי הילס", שהופק על ידי ג'רי ברוקהיימר, היה סרט היי קונספט מבריק, לא רק כי הוא היה סרט ששילב מרדפים ובדיחות, אלא כי הוא היה מבוסס על רעיון עלילתי של "דג מחוץ למים": השוטר המחוספס משכונות העוני של דטרויט שנאלץ להגיע לבברלי הילס לפצח תעלומה. המפגש של השוטר העני בעיר העשירה הוליד לא מעט בדיחות שישבו בול על שנות השמונים הנובו רישיות של אמריקה. אבל זה עבד לצד השני: שוטרי בברלי הילס המפונקים, שהיו רגילים בעיקר לפשעי צווארון לבן ופושעים עשירים, התוודעו לכך שיש עולם של פשע אלים ומסוכן, ושיטות משטרה שונות מאלו ששוטרי בברלי הילס היו רגילים אליהם.
40 שנה אחר כך והדג מחוץ למים הפך לסשימי. אדי מרפי כבר לא ילד שגדל בבית אומנה בברוקלין, אלא הוא עכשיו באמת גר בברלי הילס, בטירה ענקית, שבה הוא מסתגר מהעולם רוב ימות השנה. "אני באמת מעדיף לא לעשות כלום", הוא אמר בריאיון לפודקאסט "The Daily". והוא בטראומה מהאופן שבו גיבוריו - מייקל ג'קסון, פרינס ואלביס פרסלי - סיימו את חייהם, צעירים מדי. ולכן, במקום לשמר את מעמדו ככוכב, מרפי מנסה בעיקר לשמור על עצמו בחיים. בראיונות איתו הוא נראה כמעט מבוהל מהעולם, ההפך הגמור מהקומיקאי האמיץ שעמד על הבמה כולו בוער באש.
"השוטר מבברלי הילס 4" הוא סרט שאלה שלא מכירים את אדי מרפי וסרטיו הקודמים לא יבינו את בדיחות הנוסטלגיה בו, ואלה שכן מכירים יזהו שהתוכן הזה ממוחזר למדי. עבור שני הקהלים האלה מדובר בסרט חלש שרק הולך ומוהל את הבדיחות משלושת הסרטים הקודמים (שבעצמם הלכו וירדו באיכותם). כבר העובדה שהפסקול מכיל שירים מסרטי "השוטר מבברלי הילס" הקודמים מסמלת לצופים שהמטרה כאן היא למחזר ריגושים ולא לייצר חדשים. ייאמר לזכות הסרט שהבמאי האלמוני מארק מאלוי יצר כמה סצנות מרדפים והרס חביבות מאוד, שנראים שנוצרו בהשראת "האחים בלוז", ושאחת לכמה זמן התסריטאי השאיר מקום פנוי בתסריט כדי לאפשר למרפי לאלתר בדיחות. הבדיחות, למרבה הצער, חלשות, כי מרפי כבר שנים לא מצחיק. באותו ריאיון הוא אפילו לא מוכן יותר להציג את עצמו כקומיקאי, אלא כ"אמן רגיש". יש לכבד אותו על הגדרותיו, אלא שלמרבה האכזבה, סרטיו האמנותיים של מרפי לא טובים, וסרטיו המצחיקים לא מצחיקים. ולכן, נטפליקס מציעה לכם בגרסת 4K משופצת את "השוטר מבברלי הילס" מ־1984. זה סרט!