הפרק האיקוני ביורשים: איך שומרים על חשאיות במשך יותר משנה?
הפרק האיקוני ביורשים: איך שומרים על חשאיות במשך יותר משנה?
זהירות ספוילרים: הפרק ה-3 בעונה הרביעית בסדרת הדגל של HBO ששודר השבוע, כבר הוכתר כאחד הטובים בהיסטוריה של הטלויזיה. היוצרים והשחקנים משתפים עכשיו איך שמרו על הסוד
אם נתקלתם בכל מיני פוסטים מתפתלים ברשתות החברתיות מאז שידור הפרק האחרון של "יורשים" השבוע, הרי שברור כי משהו מאוד משמעותי קרה בפרק הזה.
זוהי העונה הרביעית והאחרונה של סדרת הדגל של HBO המעוטרת בעשרות פרסים ובשבחי הביקורת, והפרק ששודר השבוע (משודר בארץ ב-HOT, יס וסלקום TV) הוכתר כ"אחד הפרקים הטובים בהיסטוריה של הטלויזיה", על ידי מעריצי הסדרה ובאתרים השונים. כבר אי אפשר להזהיר מפני "ספוילר" לפני שדנים באירועים, כי המלה הזאת לבדה מסגירה את מה שהיא מנסה להסתיר.
מאז שנד סטארק בגילומו של שון בין, שבזמנו היה השחקן הכי מפורסם ב"משחקי הכס", מצא את ראשו מתגלגל על הרצפה בפרק התשיעי של העונה הראשונה של הסדרה המגה-פופולרית ההיא, "ספוילר" הוא כמעט מילת קוד למוות של גיבור ראשי. אפילו המילה "חתונה" בשם של פרק בסדרה ההיא בישרה על הלוויה. העובדה שהפרק נקרא "החתונה של קונור", היתה לבדה בבחינת רמז ליודעי חן. בכל אופן, עם כל הרצון להגיע לכל פרק בתולים לחלוטין ממידע, נזהיר כי בהמשך כאן יתגלו פרטים שעלולים לקלקל לצופים את הצפייה בפרק שכבר שודר אצלנו ביום שני.
מה שקרה באותו הפרק, השלישי בעונה הנוכחית, הוא אירוע שאנחנו מצפים לו מהפרק הראשון של הסדרה. רוי לוגן, ראש תאגיד וייסטאר רויקו, מת. כמו כל מוות, הצפוי מעצם קיומנו, העיתוי של זה - די בתחילת העונה, אחרי שני פרקים חלשים ביחס אליה, שהרדימו את תודעת הצופים - הותיר את כולם המומים. אחרי השידור התוודו היוצרים בטוויטר כיצד שמרו על חשאיות במשך יותר משנה. הכותבת ג'ורג'יה פריצ'ט צייצה כי הם השתמשו בקוד "לארי דיוויד" (מכל השמות בעולם) כדי להתייחס למותו של לוגאן בעלילה.
בתחילת הפרק לוגן עוד מבקש, כמו אחרון ראשי המאפיה, מבנו רומן לחסל/לפטר את ג'רי, יועצת בכירה בחברה ומאהבת לשעבר של רומן, כדי להוכיח את נאמנותו של הבן. מעשה שמזכיר לנו בדיוק מיהו אותו אב רב עוצמה וכוחני. רומן נענה לציווי של אביו אבל אחר כך משאיר לו הודעה מוקלטת שתמציתה "אתה זבל". ההודעה נשלחת לאב שנמצא בדרכו לשוודיה לדבר עם איל ההייטק לוקאס מתסון, בידיעה ברורה שהטיסה לשם לא תאפשר לו להגיע לחתונת בנו הבכור קונור.
הוא הולך לשירותי המטוס, חווה תעוקה נשימתית וקורס. כשהוא במסדרון, ואנשי הצוות של המטוס הפרטי מנסים להחיות אותו בלחיצות על החזה, טום, בעלה של שיב ואיכשהו מקורב של לוגן, שנמצא לצידו, מתווך טלפונית (אייפונית) לילדיו של לוגן, את הבשורה המרה. זאת סצינה רבת עוצמה, שנמשכת 27 דקות רצופות, כאוטית ועם זאת ממוקדת, בפרק הטוב ביותר של הסדרה הטובה ביותר על המסך כעת.
הילדים - שיב, קנדל ורומן - The Kids כפי שכולם מכנים אותם, אף שהם כולם אנשים מבוגרים, שחותרים נגד האב בגלוי - נסערים ומבולבלים. טום לא מוסר את דבר מותו של לוגן במפורש מתוך רצון לכבד אותם וגם משיקולים רשמיים וכלכליים, וגם כי הוא טום. הם נקראים כל אחד בתורו להצהיר את אהבתם דרך הטלפון, לאוזנו של האב המת. הדרישה להצהיר על אהבת האב, והאמירה הכנה של קנדל "אני לא יכול לסלוח לך", מזכירה שוב את "המלך ליר" של שייקספיר.
מהעונה הראשונה מרבים להשוות את לוגן רוי, שאותו מגלם השחקן השייקספירי בריאן קוקס, שגם כתב את הספר "יומני ליר", על איך שחקנים ניגשים לגלם את דמויות המחזה, למלך הזקן, ולאופן שהוא מוריש את ממלכתו לפי ביטוי האהבה כלפיו (איש שליבו אבן). במחזה הנודע קורדליה, הבת האהובה והנאמנה של ליר, היא היחידה שמסרבת להצהיר על האהבה ובוחרת בכנות. בסדרת הטלוויזיה קשה בדיוק לראות בקנדל כגרסה הטלוויזיונית של קורדליה, הוא דווקא חותר תחת אביו, יחד עם האחרים, גם שיב האהובה, ובצדק, אבל הוא לפחות אומר את אשר על לבו.
באופן שייקספירי כך ממשיכה להתנהל החלוקה לקבוצת הזוממים לאחר המוות - במקביל לסערה המתרחשת בים, על היאכטה, שבה אמורה להתקיים החתונה, היועצים, הנמצאים באוויר, במטוס לצד לוגן המת, ומודאגים מתגובת שוק ההון לידיעה, מתחילים לנסח הודעה לעיתונות.
על פני הקרקע קרו דברים אחרים. בריאן קוקס, שמגלם את לוגן, ולמעשה לא היה בחלק הדרמטי של הפרק במטוס, שמתרכז רק בו, סיפר בראיון לסטיבן קולבר ב"לייט שואו" אתמול, שהיה זה מאמץ הרואי מצידו לא לגלות את דבר הסוד. הוא אפילו הגיע לצילומי סצינה בכנסייה, שבה תתרחש הלוויה של דמותו בפרק הבא, כדי לבלבל את המעריצים ולגרום לצלמי הפפרצי לצלם אותו וכך להבטיח שלא ידעו במה באמת מדובר. "ניו יורק טיימס" פירסם תמונה של ילדי משפחת רוי לבושים שחורים באירוע המדובר, אחרי הפרק, וגרמו לרבים להבין מה קרה. השחקנים המגלמים את היורשים הפוטנציאלים - שיב (שרה קוק), קנדל (ג'רמי סטרונג), רומן (קיירן קאלקין) וקונור (אלן רוק) ראויים כולם לפרסים על הגילום המופתי של אבלים על האב, אך מבולבלים מפרידה מהמונארך ומבינים את חשיבות ההמשך.
בצד ההשפעות השייקספיריות על הסדרה, ג'סי ארמסטרונג היוצר שלה הושפע רבות גם מהמציאות - רופרט מרדוק ומשפחתו שימשו השראה מיידית. הסצנה מהפרק השני, לפני שבוע, שבו לוגן מגיע למערכת של איי-טי-אן ועומד על קופסאות קרטון ונואם לעובדים לקוחה מסצינה מדויקת בחיים שבה רופרט מרדוק עמד על קופסאות קרטון כאשר ביקר ברשת התקשורת השמרנית שלו, פוקס. כך גם היחס של האיש לילדיו, כולל אלה עם בתו שיב, עם קנדל, שהיה לו עבר עם סמים וכו' - כולם התרחשו במשפחת מרדוק.
לכן כאשר נודע בחודש שעבר כי מרדוק בן ה-92 עמד להינשא בפעם החמישית לזוגתו הצעירה ממנו בעשרות שנים, בת זוג שהכיר לפני שנה, נראה היה כי זה כיוון שלוגן יילך אליו גם בסדרה. אך עם מותו של הבוס, קרי, בת הזוג הצעירה, שבפרקים הראשון והשני של העונה החדשה, נראתה כמרוצה ממעמדה החדש, גורשה בעדינות דיפלומטית על ידי היועצים הוותיקים של אימפריית רויקו בשנייה לאחר מותו של לוגן במטוס ("למה שלא תנוחי לך מאחור ותתני לנו להתארגן"). במציאות, אגב, ימים ספורים אחרי שמרדוק הודיע על החלטתו להתחתן שוב, הוא ביטל את הנישואים. כי אין רגע דל גם אצל מיליארדרים.
אחרי הפרק שלשום החליטו במעשה היתולי בלוס אנגל'ס טיימס לפרסם הספד לדמות הפיקטיבית של לוגן רוי. הם ציטטו מנאומו של רוי, כשעמד על קופסאות הקרטון, "'כל מי שמאמין שאני הולך לאנשהו, בבקשה תדחפו את זה לתחת', הוא אמר בשפתו הבוטה שהיא סמל ההיכר שלו. 'זה לא הסוף. אני עומד לבנות משהו טוב יותר. משהו מהיר יותר, קל יותר, מרושע יותר, פרוע יותר. ואני עומד לעשות את זה מכאן, עם כולכם, פיראטים מזדיינים'". אמר ועלה במרכבת אש לשמיים.