סגור
פנאי  הגר גבאי
הגר גבאי. "רציתי ללמד לבשל אוכל שמחזיר לבית, למסורת" ( צילום: מאיר אבן חיים)

בוחשת בפוליטיקה: המהפך של "פלפלת" מהכנסת למשפיענית אוכל

הגר גבאי היתה עוזרת פרלמנטרית כשהעלתה את בלוג הבישול שלה "פלפלת", ומאז סחפה אחריה יותר מ־60 אלף עוקבים שמחפשים אוכל ביתי ופשוט. לכבוד יום הכיפורים היא מגישה את המתכון שלה לעוגת סולת ששוברת את הצום 

הגר גבאי חיה בשני עולמות שנראים כאילו ממש לא קשורים: היד האחת מנצחת על בלוג אוכל מצליח עם עשרות אלפי עוקבים; היד השנייה מערבבת בפוליטיקה, שם שימשה כעוזרת הפרלמנטרית של חברי הכנסת חילי טרופר וחיים ילין.
גבאי (32), נשואה פלוס שני ילדים קטנים, עומדת מאחורי בלוג הבישול המצליח "פלפלת". היא נולדה במיתר ליד באר שבע ומתגוררת כבר כמה שנים בכרמית הסמוכה. "לא היו אצלנו טילים. עכשיו גם לא שומעים אזעקות. אבל כן שומעים את היריות של הבדואים כל ערב", היא משחררת לי מיד בתחילת השיחה קצת אקטואליה שהיא כנראה בדמה.
"למדתי תקשורת במכללת ספיר ואחר כך הייתי עורכת אקטואליה ברדיו דרום ושמעתי שחיים ילין, תושב בארי שהיה ח"כ ביש עתיד וכיהן כראש מועצת אשכול, מחפש דוברת שמכירה את החיים בעוטף. מכיוון ששירתי בצבא ברעים, הכרתי היטב את האזור וקיבלתי את התפקיד. אחרי שנתיים איתו עברתי להיות הדוברת של חילי טרופר. עכשיו אני בחופשת לידה. וכן, אני רוצה להמשיך בעולם הזה אבל עוד לא יודעת איך בדיוק".
אז איך הגעת לאוכל?
"גדלתי בבית של אוכל עם אמא פולנייה ואבא עיראקי — אמא שלי מכינה בשבת גם טבית וגם מרק עוף עם קניידלך, ולי היתה אהבה גדולה למטבח. במשך השנים זה היה הדבר שהרגיע אותי".
הרבה אנשים אוהבים לבשל, איך נהיה לך אתר?
"יניר בעלי בונה אתרים במקצועו. כשהוא פתח את העסק שלו, הוא אמר: 'את אוהבת לבשל, בואי נפתח לך אתר'. הוא רצה להתנסות בבניית אתר ותוכנה — ואני הייתי שפן הניסיונות שלו".
האתר של גבאי הוא הכי אוכל של בית בעולם: ספגטי עם כדורי בשר, נאגטס עוף, קציצות ירק. וכן, גם בורקס. בכל זאת, בחורה שמסתובבת שנים בכנסת. "כן, זה הכי אוכל של בית. זה הרעיון המרכזי. דברים שכולם יכולים להתחבר אליהם ולהכין אותם", אומרת גבאי. אלה גם דברים שמחזירים לבית, למסורת. לא כולם יודעים לבשל. אפילו דברים פשוטים. וזה ממש בסדר. יש הרבה אנשים שלא יודעים להסתדר במטבח ופתאום נולדים להם ילדים והם צריכים להכין צהריים והם לא יודעים להכין קציצות או קוסקוס".
לגבאי יש כבר 63 אלף עוקבים. "זה לא הכי גבוה — בינוני", היא עונה ביושר. אבל כן, היא כבר מקבלת חסויות ופרסומות ושיתופי פעולה וזו לגמרי פרנסה, גם אם שנייה.
איך מתחברים שני העולמות, האוכל והפוליטיקה?
"אני לא חושבת שהם מתחברים אבל במסדרונות הכנסת כולם ביקשו מתכונים, ואמרו שהם עוקבים אחריי ולא אחרי חילי. לעומת זאת, באתר שלי מדברים איתי לא מעט על פוליטיקה, ואני גם משיבה, מנקודת המבט שלי בתור יועצת פוליטית. לאו דווקא דעה או עמדה אלא מסבירה דברים".
יש פער נורא גדול בין העיסוק באוכל לבין מה שעובר עלינו בשנה האחרונה.
" בתחילת המלחמה בעלי ואני הרגשנו שאנחנו חייבים לעשות משהו ופתחנו דוכן שניצלים לחיילים בצומת אורים. עשינו את זה כדי לייצב את הפער הזה מבחינתנו. אבל הפער עדיין קיים ובהתחלה היה לי ממש קשה להעלות חומרים של אוכל לאתר. אני ממשיכה אומנם את החיים, אבל עדיין עבור הרבה אנשים החיים נעצרו ויש חטופים שצריכים לחזור, אז אני כן מציינת בבלוג גם את הדברים האלה".
לרגל יום הכיפורים שיתפה משתפת גבאי מתכון מצוין לשבירת הצום של עוגת סולת שלמדה דווקא בבית משפחת בעלה ושדרגה בכל פעם עד שהגיעה למתכון שלה. "מטבח הוא החיבור הכי בסיסי וראשוני לישראליות וליהדות שלנו", היא מסכמת.

עוגת סולת של הגר גבאי

המצרכים:
  • 1 כוס סולת
  • 1 כוס קמח
  • חצי כוס קוקוס טחון
  • 1 כוס ורבע מיץ תפוזים
  • 1 כוס שמן צמחי רגיל
  • 3 כפות שקדים טחונים
  • 5 ביצים גדולות מופרדות
  • 1 כוס סוכר — עדיף קצת פחות
  • 2 שקיות סוכר וניל
  • שקית וחצי אבקת אפייה
  • 20 גרם פיסטוקים שבורים או שקדים שלמים
לסירופ:
  • 1 כוס מים
  • 1 כוס סוכר
  • גרידה מלימון אחד
  • 1 כפית תמצית וניל
  • 1 כף מי ורדים (אופציונלי)
אופן ההכנה:
מחממים תנור ל־180 מעלות בחום עליון ותחתון (לא טורבו).
מקציפים את החלבונים עם הסוכר במיקסר במהירות גבוהה 5 דקות עד לקבלת קצף בהיר ותפוח. מנמיכים את מהירות המיקסר ומוסיפים את הסולת, ואז לפי הסדר: קמח, קוקוס, שקדים טחונים, סוכר וניל ואבקת אפייה. אחרי שהם נטמעים מוסיפים את החלמונים, המיץ והשמן. ממשיכים עד להטמעה.
1 צפייה בגלריה
פנאי עוגת סולת
פנאי עוגת סולת
עוגת הסולת של הגר גבאי
( צילום: מאיר אבן חיים)
משמנים תבנית של 20 על 30 ס"מ, יוצקים את הבלילה, אופים עשר דקות, מוציאים ומוסיפים שקדים ופיסטוקים בלי לערבב, רק על פני העוגה, אופים עוד חצי שעה עד שקיסם שמחדירים לתוכה יוצא יבש.
בינתיים מכינים סירופ: מרתיחים את הסוכר עם המים, גרידת הלימון ותמצית הווניל עד שהסוכר נמס. מקררים. כשהעוגה יוצאת מהתנור חותכים לריבועים בתוך התבנית ויוצקים את הסירופ. מניחים לה לספוג טעמים כמה שעות ומגישים.